خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقال قدرت به ترامپ: چه چیزی در انتظار ايوانکا است؟

«برنا کمرون» در بی‌بی‌سی نوشت:

تاجر موفق، نویسنده و فرد مشهوری که همه‌ این موفقیت‌ها را خودش به دست آورده است و گزارش شده که ثروت خالصی بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار دارد. اما رئیس جمهور منتخب آمریکا ممکن است به فکر چه نقش تازه‌ای برای دخترش ایوانکا باشد؟

ایوانکای ۳۵ ساله در زندگی‌اش عادت دارد که در کانون توجه باشد.

او در نوجوانی به عنوان مدل کار کرده است و در بزرگسالی، امپراتوری گسترده‌ای دارد که در صنعت مد، تجارت، رسانه و خودیاری دستی دارد.

اما در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب برای ورود به کاخ سفید و بردن ایوانکا و همسرش جارد کوشنر به همراه خود آماده می‌شود، ایوانکا با مقیاس کاملا متفاوتی از توجه مواجه است.

ترامپ در ماه نوامبر اعلام کرد که پس از مراسم تحلیفش – دست کم در ابتدا – همسرش ملانیا، در نیویورک خواهد ماند تا بارون، کوچک‌ترین پسرشان، بتواند این سال تحصیلی را به اتمام برساند.

در همین احوال، ایوانکا ترامپ و جارد کوشنر در حال بررسی نقل مکان به منطقه‌ گران‌قیمت جورج تاون در واشنگتن دی‌سی هستند و گزارش می‌شود آقای ترامپ به این زوج در کاخ سفید فضایی اداری خواهد داد که معمولا به بانوی اول اختصاص داده می‌شود.

سوزان سواین، نویسنده‌ کتابی درباره‌ بانوان اول، می‌گوید که تصمیم ملانیا نشان‌دهنده‌ انحرافی از پروتکل‌ معمول کاخ سفید است. اما این رفتار از خانواده‌ای که برای اولین بار با تنگ بلورین سیاست دی‌سی مواجه می‌شوند شگفتی‌آور نیست.

سواین با توجه به این‌که میشل اوباما بانوی اول هم پس از این‌که اوباما در انتخابات پیروز شد به ماندن در شیکاگو به همراه دو دختر جوان‌شان فکر کرده بود می‌گوید: “هر بانوی اولی باید این شغل را با تصویر خود سازگار کند تا بتواند از آن جان به در ببرد”.

او می‌گوید که تصمیم ملانیا ترامپ برای ماندن در نیویورک تمایل مشترک بانوان اول را طی چند نسل نشان می‌دهد تا حس عادی بودن را حفظ کنند و فرزندان رئیس‌جمهور را تا جایی که امکان دارد از چشم مردم دور نگاه دارند.

نیویورک تایمز گزارش داد که بنیاد اریک ترامپ نوشیدن یک فنجان قهوه با دختر اول آینده را به مزایده گذاشته است.

اوزان ام اوزکورال، یک مدیر سرمایه‌گذاری مقیم لندن، به این روزنامه گفت که او برای امکان به دست آوردن دیدی درباره‌ این‌که رئیس‌جمهور منتخب برای کنار آمدن با ترکیه و ملت‌های دیگر چگونه برنامه‌ریزی می‌کند تقریبا ۶۰ هزار دلار پیشنهاد داده است.

این مزایده که ۵۰ هزار دلار ارزش‌گذاری شده بود در ساعات اولیه‌ جمعه به۷۲ هزارو ۸۸۸ دلار رسید.

اریک ترامپ به نیویورک تایمز گفت که او به تعطیل کردن این برنامه که قرار بود به بیمارستان تحقیقاتی کودکان سن جود تنسی فایده برساند فکر می‌کرده است. از آن زمان صفحه جمع‌آوری اعانه ناپدید شده است.


ملانیا در نیویورک می‌ماند، اما گویا ایوانکا ترامپ برای برعهده گرفتن برخی از وظایف بانوی اول، با انجام دادن میزبانی دو فاکتوی جلسات با مقامات و در رویدادهای رسمی آماده شده است.

چیز چندان غیرمعمولی در این امر هم نیست؛ رؤسای جمهور آمریکا شامل توماس جفرسون، لیندون ب جانسون، جرالد فورد و رونالد ریگان برای انجام وظایف خود از افراد خانواده‌ای که همسرانشان نبودند، کمک گرفتند.

اما نقش ایوانکا ترامپ می‌تواند بزرگ‌تر باشد. او با شرکت در نشست کوتاهی با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و اخیرا در نشستی با غول‌های تکنولوژی از فیسبوک، اپل و دیگر غول‌های “سیلیکون ولی” باعث تعجب شد.

آیا او می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های پدرش دستی داشته باشد؟ او از جنبش‌های مشخصی در گذشته مانند مراقبت از کودکان، حقوق زنان و تغییرات آب و هوایی پشتیبانی کرده است که در آن زمان احتمالا در تقابل با خطوط حزبی جمهوری‌خواهان بوده است.

مایکل کرانیش، نویسنده‌ مشترک “افشای ترامپ: سفر آمریکایی جاه‌طلبی، خودخواهی و قدرت” می‌گوید در حالی که نقشه‌های ترامپ برای ایوانکا تا زمان اعلام رسمی، مبهم باقی خواهد ماند، رئیس جمهور منتخب همیشه بر خانواده‌اش به عنوان برخی از نزدیک‌ترین مشاوران تجاری خود متکی بوده است.

کرانیش گفته است: “ایوانکا نقش عمده‌ای در این مبارزات انتخاباتی و انتقال قدرت بازی کرده است، پس بسیار انتظار می‌رود که او و همسرش جارد کوشنر نقش خیلی مهمی در مشاوره به او ایفا کنند”.

آن‌ماری اسلاتر مشاور سیاسی، در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفت که او ایوانکا ترامپ را به عنوان قهرمانی برای زنان در ریاست جمهوری ترامپ می‌بیند.

اسلاتر گفت: “او واقعا درباره‌ی ‘دستور کار مراقبت’ جدی است و می‌تواند یک نیروی داخلی قوی باشد”.

ایوانکا ترامپ در دولت ترامپ تا چه اندازه می‌تواند نقشی رسمی داشته باشد؟ او تا زمانی که کارمند فدرال نباشد، می‌تواند قوانین خویشاوندسالاری آمریکا را دور بزند؛ قوانینی که در دوران کندی برای جلوگیری از به دست آوردن قدرت بیش از اندازه در دولت آمریکا توسط افراد خانواده‌ یک رئیس جمهور مقرر شده بود.

کلی‌ان کانوی مشاور ترامپ اشاره کرده است که دولت ممکن است از این راه گریز بهره‌برداری کند.

کانوی گفت: “اگر شما بخواهید که در جناح غربی کاخ سفید کار کنید ظاهرا قانون ضد خویشاوندسالاری یک استثنا دارد، زیرا رئیس‌جمهور می‌تواند کارمندانش را تعیین کند”. با این حال او اضافه کرد که هر فعالیتی در کاخ سفید به “تمایز و تفکیک کامل” از معاملات تجاری ترامپ نیاز دارد.

دونالد ترامپ، نگفته است که در زمان ریاست جمهوری او، ایوانکا یکی از افرادی خواهد بود که شرکت او را اداره خواهد کرد.

اما به هرحال بعید است که اتهام تضاد منافع از بین برود.

او بعد از این‌که در اولین مصاحبه‌ خانوادگی تلویزیونی پس انتخابات، دست‌بندی از جواهرات فاخر ساخت خودش به دست داشت، با موجی از این اتهام‌ها روبرو شد.

یک بیانیه که در آن با این قطعه‌ ۱۰ هزار دلاری فخر فروشی کرده بود، باعث سرو صدای مختصر رسانه‌ها شد و باعث شد رئیس شرکت رسما عذرخواهی کند.

آیا این گام اشتباه تجربه‌ آموزنده‌ای بود، یا پیش‌نمایشی از انواع کش‌مکش‌هایی که دولت ترامپ را با مشکلات بزرگی مواجه خواهد کرد؟ کارشناسان می‌گویند بعدا مشخص خواهد شد.

سواین گفت: “ما قطعا به عنوان یک کشور وارد مرحله‌ تازه‌ای شده‌ایم چون هرگز خانواده تاجر و اهل کسب و کار با چنین جایگاهی وارد کاخ سفید نشده بود.

ما فقط می‌توانیم امیدوار باشیم که خانواده‌ ترامپ مراقب تمام چالش‌های اخلاقی‌ باشند که در صورت بی‌احتیاطی می‌تواند سر راهشان قرار بگیرد.”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا