خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حال و هوای خرید کریسمس در محله های مسیحی نشین تهران

چند روز بيشتر به آغاز جشن سال نو ميلادي و تعطيلات سال نو ميلادي نمانده است. همين موضوع فرصتي داد براي گشت و گذار و سرك كشيدن به حال و هواي عيدانه اين روزهاي هموطنان مسيحي.
پريا خداقلي زاده در خبرگزاری فرهنگ رضوی نوشت: هرچند هواي دلگرفته و آلوده اين روزهاي تهران نتوانست حس خاطره انگيز شب هاي كريسمس با دانه هاي برف بلورين به واقعيت بپيوندد اما گشت كوتاهي در شهر و ديدن شور و شوق عده اي از هموطنان مسیحی براي تدارك سال نو ميلادي خالي از لطف نيست. هموطناني كه براي تهيه مايحتاج سال نو راهي برخي از خيابان هاي شهر شده اند.

اين روزها بيشتر مغازه ها و فروشگاه هاي لوازم تزئيني و گل فروشي ها غرق در وسايل تزئيني سال نو ميلادي و مخصوصا درخت كاج معروف كريسمس هستند.همان درختي كه در سايز ها و رنگ هاي مختلف جلوي اكثر اين جور مغازه ها ديده مي شود.ميدان ونك،پاساژهاي بزرگ شهر،خيابان جمهوري ،سعدي ،نارمك و ميرزاي شيرازي بورس عمده خريد سال نو ميلادي است.شايد به اين دليل كه عده زيادي از هموطنان اقليت در اين مناطق ساكن هستند. خيلي از اين بورس هاي خريد و ويترين مغازه ها آنچنان غرق در كاج هاي تزئين شده كوچك و بزرگ و مجسمه هاي رنگارنگ شده اند كه بدون اغراق اكثر رهگذران را به سمت خود جلب مي كند.
ويترين هايي پر از ستاره وگوي‌هاي رنگي طلايي و نقره اي و سبز وزرد و بنفش، ريسه‌ها و چراغ‌هاي فانتزي، مجسمه‌ها و عروسك‌هاي بابا نوئل و گوزن‌هاي سورتمه كش و آدم برفي‌هاي فانتزي تزئين شده ، انواع حيوانات فانتزي با لباس هاي زمستاني و يا شمع هاي كوچك و بزرگ زيبا .خلاصه تا چشم كار مي كند در اين ويترين ها خبراز بابانوئل است و كريسمس …

طعم شيرين شب سال نو
تقاطع خيابان سعدي ،يك قنادي معروف و قديمي كه صاحب آن از هموطنان خوب ارمني است ،هميشه در اين ايام سال پر مي شود از شيريني هاي معروف سال نو .شيريني و شكلات هاي دست ساز و خانگي كه به قول خودشان مخصوص شب هاي عيد است.حتي از بيرون قنادي هم بوي دلچسب قهوه تازه و كيك معروف شكلاتي تمام خيابان را پر كرده. قنادي هم غرق در مشترياني است كه مشغول خريد اين شيريني ها هستند.
يكي از شيريني هاي معروف و مخصوص سال نو ارامنه ، گاتا نام دارد كه تركيبي از لايه هاي خميري فوق العاده ترد و خوشمزه است. صاحب مغازه كه مرد نسبتا مسني است با خوش رويي از اين شيريني ها به ما تعارف مي كند و مي گويد كه در بعضي از اين روزهاي بعد از شب سال نو تعداد مشتريان از دستمان در مي رود. معمولا يا گاتا مي برند يا شكلات هاي شيري و مغزدار. عده اي هم كيك مخصوص شب سال نو سفارش مي دهند.شيريني ها متنوع هستند بيشتر بستگي به ذائقه مشتري ها دارد كه كدام را ببرند. اما معمولا شيريني پذيرايي از مهمان ها گاتا و شيريني هاي مغز دار است.
نكته جالب اينكه حتي شكلات ها و شيريني ها هم شبيه بابانوئل و سورتمه و درخت كاج هستند و فوق العاده زيبا و وسوسه انگيز !

از كاج طبيعي تا كاج مصنوعي
بازار خريد هموطنان اقليت‌ مسيحي در اين فروشگاه‌ها حسابي داغ است و هر كسي به دنبال وسيله و خريدي است، خريدي كه به قول خودشان از يك ماه مانده به سال نو آن را آغاز مي‌كنند. خانم جواني كه يكي از اقليت‌هاي مذهبي است درباره خريد درخت كاج مي گويد :” تا همين چند سال پيش اكثرا كاج طبيعي براي شب سال نو خريداري مي كرديم اما الآن چند سالي هست كه به خاطر بحث هاي محيط زيستي فروش كاج طبيعي ممنوع شده و ظاهراً ديگر اجازه نمي‌دهند كه كاج طبيعي خريد و فروش شود.
اما تنوع كاج‌هاي مصنوعي هم خيلي زياد است و حتي بيشتر از آن چيزي كه فكرش را مي كرديم.انتخاب خيلي سخت است. يعني با هر رنگ و سايز و طرحي مي‌شود درخت كاج مصنوعي خريد. بعد از آن هم نوبت تزئين درخت است . اين كار هم سليقه اي است يعني كار تزئين هم بسته به اين‌كه اهل كدام شهر باشيم متفاوت است اما خب معمولا بيشتر اقليت‌ها درخت را يك دفعه تزئين نمي‌كنند و يعني هر بار چيزي مي خرند و كم كم خريد‌هاي تزئيني را انجام مي‌دهند و هر دفعه چيزي به درخت اضافه مي‌كنند. ”

يك پيرزن و پيرمرد ارمني ديگر هم از لوازم موجود در بازار خيلي راضي هستند و مي گويند :” در ايران خيلي به اين موضوع كه هر سال كمبودي براي ما نباشد توجه مي كنند يعني مغازه ها از ماه ها قبل فروش هاي ويژه مايحتاج ما را آغاز مي كنند .هر چيزي كه فكرش را كنيد.مثلا براي تزئين درخت به خيلي چيزها نياز است مثل گوي ، انواع ستاره هاي رنگي ،عروسك، مجسمه‌هاي فرشته، چراغ،شمع و…. تازه بعضي از ما رسم داريم چيزهايي مثل بعضي از گوي‌هاي بزرگ و يا ستاره سر درخت به عنوان ميراث خانوادگي دست به دست مي‌چرخد و به نسل‌هاي بعد مي‌رسد. مثلاً من هنوز گوي‌هايي دارم كه از مادربزرگم به من رسيده و هر سال درخت كريسمس را با آن تزئين مي كنيم ومي خواهم من هم آ» را به بچه ها هديه بدهم.چون اين كارهم به خانه بركت مي‌آورد و هم ياد بزرگتر‌ها را در شب سال نو زنده نگه مي‌دارد.”

بابانوئل هاي ميليوني
اما مشتريان اين مغازه ها فقط مردم عادي نيستند.خيلي از سفارت خانه ها و كليساها و نهادهايي كه به نوعي با هموطنان غير ايراني سروكار دارند هم گذرشان به اين راسته ها مي افتد كه البته قيمت خريد بعضي از آنها به گفته فروشنده ها به چند ميليون هم مي رسد.
يكي از فروشنده ها مي گفت قيمت درخت ها بسته به اينكه از كدام كشور آمده باشد و چه كيفيتي داشته باشد خيلي متفاوت است.قبلا ها اين راسته پر مي‌شد از درخت‌هاي كاج بريده شده، اما الآن چند سالي است كه محيط زيست جلوي آن را گرفته و فروش كاج‌هاي مصنوعي بيشتر شده.البته كاج مصنوعي هم بد نيست. مثلايك كاج مصنوعي اگر جنس متوسطي هم داشته باشد مي‌توان تا دو سه سال آن را نگه داشت. بيشتر اقليت ها هم درخت را چند سالي نگه مي‌دارند و فقط وسيله‌هاي تزئيني و دكوري آن را بسته به رنگي كه بورس است و مجسمه‌ها و تزئينات آن سال تغيير مي‌دهند.
قيمت ها هم خيلي متنوع است از 20 هزار تومان تا دو ميليون .از كاج هاي طاقچه اي تا كاج هاي غول پيكر.مجسمه هاي بابانوئل هم تا 900 هزار تومان هم موجود است .همان مجسمه هايي كه خيلي ها دوست دارند دست كم يك سايز كوچكش را در خانه داشته باشند.
البته به گفته بعضي از فروشندگان بيشتر متقاضيان درخت‌ها و تزئينات گران قيمت سفارتخانه‌ها و شركت‌هاي چند مليتي هستند و خانواده‌ها بيشتر ترجيح مي‌دهند درخت‌هاي كوچك و ارزان قيمت‌تر تهيه كنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. کریسمس را به شرکت های چند ملیتی تبریک و تهنیت عرض میکنیم ، قدمشان روی چشم ما ملت استکبارستیز !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا