خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش رسانه اصولگرا با تیتر «جنگ استارتاپ‌ها با دلالی و قيمت‌های دستوری»

روزنامه ی اصولگرای جوان در گزارشی با تیتر «جنگ استارتاپ‌ها با دلالی و قيمت‌های دستوری»، نوشت:

تعلل دولت در انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات، موجب شده تا استارتاپ‌هايي چون اسنپ يا سايت‌هايي چون ديوار در كشف قيمت واقعي كالا‌هايي چون مسكن و خدمات حمل و نقل بسيار مؤثر ظاهر شوند، به طوري كه هم اكنون به دليل خدمات ارزان و بهتري كه مردم از اين فناوري‌ها دريافت مي‌كنند به طور طبيعي خواستار گسترش اين فناوري‌ها خواهند شد.

سال‌هاست در اقتصاد ايران قيمت كالا و خدمات به شكل دستوري تعيين مي‌شود. اين روند تا جايي ادامه يافته است كه مردم متوجه شده‌اند كه كالا و خدمات ارزشگذاري شده در بخش دولتي و عمومي با ارزش ذاتي آن سنخيت ندارد و در يك كلام اغلب كالاها گران قيمت‌گذاري می‌شوند. در اين ميان بي‌شك بوروكراسي موجود در فضاي كسب و كار اعم از اخذ مجوزهاي متعدد و بي‌مورد از مراجع مختلف، گران بودن تهيه دفتر، گران بودن كالاهاي اوليه و واسطه، وجود واسطه و دلالان متعدد در ارزشگذاري‌هاي موجود مؤثر است.

طوفان فناوری در اقتصاد سنتی

در شرايطي اقتصاد ايران سال‌ها ساختار دولتي و سنتي خود را حفظ كرده است كه سال‌ها پيش از اين در اقتصاد‌هاي توسعه يافته و حتي در حال توسعه، بخش فناوري و آي تي افسار اقتصاد را به دست گرفته است و با ورود اين بخش در اقتصاد عملاً در اقتصاد شفاف‌سازي صورت گرفته و رانت‌هاي اطلاعاتي كه براي عده‌اي فرصت بودند از بين رفته و عرضه و تقاضا بر اساس آخرين اطلاعات موجود در بازار اقدام به معامله مي‌كنند.

اعتراض نسبت به مدرنیته

شكايت رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران از سايت ديوار يا تاكسيراني از اسنپ را بايد تبلور مقاومت اقتصاد سنتي ايران در برابر طوفان فناوري‌هاي ارتباطاتي و اطلاعاتي دانست. اين در حالي است كه درآميخته شدن كسب و كارها با فناوري اطلاعات ميخ شفافيت و تعيين منصفانه قيمت كالا و خدمات را بر تابوت رانت‌هاي اطلاعاتي، پنهانكاري‌ها، انحصارها و قيمت‌هاي دستوري در اقتصاد‌هاي سنتي خواهد كوبيد.

مشاغل سنتي، واسطه‌گران و دلال‌ها از تغيير و ورود فناوري‌هاي ارتباطاتي و اطلاعاتي به مشاغل و كسب و كار‌ها عاصي شده‌اند، اين در حالي است كه ورود فناوري‌هاي نوين در كسب و كار‌ها موجب شده تا مردم از پشت كامپيوتر، لپ تاپ، موبايل و تبلت خريدهاي خود را با اطلاعات كافي و نازل‌ترين قيمت ممكن انجام دهند و از اين امكانات نيز احساس رضايتمندي مي‌كنند.

دیوار را خراب می‌کنم

حسام عقبايي، رئيس اتحاديه مشاوران املاك چندي پيش با بيان اينكه اپليكيشن «ديوار» را خراب مي‌كنم، گفت: ديوار از يك سو باعث ضرر به صنف مشاوران املاك شده و از سوي ديگر ريسك معاملات را بالا برده است. در معاملات مسكن نبايد واسطه را حذف كنيم در حالي كه ديوار واسطه را حذف كرده است.

مشاغلي كه در ايران هنوز پيه فناوري اطلاعات بر بدن صنفشان نخورده است بايد خود را براي خداحافظي با سودهايي كه به واسطه برخورداري از مجوز، رانت اطلاعاتي و ابهام و قيمت‌هاي دستوري كسب مي‌كردند آماده كنند.

اگرچه رئيس اتحاديه مشاوران املاك از سايت ديوار به دليل برهم زدن كسب و كار صنف مشاوران املاك شكوه و شكايت مي‌كند، اما گويا وي از حضور جدي بسياري از مشاوران املاكي كه در ديوار فعاليت مي‌كنند و فايل‌هاي خريد يا فروش يا اجاره و رهن خود را در تمامي بخش‌هاي زمين و مستغلات ارائه مي‌كنند بي‌اطلاع است كه اين امر يك ضعف براي يك رئيس اتحاديه صنف مهمي چون اتحاديه مشاوران املاك به شمار مي‌رود.

استارتاپ كار آخوندي را راحت كرد

وزير راه و شهرسازي در روزهاي اوليه وزارتش عنوان داشت كه قيمت در بازار مسكن براساس اطلاعات دقيق و نهايي تعيين نمي‌شود و وي مدعي شد كه پورتالي راه‌اندازي خواهد شد كه قيمت‌ها به شكل واقعي تعيين شود، در اين بين اگر چه گويا چنين پورتالي پيش از اين راه‌اندازي شده است اما اطلاعات و ديتاي خاصي درونش وجود ندارد و هم اكنون سايت‌هايي كه كار خريد وفروش انواع كالا را بر عهده دارند به مراتب اطلاعات جامع‌تر و كامل تري از وضعيت مسكن در اختيار عرضه‌كننده و خريدار قرار مي‌دهند.

طي بيش از سه دهه اخير عده‌اي در اقتصاد ايران به واسطه دستيابي به اطلاعات و برخورداري از اين رانت سودهاي نجومي و خوبي كسب كردند زيرا اطلاعات مؤلفه‌اي به شمار مي‌رود كه مي‌تواند بسيار سودآور و پولساز باشد، اما به واسطه رشد فناوري اطلاعات در كشور، اطلاعات جسته گريخته‌اي كه از بازار‌ها در كنار هم قرار گرفته است، يك امكان براي مردم فراهم كرده است تا بر اساس آگاهي دقيق، صحيح و واقعي اقدام به خريد و فروش دارايي‌هايي چون مسكن، سهام، خودرو و… كنند.

پایان دلالی

در حقيقت حذف واسطه‌هايي كه گاهي اطلاعات غلط در اختيار مردم قرار مي‌دادند تا بدين واسطه خود سود كنند موجب شده تا خريدار و فروشنده در بستري كه آگاهي و اطلاعات حرف آخر را مي‌زند اقدام به معامله كنند كه اين امر براي هر دو طرف معامله رضايتمندي قابل توجهي را به همراه آورده است، زيرا در كمترين زمان هم مي‌شود كالايي را با ارزش منصفانه نقد كرد و هم اينكه در كمترين زمان خريدار مي‌تواند بدون واسطه كالا را از فروشنده واقعي خريداري كند.

جالب اينكه در سايت‌هايي كه به خريد و فروش كالاهايي چون مسكن، خودرو و… مبادرت مي‌ورزند، امكانات فراواني وجود دارد يعني متقاضي مي‌تواند در بخش آپشن و تنظيمات، مشخصات كالاي مد‌نظر خود را همچون محدوده قيمت، مكان، اجاره يا خريد و… مشخص كرده و به سرعت مورد خود را يافت كند، فراتر از اين حتي مي‌توان موارد مشابه را نيز در اين سامانه‌ها رويت و با آگاهي و اطلاعات دقيق اقدام به معامله كرد.

در چنين شرايطي بايد توجه داشت كه ساختمان قيمت‌گذاري‌هاي دستوري در اقتصاد ايران در تمامي حوزه‌ها در حال فرو ريختن است و دير و دور نيست كه تمامي كالا‌ها و خدمات موجود در اقتصاد بر حسب اطلاعات نهايي و دقيق به واسطه رشد فناوري‌ها و استارتاپ‌ها ارزشگذاري شود.

از اين رو بخش دولت يا مشاغل و اصنافي كه از طريق انحصارها و قيمت دستوري كسب درآمد مي‌كنند بايد كم‌كم از اينگونه درآمدهاي خود چشمپوشي كنند، زيرا تعديل قيمت برخي از كالا‌ها و خدمات به واسطه پيشرفت فناوري اطلات گريز‌ناپذير است.

به طور نمونه طبق تحقيقات به عمل آمده، عمده مردمي كه از طريق اسنپ مسافرت درون شهري داشته‌اند از قيمت و خدمات اين استار‌تاپ بسيار راضي هستند و گاهي تا نصف قيمت ارائه شده توسط تاكسيراني يا آژانس‌ها از مردم دريافت مي‌كنند، بدين ترتيب مشخص است در چنين رقابتي بين مشاغل سنتي و امروزي كه با فناوري درآميخته شده است پيروز ميدان كيست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا