خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آمادگی نظاميان برای خروج از فعالیت‌های اقتصادی

به گزارش انصاف نیوز، روزنامه ی بهار در گزارشی نوشت: اقتصاد و نظامیان نام‌هایی است که آمدنش کنار هم همواره خبر ساز بوده است. مخالفان و موافقان هم هریک برای خود دلایلی دارند. منتقدان با مدنظر قراردادن اصل44 قانون اساسی تاکید بر جداشدن اقتصاد از نظامیان می‌دانند. مدافعان هم می‌گویند‌ نظامیان می‌توانند در پروژه‌های اقتصادی به مردم کمک کنند. رویکردها و اظهارات مثبت و منفی از حضور نظامیان در سال‌های اخیر در حالی است که فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، در اظهارنظری متفاوت معتقد است: «نیروهای مسلح برای کسب درآمد و گرفتن کار مردم به صحنه نیامدند و خود را رقیب مردم و تولیدکنندگان داخلی نمی‌بینند.»

تاکید فیروزآبادی در حالی است که حضور نظامیان در عرصه اقتصاد گاه مورد انتقاد چهر‌ه‌های سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است. همین چندوقت پیش بود که احمد توکلی در تازه‌ترین انتقاد خود به این نوع واگذاری‌ها در گفت‌وگو با هفته‌نامه «تجارت فردا» خواستار روشن‌شدن تکلیف نظام با اقدامات اقتصادی سپاه شده بود. توکلی در این گفت‌وگو تاکید کرده بود که همواره نسبت به دخالت نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی در اقتصاد دغدغه داشته است. توکلی دغدغه‌اش را این‌گونه بیان می‌کند: «حاکمیت باید درباره حضور نظامیان در اقتصاد تصمیم قاطعانه بگیرد. اگر تصمیم درست گرفته نشود، افرادی که قدرت نظامی دارند، دارای قدرت اقتصادی هم می‌شوند و به آنجا می‌رسند که قدرت سیاسی را هم در دست بگیرند و این روند با مردمسالاری سازگار نیست. زمانی استفاده ظرفیت نظامیان را در خدمت توسعه قرار می‌دهیم، اما زمانی دیگر ظرفیت‌های بازارها را در اختیار نظامیان قرار می‌دهیم. متاسفانه وقتی پذیرفتیم نظامیان سد بسازند، باید بپذیریم که سرمایه‌گذاری هم داشته باشند.»

احمد توکلی بر این اعتقاد که از اصل147 قانون اساسی برداشت صحیحی نشده است.» انتقاد اقتصادیون و سیاسیون از فعالیت‌های اقتصادی نظامیان در حالی است که فیروزآبادی در اظهارنظری متفاوت درباره فالیت‌های اقتصادی نظامیان گفت: «نیروهای مسلح جمهوری‌اسلامی، اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و ستاد کل، تمام‌قد و به پهنای سینه دریادلان جبهه‌های نبرد در خدمت دولت هستند و از آن حمایت و با آن تعامل و برای او کار می‌کنند. نیروهای مسلح همچنان که بعد از جنگ تمام امکانات خود را برای خدمت به مردمی که به کمک جنگ آمده‌اند هدایت کردند، امروز نیز آماده این کار هستند و این مسئله نیاز به هدایت دولت دارد که کجا یک کشور کار سنگینی بر زمین مانده تا آن‌ها به انجامش بپردازند.»

فیروزآبادی تاکید کرد: «نیروهای مسلح برای کسب درآمد و گرفتن کار مردم به صحنه نیامدند و خود را رقیب مردم و تولیدکنندگان داخلی نمی‌بینند. آن‌ها امکانات خود را به دولت ارائه می‌کنند تا هر کجا که پیمانکاری نبود و دسترسی به امکانات اجرایی وجود نداشت یا اجرای کاری برای نیروهای داخلی به صرفه نبود، با خدمتی بسیجی‌وار به انجام آن کار بپردازند و هرگاه که دولت به این امکانات نیازی حس نکند نیز این امکانات به درون نیروهای مسلح بازمی‌گردد، کمااینکه امروزه صنعت دفاعی و مهندسی نظامی و پدافند غیرعامل ما در اوج است.» این اولین‌باری است که یک مقام نظامی تاکید می‌کند که نظامیان زیاد نباید خود را درگیر اقتصاد کنند؛ همچنین فیروزآبادی تاکید می‌کند که نظامیان رقیب مردم نیستند.

در حقیقت این اظهارنظر فیروزآبادی را می‌تواند پاسخ به انتقادات احمد توکلی دانست. احمد توکلی پیش از این گفته بود که «نیروهای نظامی در حال حاضر رقبای بخش خصوصی هستند و با این روش، بخش خصوصی در ایران جان نمی‌گیرد.»

اكنون منتقدان می‌گویند حاکمیت باید درباره حضور نظامیان در اقتصاد تصمیم قاطعانه بگیرد. تصمیمی که به واسطه اصل 44 قانون اساسی و تاکیدی بر خصوی‌سازی می‌تواند گامی بلند برای زنده کردن اقتصاد کشور باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا