خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«تمدید تحریم‌های 10ساله در محیط زیست بی‌تأثیر است»

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح تاثیرات برجام در حوزه محیط زیست کشور و افزایش مبادلات و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی، در مورد تاثیر تمدید تحریم‌های 10 ساله آمریکا علیه ایران در حوزه محیط زیست اظهار نظر کرد.

معصومه ابتکار در گفت‌وگو با ایسنا در مورد تاثیرات و خروجی‌های برجام در حوزه محیط زیست ایران با اشاره به اینکه تعداد بسیار زیادی از شرکت‌ها و موسسات سرمایه‌گذاری بین‌المللی و بخش خصوصی تمایل به حضور در ایران دارند، گفت: سرمایه‌گذاری، انتقال فناوری و حوزه فناوری‌های سبز، انرژی‌های نو، بازیافت، حفاظت و تصفیه منابع آب، تکنولوژی نوین در بخش کشاورزی و… از محورهای علاقه‌مندی کشورهای مختلف برای فعالیت در ایران است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر موسسات و شرکت‌های خارجی در بسیاری از این حوزه‌ها فعالیت خود را شروع کرده‌اند، افزود: علاوه بر این در حوزه دولتی آموزش را سرلوحه فعالیت‌های مشترک و تفاهمنامه‌های خود قرار داده‌ایم. حدود 60 دوره بین‌المللی در ایران و خارج با حضور کارشناسان، مدیران و محیط‌بانان برگزار کرده‌ایم که حرکت بی‌نظیری در نوع خود محسوب می‌شود که جریانی برای انتقال تجربیات به ایران در حوزه محیط زیست است. بنابراین این دوره‌ها را ادامه خواهیم داد که فضای برجام در این موضوع موثر است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست در اسفندماه سال 95، اظهار کرد: این نمایشگاه قبل از برجام هم برگزار می‌شد اما رشد فعالیت‌های بین‌المللی، حضور وزراء و شرکت‌های بین‌المللی در پایان سال 95 فوق العاده خواهد بود و نسبت به دوره‌های قبل تفاوت چشمگیری خواهد داشت که نشان‌دهنده تعامل با سایر کشورها برای انتقال فناوری و تجربیات به منظور حل و فصل مشکلات محیط زیست است که اهمیت بسیاری دارد و قطعا راهگشا خواهد بود.

ابتکار در پاسخ به این پرسش که آیا همه این روابط و همکاری‌ها با کشورهای مختلف را محصول مذاکرات 5+1 و برجام می‌داند؟ گفت: نه همه، اما بخشی از این روابط می‌تواند حاصل برجام باشد. طبیعی است که کشورهای مختلف در فضای بهتر نسبت به سرمایه‌گذاری و همکاری در فعالیت‌ها اعلام آمادگی کنند؛ اما باید تاکید کرد که لزوما همه این‌ها در حوزه سازمان حفاظت محیط زیست نیست بلکه در بخش‌های مختلف از جمله بخش نفت برای جمع آوری فلرها، در حوزه صنعت برای مدیریت پساب‌های صنعتی و آلودگی هوا و انرژی‌های نو پیشنهاداتی از سوی شرکت‌های بین‌المللی مطرح شده است اما چون محیط زیست یک مقوله میان بخشی است، رویدادها و اتفاقات منفی یا مثبت در هریک از حوزه‌ها تاثیر  خود را بر محیط زیست می‌گذارد.

وی تاکید کرد: مبادلات و سرمایه‌گذاری‌های خارجی نسبت به گذشته بیشتر شده است؛ این موضوع باعث تحرک بیشتر شرکت‌های داخلی، دسترسی به فناوری‌های جدید و تجربیات کشورهای مختلف می‌شود. در مجموع فضای خوبی فراهم شده است تا در آن بتوانیم برای منافع کشور گام‌های موثر برداریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا تمدید تحریم‌های 10 ساله آمریکا علیه ایران، بر روند همکاری و مشارکت با کشورهای مختلف در حوزه محیط زیست تاثیر منفی دارد یا خیر؟ اظهار کرد: کارشناسان معتقدند تحریم‌های 10 ساله قبلا هم بوده و چیز جدیدی نیست. بنابراین نمی‌تواند خیلی تاثیر چشمگیری در همکاری‌ها و تفاهم‌ها از جمله در حوزه محیط زیست داشته باشد و نمی‌تواند تفاهم و همکاری ما با کشورهای مختلف را تحت الشعاع قرار دهد چون آنها بسیار علاقمند برای فعالیت در ایران هستند.

به گفته ابتکار، در بسیاری از تفاهمنامه‌ها طرف خارجی با قوت اعلام آمادگی برای همکاری کرده و معتقدند که باید با ایران کار کنند برای بسیاری از آنها تجربه ایران در حفاظت از پارک‌های ملی، مناطق حفاظت شده و حیات وحش جالب است و علاقمندند اتفاقات صورت گرفته در این حوزه‌ها در ایران را ببینند. به نظرم فعالیت‌ها و ارتباط‌های محیط زیستی تحت تاثیر تحریم‌های 10 ساله قرار نخواهد گرفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا