خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا خودروسازان آمریکایی‌ به ایران می‌آیند؟

امین آزاد در گزارشی در روزنامه ی آرمان نوشت: برداشته شدن تحریم‌ها پس از توافق هسته‌ای چه تاثیری بر صنعت خودرو خواهد گذاشت؟ کدام شرکت‌ها وارد ایران خواهند شد؟ آیا پای خودروسازان آمریکایی به ایران باز می‌شود؟ برای دانستن جواب این سوال‌ها ابتدا باید دانست شرایط صنعت خودرو ایران پیش از تحریم چگونه بوده است و تحریم‌ها چه تاثیری روی صنعت خودرو ایران گذاشته‌اند؟ 
 
 پژو 
بعد از خرید بخشی از سهام پژو توسط جنرال‌موتورز و تشدید تحریم‌ها در سال 1391، پژو ایران را ترک کرد .البته این ترک بسیار محتاطانه انجام شد طوری که جای پا برای بازگشت وجود داشته باشد. در سال 91 ابتدا دفتر پژو در ایران تعطیل شد وپس از آن طی مدت شش ماه مهندسان این شرکت ایران را ترک کردند. با اینکه گفته می‌شد شرکت جنرال‌موتورز قول بازار جایگزین را به پژو داده بود اما بازار ایران برای پژو بیش از 10 درصد از کل بازارش را شامل می‌شد. برای همین پس از تعطیلی دفتر پژو در ایران، این شرکت دست شرکت‌های زیرمجموعه خود را برای فروش قطعات به ایران، کمی باز گذاشت. حتی گفته شده پژو قبل از خرید سهامش توسط جنرال‌موتورز حدود یک سال قطعات پژو 206 را به ایران پیش‌فروش کرده بود. پس از تغییر دولت و آغاز مذاکرات برای پایان تحریم‌ها، شرکت پژو مذاکرات فشرده‌ای را با ایران‌خودرو آغاز کرد. هرچه مذاکرات هسته‌ای ایران به نتیجه نزدیک‌تر می‌شد مذاکرات پژو هم با ایران‌خودرو و وزارت صنایع وارد فاز جدیدتری می‌شود. آنچه فعلا گفته شده این است که قرار است چندین محصول پژو که مهم‌ترین آن پژو 301 است در ایران تولید شود. البته طرف ایرانی برای پژو شرط‌هایی گذاشته از جمله سرمایه‌گذاری مشترک در ایران، کاری که پژو تا پیش از تحریم‌ها زیر بار آن نرفته بود. اما این شرکت حالا که بازارش در ایران را تقریبا از دست رفته می‌بیند شاید به هر آب و آتشی برای بازگشتن دست بزند.
 رنو 
 در سال 91 نقل و انتقال پول پس از تحریم بانکی از ایران به فرانسه غیرممکن شده بود و قیمت مواد اولیه در ایران هم به شدت افزایش یافته بود، رنو در این سال به‌دلیل پروژه ایران و زیان‌های سال‌های گذشته اعلام 500 میلیون یورو زیان کرد اما چه می‌شد کرد این شرکت از یکسو سرمایه‌گذاری بزرگی در ایران برای تندر 90 کرده بود از طرف دیگر خود را تنها شرکت بزرگ غربی حاضر در بازار ایران می‌دانست که شاید اگر ورق باز می‌گشت رقابت بزرگی را برده بود و بازار ایران از چنگ شریک خانگی خود پژو در آورده بود .این شرکت به فعالیت‌های خود ادامه داد تا عملا تحریم‌های جهانی صنعت خودرو ایران را هم شامل شد. حال اگر رنو با ایران همکاری می‌کرد دچار تنبیه‌های شدید مالی می‌شد، از طرفی سرمایه‌هایش در آمریکا مورد خطر قرار می‌گرفت و از سوی دیگر ادامه همکاری با ایران می‌توانست نیسان شریکش را هم که در بازار آمریکا دارای بازار بزرگی است به خطر اندازد برای همین در یک تصمیم استراتژیک این شرکت تصمیم گرفت اعلام کند فروش قطعه به ایران را قطع می‌کند اما با این شگرد همچنان دفترش را در ایران باز نگه‌داشت و با قطعات موجود در انبارهایش به‌صورت جیره‌بندی به تولید ادامه داد به امید آنکه رئیس‌جمهور جدید ایران یعنی حسن روحانی گره مشکل هسته‌ای را باز کند. امید رنو به بار نشست و پس از توافق اولیه ایران و گروه1+5، تحریم‌های صنعت خودرو ایران برداشته شد و دوباره خون تولید به خطوط تولید این شرکت در ایران بازگشت .گفته می‌شود رنو قصد خرید بخشی از پارس‌خودرو را دارد اما به دلیل آنکه این بخش از سهام، مدیریتی نیست رنو فعلا از این کار صرف نظر کرده و قصد دارد سرمایه‌گذاری مستقیم خود را بیشتر شامل سرمایه‌گذاری برای تولید موتور و گیربکس در ایران کند. رنو هم‌اکنون برای تولید خودرو شاسی بلند کلئوس در پارس خودرو برنامه ریزی کرده و قصد دارد دیگر خودرو شاسی‌بلندش یعنی داستر را از طریق ایران خودرو عرضه کند .داستر بر روی پلت فرم تندر 90 ساخته شده است. دیگر خودرو ساخته شده روی پلت‌فرم تندر 90 ساندرو است که تولیدش در گروه سایپا نهایی شده است. وانت تندر 90 هم از دیگر محصولات تولید شده در ایران‌خودرو خواهد بود. این شرکت همچنین دو محصول جدید را یعنی کلیو و کپچر توسط ایران‌خودرو عرضه می‌کند.
 مرسدس بنز 
 مرسدس بنز چه قبل و چه بعد از انقلاب همکاری گسترده ای با ایران برای ساخت خودروهای سنگین خود داشت. مابین سال‌های 1376 تا 1384 بنز مدرن‌ترین محصولات سنگینش را در ایران تولید می‌کرد و برای تولید سواری مرسدس بنز کلاس E و C با شرکت ایران‌خودرو به توافق رسیده بود. در سال 2010 با افزایش تنش بین ایران و اروپا بر سر پرونده هسته‌ای و مسائل دیگر سیاسی ، این شرکت به کارمندانش اعلام می کند تا پایان سال 2010 دفتر بنز در ایران برای همیشه بسته می‌شود. با تعطیلی دفتر بنز در ایران تولید بنز‌های سواری و کامیون‌های مدرن بنز در ایران قطع می‌شود. پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی و آغاز مذاکرات هسته‌ای، مرسدس بنز دوباره به سوی ایران جذب می‌شود، این شرکت همچنان امید زیادی دارد تا پس از برداشته شدن تحریم‌ها دوباره همکاری خود با طرف‌های ایرانی را آغاز کند.
 خودروسازان آسیایی
شرکت کیاموتورز هم مانند پژو در سال 91 به دلیل تحریم‌ها همکاری با طرف ایرانی را قطع کرد اما حالا این شرکت امید زیادی دارد که پس از برداشته شدن تحریم‌ها به ایران بازگردد. این شرکت در صورت بازگشت احتمالا برنامه گسترده‌ای برای تولید کیا سراتو در ایران دارد .بر خلاف کیا موتورز، تحریم برای شرکت‌های چینی یک موقعیت عالی ایجاد کرد تا جای پای خود را در ایران محکم کنند. پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی این خودروسازان برخلاف انتظار فعالیت خود در ایران را دوچندان کردند. به‌خصوص در شرکت سایپا که همکاری با شرکت‌های چینی به شدت افزایش یافته است. هم‌اکنون این سوال ایجاد شده که با توجه به برداشته شدن احتمالی تحریم‌ها چه دلیلی دارد که این شرکت همکاری خود را با این شدت با شرکت‌های چینی افزایش داده است درحالی که دوباره می‌تواند با همکاران سابق خود مانند سیتروئن و کیا کار کند، یا آنکه به دنبال شریکان بهتری در ژاپن یا اروپا باشد.
 خودروسازان آمریکایی 
شاید این از شوخی روزگار و عجایب تولید در ایران است که در روزگاری که پیکان و ژیان در ایران تولید می‌شدند لوکس‌ترین خودروی آمریکا یعنی کادیلاک هم درایران تولید می‌شد. کادیلاک مانند پرچم ایالات متحده در خودروسازی است که تا پیش از تولیدش در ایران هیچ کجا خارج از خاک آمریکا تولید نشده بود. اما پس از انقلاب رابطه صنعت خودرو ایران و آمریکا هر روز تیره و تیره‌تر شد، تا اینکه پس از تسخیر سفارت آمریکا روابط کاملا قطع شد. این تیرگی روابط به‌قدری بود که هر شرکتی که بخشی از آن توسط شرکت‌های آمریکایی خریده می‌شد همکاری‌اش را با ایران قطع می‌کرد. یک نمونه از این اتفاق، قطع همکاری دوو با کرمان‌خودرو پس از خریدش توسط جنرال موتورز بود. البته با روی کارآمدن دولت حسن روحانی و ایجاد فصل جدیدی از روابط در پرونده هسته‌ای برخی امید‌ها برای بازگشت این شرکت‌ها به ایران حکایت دارد حتی گفته شده فورد و جنرال‌موتورز شروع به بررسی آینده تولید خودرو در ایران کرده‌اند. البته با توجه به اینکه عدم همکاری شرکت‌های آمریکایی با ایران ربطی به تحریم‌های هسته‌ای ندارد و به تحریم‌های داخلی ایالات متحده بازمی‌گردد این سوال مطرح است که چقدر بازگشت این شرکت‌ها به ایران محتمل است؟ 
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا