خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حجاریان: دولت باید در مقابل فیش های حقوقی فسادهای بزرگ را رو کند

«اینکه عده ای می خواهند داستان فیش های حقوقی نامتعارف را تا انتخابات کش بدهند و پشت سر هم مساله فیش را مطرح کنند، در آن شکی نیست. این هم معنی بودن فیش با ماهی هم جالب است. عده ای می خواهند از این مساله ماهی بگیرند، اما نهنگ های گنده ای که در موضوعات اقتصادی پیش از این شاهد آن بوده ایم را ندیده، نمی بینند و آن را فراموش کرده اند»

متن گفتگوی سعید حجاریان، از استراتژیست های جناح اصلاح طلب با سایت دیده بان ایران در پی می آید:

* بعد از پایان مجلس ششم، یکبار دیگر در مجلس دهم شرایط به گونه ای پیش رفت که بیش از 120 نماینده اصلاح طلب وارد قوه مقننه شدند، چه عواملی باعث این اتفاق شد و چرا با وجود راهیابی این تعداد نماینده از طیف اصلاحات به مجلس و تشکیل فراکسیونی با نام “امید” آن ها نتوانستند موفقیت لازم را در پارلمان و چیدمان نیروهای این طیف داشته باشند؟

حجاریان: بالاخره افرادی نظیر آقای خاتمی وارد ماجرا شدند، پشت صحنه بود، حمایت و سازماندهی کردند و مردم هم اعتماد کردند. هنوز هم خاتمی بین مردم محبوب است و به او اعتماد کردند؛ برای همین این پیروزی حاصل شد.

* خوب مگر این محبوبیت در دوره های قبلی نبود؟ پس چرا اصلاح طلبان در دوره های قبلی ( بعد از مجلس ششم) نتوانستند موفق شوند؟

حجاریان: نه، خوب در آن دوره ها اصلاح طلبان لیستی ندادند. رئیس دولت اصلاحات کی و کجا در دوره های قبل لیست داد؟ اگر حمایت و لیستی بود، نصفه نیمه  بود.

* منظور من این نیست که لیستی نداده یا نصفه نیمه لیست داده اند، منظور این است که اگر محبوبیتی وجود دارد، می توانستید از این محبوبیت در دوره های قبل هم استفاده کنید، چرا استفاده نکردید یا اگر استفاده شد، جواب نداد؟

حجاریان: دوره های قبلی که شما به آن اشاره می کنید، دوره هایی بود که اوضاع به هم ریخته بود. بالاخره بعد از 88 رئیس دولت اصلاحات واقعا محصور بود و نمی گذاشتند کار کند. الان هم او محصور است، حالا مقداری بهتر از آقای موسوی. در این دوره شبکه های مجازی باعث شد تا ما بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم، به اضافه اینکه آقای خاتمی خودش مستقیما وارد شد و سازمان داد. ضمن اینکه سازمان رای تشکیل شد.

البته ترکیب هم ترکیب بدی نیست، مثلا داخل هیات رئیسه آقایان پزشکیان و مطهری حضور دارند؛ ضمن اینکه بنده آقای لاریجانی را هم برجامی می دانم. من معتقدم که مجلس ما دو فراکسیون دارد، برجام و نابرجام. برجامی ها طرفدار دولت هستند و با آقای روحانی همراهند. البته یک عده قلیلی وجود دارند که نابرجامی هستند.

من مثل بقیه دوستانم فکر نمی کنم که اصلاح طلبان در مجلس شکست خورده اند، چون برای من در این دوره از مجلس اصلاح طلبی مهم نبوده، بلکه برای بنده نرمال سازی اهمیت داشته و دارد. من برجامی ها را حامی دولت می دانم؛ چه آقای عارف، چه آقای لاریجانی. الان همه خط کشی ها و فراکسیون هایی که در مجلس تشکیل شده برجامی هستند، یک عده کوچکی هستند که به اصطلاح پایداری چی هستند. من قصه را اینطوری می بینم. برای من مهم دولت و همراهی با دولت است. در خصوص نقش آفرینی اصلاح طلبان مانند انتخابات گذشته در انتخابات آینده هم شبکه های اجتماعی موثر خواهد بود. به هر حال شبکه های اجتماعی باعث می شود که  سازمان رای ایجاد کنیم

* خب فراکسیون امید یک برنامه ریزی کرد که بتواند ریاست و برخی مناصب مهم در مجلس و کمیسیون را از آن خود کند و نتوانست. چرا؟!

حجاریان: من فراکسیون امیدی نیستم، من برجامی هستم. به کسانی که فراکسیون امیدی هستند می توانیم بگوییم چرا و چه شد، اما من امیدی نیستم، من برجامی هستم.

* به عنوان آخرین سئوال، میخواهیم درباره موضوع فیش های حقوقی نامتعارف از شما سئوال بپرسم. آقای حجاریان! عملکرد دولت در این خصوص را چطور ارزیابی می کنید و اینکه این موضوع می تواند عاملی برای فسادهای گذشته باشد و در انتخابات هم تاثیر خواهد گذاشت یا خیر؟

حجاریان: به هر حال باید بپذیریم که دولت از ماجرای فیش های حقوقی نامتعارف صدمه خورده است هر چند باید قبل از این ها درباره این موضوع به فکر می افتاد. من تعجب می کنم از دولت که اینقدر دیر عمل کرد، ما سال گذشته فهمیدیم که این اتفاق درباره برخی حقوق ها و دریافت ها افتاده است، پس این دیر عمل کردن اصلا معنایی ندارد.

باید بدانیم که در مسئله آشفتگی مالی دولت قبل واقعا مقصر بود و کسی نمی تواند آن را پنهان کند. مشکل ما تجمیع سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی بود، البته دولت قبل حتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی را منحل کرد. دولت یازدهم باید از همان روز اول فعالیت اش آن را احیاء می کرد و نظم را به اقتصاد ایران باز می گرداند.  اگر سازمان اداری و استخدامی را احیاء کرده بود، از همان روز اول ماجرای فیش های حقوقی نامتعارف را می فهمید؛ اما متاسفانه آقای روحانی و دولت در این باره تعلل کردند و امسال آن را احیاء کرده اند. دولت در این خصوص اشتباه کرد.

اما اینکه عده ای می خواهند داستان فیش های حقوقی نامتعارف را تا انتخابات کش بدهند و پشت سر هم مساله فیش را مطرح کنند، در آن شکی نیست. این هم معنی بودن فیش با ماهی هم جالب است. عده ای می خواهند از این مساله ماهی بگیرند، اما نهنگ های گنده ای که در موضوعات اقتصادی پیش از این شاهد آن بوده ایم را ندیده، نمی بینند و آن را فراموش کرده اند.

مردم باید این نهنگ های اقتصادی بزرگ را بشناسند و دولت باید آن ها را رو کند و بگوید، در این صورت مساله فیش ها گم می شود، البته آقای روحانی هم زرنگ است و می داند با این افراد و این موضوع ها چطور و چگونه باید برخورد کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا