خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مشکلات بیمه کارگران ساختمانی در استان مرکزی

وقایع استان در گفت‌و‌گو با رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی اراک و عضو هیات مدیره کانون کارگران ساختمانی کشور به بررسی مشکلات بیمه کارگران ساختمانی می پردازد.

فاطمه چاپاری در روزنامه وقایع استان (استان مرکزی) نوشت: «کارگران به ویژه در حوزه ساخت و ساز از اقشار بی پناهی هستند که به رغم تلاش روزانه، سهیم بودن در آبادانی کشور با تحمل شرایط سخت کار و ایفای نقش مهم در توسعه اقتصادی شهرها ولی در چالش میان تامین اجتماعی و شهرداری‌ها، از پوشش حداقلی بیمه‌ هم محروم هستند. کارگران، یکی از اقشار بسیار آسیب پذیر و البته زحمت کش جامعه، دارای حداقل درآمد برای گذران زندگی هستند و نداشتن بیمه اجتماعی موجب شده است در صورت آسیب دیدن از حوادث کار، هیچ منبع درآمدی برای تامین مخارج زندگی خود و خانواده نداشته و مشکلات زیادی گریبانگیرشان شود.

دولت در جهت حمایت از کارگران ساختمانی، از آن جهت که کارگر فصلی به حساب می‌آیند و دارای درآمد ثابت در طول سال نیستند قانونی برای پوشش بیمه آنها از سوی تامین اجتماعی تحت عنوان بیمه کارگران ساختمانی مصوب کرد که در عمل با مشکلاتی روبرو است که باعث شده بسیاری از کارگران در صف انتظار برای بیمه شدن بمانند.

کارگران ساختمانی بنا بر شغل خود، بیش از سایر کارگران در معرض حوادث کار قرار دارند به همین دلیل لازم است، طبق قانون، بیمه اجتماعی کارگرانی که بطور مستقیم در کارهای ساختمانی شاغل هستند را تحت پوشش بیمه قرار دهد چون با توجه به نداشتن امنیت شغلی در صورت بروز حادثه مستمری که از تامین اجتماعی برای آنها در نظر می‌گیرد، می‌تواند کمکی به تامین معیشت آنها در آینده باشد.

طبق قانون مصوب دولت، کارگران فصلی و ساختمانی می‌توانند در ازای پرداخت هفت درصد از حق بیمه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند، ۲۰ درصد از این حق بیمه را نیز باید شهرداری‌ها از محل دریافت عوارض ساخت و ساز شهری پرداخت کنند و مابقی نیز توسط دولت تامین و پرداخت می‌شود اما در بسیاری از شهرها شهرداری‌ها کاهش ساخت و سازها و عدم همراهی و همکاری پیمانکاران در پرداخت به موقع عوارض را بهانه کرده و از واریز به موقع حق بیمه کارگران ساختمانی به حساب تامین اجتماعی خودداری کرده و همین امر این سازمان را در تحقق پوشش بیمه حداکثری کارگران با مشکل مواجه می‌کند.

رجبعلی حیدری سرپرست معاونت مالی و اقتصادی شهرداری اراک دراینباره به خبرنگار وقایع استان می گوید: کسانی که برای اخذ پروانه ساخت به شهرداری مراجعه می کنند، برابر قانون کارگران ساختمانی شهرداری مکلف است پس از محاسبه عوارض فرد را به تامین اجتماعی معرفی کند که آن جا متناسب با درصد و تعرفه ای که قانون مشخص کرده شخص متقاضی پروانه مبلغ را به حساب تامین اجتماعی واریز می کند و پس از این پروانه برایش صادر خواهد شد و در غیر این صورت پروانه صادر نمی شود.
دراینباره گفت و گویی داشتیم با علی قیاسی رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی اراک و عضو هیات مدیره کانون کارگران ساختمانی کشور که در ادامه می خوانید.

لطفا آماری از حوادث ساختمانی ارائه دهید و در ادامه به ضرورت بیمه کارگران ساختمانی اشاره کنید؟

حوادث کارگران ساختمانی نسبت به سایر حوادث کاری که در کشور رخ می دهد بیشترین آمار را به خود اختصاص می دهد، به طوری که می توان گفت بالای ۵۰ درصد حوادث کارگری در صنعت ساخت و ساز اتفاق می افتد که در این میان بیشترین حوادث مربوط به چاله های آسانسور، برق گرفتگی و سقوط از ارتفاع است که متاسفانه در اکثر مواقع منجر به مرگ کارگران می شود. آمار و ارقام دقیقی در دست نداریم و به نظرم آمار پزشک قانونی در این زمینه قابل استناد خواهد بود نه آمار های وزارت کار، چرا که بسیاری از حوادث گزارش داده نمی شود.

چه تعداد کارگر ساختمانی در استان مرکزی داریم؟ چه تعداد از این کارگران بیمه هستند؟

در استان مرکزی از سال ۸۸ به بعد، حول و حوش ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر از کارگران بیمه شده اند. حدود ۴ الی ۵ هزار نفر نیز در انتظار بیمه شدن هستند.

کارگرانی که بیمه نیستند حدودا چند سال سابقه کاری دارند؟

اکثر افرادی که در انتظار بیمه شدن اند بیش از ۱۰ سال سابقه کاری دارند. افراد اغلب به دو دلیل وارد کار ساختمان می شوند اول به خاطر فرار از تحصیلات و خدمت سربازی و دوم برای تامین مخارج خانواده این کار را می کنند و از آن جا که از سنین پایین تری کار را شروع می کنند سابقه کاری زیادی دارند. برای نمونه یک فرد ۳۵ ساله ۱۸ سال سابقه کار دارد اما متاسفانه هنوز بیمه نشده است.

قانون بیمه کارگران ساختمانی از چه سالی تصویب شده و علت ناکارآمدی آن تا کنون چه بوده؟

قانون بیمه کارگران ساختمانی مربوط به سال ۵۴ است که در سال ۸۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و بر اساس آن کارگران دارای کارت مهارت فنی و مشغول به کار در کارگاه های ساختمانی می توانند از این بیمه استفاده نمایند. علت اینکه هنوز بسیاری از کارگران بیمه نشده اند را باید در مصوبات نمایندگان مجلس جست و جو کرد، این قانون تابحال ۴ بار در مجلس اصلاح شده و متاسفانه در سال گذشته آخرین اصلاحیه ای که انجام شده بود پذیرفته نشد و برای اولین بار مجلس بعد از حدود ۴ ماه مجددا با یک طرح دو فوریتی قانون را برای اصلاح بازگرداند به گونه ای که کارگران ساختمانی نتوانند برای بیمه اقدام کنند چرا که این قانون بیمه کارگران را به تامین منابع سازمان تامین اجتماعی مشروط کرده و از آن جا که این سازمان به دلیل کسری منابع مالی زیر بار اجرای این قانون نمی رود صف انتظار برای بیمه طولانی تر شده و افراد بسیاری در انتظار بیمه عمرشان می گذرد که متاسفانه در این زمینه نمایندگان مجلس کارگران ساختمانی را مورد بی مهری خود قرار دادند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا