خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارشی از ديدار الیاس حضرتی با جمعی از فعالان دانشجويی

جمعي از فعالان دانشجويي دانشگاه‌هاي تهران با الياس حضرتي، نماينده مردم تهران ديدار كردند و طي آن گزارشي از برخوردهاي سليقه‌اي و غيرقانوني مسوولان در دانشگاه‌هاي خود و مشكلاتي كه در فعاليت‌هاي دانشجويي با آنها دست‌و‌پنجه نرم مي‌كنند، در حيطه‌هاي مختلف فعاليت‌هاي سياسي و فرهنگي اعم از نشريات و تشكل‌ها ارايه دادند.

بر اساس گزارش روزنامه ی اعتماد، در ابتدا امير جلالي، مديرمسوول نشريه باران در دانشگاه علامه طباطبايي به بيان مشكلات فعالان دانشجويي در اين دانشگاه پرداخت. عضو انجمن اسلامي دانشگاه علامه طباطبايي با ارايه گزارشي از برخوردهاي سليقه‌اي مسوولان دانشگاه با تشكل‌هاي اصلاح‌طلب بيان كرد و با ابراز نگراني نسبت به وجود عزمي جدي براي بستن فضاي دانشگاه، صحبت‌هاي خود را به پايان برد.

عليرضا شاهين‌مهر، صاحب امتياز نشريه توقيف شده راه نو دانشگاه اميركبير هم در اين نشست گفت: نه اتهام واردشده و نه روند طي‌شده براي صدور حكم مطابق با مقررات انضباطي و نشرياتي نبود.

او همچنين به صحبت‌هاي اخير رياست دانشگاه اميركبير در مصاحبه با روزنامه اعتماد در رابطه با احكام صادرشده براي خودش و ديگر دست‌اندركاران نشريه انتقاد كرد.

سپس مهسا صفرزاده از دانشگاه شهيدبهشتي با ذكر مشكلات پيش روي نشريات دانشجويي به مشكلات متعدد در روند اخذ مجوز براي برنامه‌ها و دعوت از مهمانان، لغو ناگهاني برنامه‌هاي تشكل‌ها توسط نهادهاي غيرمرتبط و حتي ايجاد اختلال در حين برگزاري برنامه‌ها اشاره كرد و گفت: در اين دانشگاه حتي نشست‌هاي داخلي انجمن‌ها نيازمند اخذ مجوز است و براي برنامه‌ها بودجه كافي و مكان مناسب در اختيار انجمن‌ها قرار داده نمي‌شود و انواع سنگ اندازي‌ها تا آخرين لحظه انجام مي‌شود.

محمدحسن احمدي، مديرمسوول نشريه «سلام دانشگاه علم و صنعت»، ديگر دانشجوي حاضر در اين نشست با تشريح فضاي سياسي حاكم بر دانشگاه علم و صنعت كه از دولت گذشته باقي مانده است  به شرح محدوديت‌هاي ايجادشده براي تشكل‌هاي اصلاح‌طلب در برگزاري برنامه‌هاي 16 آذر و نامه دادستاني به دانشگاه‌ها در خصوص نحوه برگزاري برنامه‌هاي اين روز پرداخت و مساله دخالت نهادهاي غيردانشگاهي در امور داخلي دانشگاه را عجيب و غيرقابل توجيه دانست.

حميد نظري، عضو انجمن اسلامي دانشجويان آزادانديش دانشگاه علامه طباطبايي به تشريح اتفاقات رخ‌داده پيرامون برنامه 16 آذر اين تشكل پرداخت و گفت: بعد از برنامه نيز، رسانه‌هاي جريان مشخصي شروع به انتشار صحبت‌هاي يكي از سخنرانان برنامه كردند و با فضاسازي، خواستار لغو مجوز و تعليق فعاليت‌هاي انجمن شدند؛ در حالي كه قاعدتا صحبت‌هاي سخنرانان هيچ ارتباطي به انجمن ندارد.

محمد طاهري‌جو از دانشگاه هنر تهران هم  با اشاره  به  دخالت نهادهاي بالادستي گفت: معاون فرهنگي دانشگاه اجازه چاپ را از نشريات با بهانه‌هاي واهي و غيرقانوني مي‌گيرد.

اميرحسين عالمي از دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي هم گفت: چون دانشگاه ما علاوه بر وزارت علوم، تحت نظر وزارت آموزش و پرورش نيز هست، جنس فشارها بر فعالان دانشجويي اين دانشگاه  متفاوت است .

در نهايت محمدعلي كامفيروزي، نماينده مديران مسوول در شوراي مركزي ناظر بر نشريات دانشگاهي وزارت علوم، به ذكر كليات مشكلات فعالان دانشجويي در دانشگاه‌هاي مختلف و جمع‌بندي مباحث پرداخت.

كامفيروزي با اشاره به مقررات موجود در حوزه نشريات، گفت: در بسياري از دانشگاه‌ها اين مقررات نقض مي‌شوند.كامفيروزي عدم اعطاي مجوز به تشكل‌ها و سنگ‌اندازي در روند اجراي برنامه‌ها، عدم صدور مجوز فعاليت برخي اتحاديه‌هاي تشكل‌هاي اسلامي با وجود گذشت مهلت قانوني، عدم امكان برگزاري نشست براي تشكل‌هاي دانشجويي با طرز فكر متفاوت، دخالت‌ها و محدودسازي‌هاي غيرقانوني هيات‌هاي نظارت بر تشكل‌هاي اسلامي دانشگاه‌ها و عدم اعطاي تريبون به مجموعه تشكل‌هاي اسلامي منتقد در محافل رسمي را از مشكلات عمده فعالان دانشجويي در اين عرصه دانست.

كامفيروزي همچنين از رسانه‌ها به خاطر عدم توجه كافي و پوشش وضعيت نگران‌كننده حاكم بر دانشگاه‌ها انتقاد كرد وي همچنين به عدم همكاري براي تاسيس اتحاديه شوراهاي صنفي اشاره كرد و آن را غيرقانوني خواند.

او از تشكيل پرونده‌هاي قضايي- امنيتي براي دانشجويان فعال گفت و تاكيد كرد كه انتظار داريم نمايندگان مجلس اين مسائل را پيگيري كنند.

كامفيروزي با اشاره به آمار نگران‌كننده برخوردهاي قضايي- امنيتي با دانشجويان در چندماه اخير گفت: اين حد از برخورد و دخالت در امور دانشگاه، كم‌‌سابقه و البته مخل استقلال دانشگاه است.

در پايان اين ديدار، الياس حضرتي، با شنيدن تمامي اين مسائل و تاكيد بر ضرورت برگزاري جلسات متناوب ميان نمايندگان و دانشجويان، گفت: وظيفه ما نمايندگان اين است كه پيگير مطالبات شما دانشجويان باشيم. وقتي ما در جريان اين رفتارهاي غيرقانوني يا غيرقابل توجيه قرار بگيريم، قطعا با عوامل آن از طرق قانوني برخورد خواهيم كرد؛ چرا كه ما پشتيبان حقوق دانشجويان هستيم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا