خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتراضی دانشجویی به تبدیل مشهد به «ماتم‌کده‌ای در سلطه‌ی افراطیون»

چند تشکل دانشجویی خراسان رضوی در نامه‌ای سرگشاده به رییس جمهور، ضمن طرح انتقادتی به دولت، نوشتند: از شما تقاضا داریم هیئت ویژه‌ای از سوی دولت محترم با هدف شناسایی عوامل افراطی و نیز برخورد جدی و قانونی با افراد و نهادهای متخلف، به مشهد اعزام شوند و تا دست‌یابی به نتایج روشن و اثربخش و ارائه‌ی گزارش شفاف و آشکار آن به ملت ایران پیگیری احقاق حقوق شهروندی مردم مشهد را ادامه دهند.

متن این نامه که به انصاف نیوز ارسال شده در پی می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و تحیات، این نامه از دیاری به حضور شما می‌رسد که در سال 1392 علی‌رغم حضور دو کاندیدای بومی در انتخابات ریاست جمهوری، رأی اول صندوق‌های آن نام شما بوده است. شور و امید روزهای انتخابات 92 و شعف و اشتیاق روزهای نخستینِ پیروزی در انتخابات در این دیار از یادهای اهالی مشهد مقدس پاک نمی‌شود. اکنون بیش از سه سال از آغاز دوره‌ی ریاست جمهوری شما می‌گذرد و گویی نهال امید مردم مشهد با ورود به سال چهارم ریاست جمهوری حضرت‌عالی وارد چهارمین فصل خود شده و زمستان سرد مشهد مقدس این نهال را از ریشه خشکانده است.

بی‌شک پیام‌های طعن‌آمیز و طنزآلودی که این روزها در میان مردم کشورمان دست به دست می‌شود، به دست شما نیز رسیده است و به یقین زهرخندهای ملت ایران را پس از خواندن شرایط سیاسی و اجتماعی و فرهنگی شهر مشهد در این پیام‌ها دیده‌اید. آری آقای رئیس جمهور! امروز و در دولت شما مردم مشهد در شرایطی روزگار می‌گذرانند که احوالات‌شان طنز تلخ مردم ایران شده است. از نخستین روزهای دولت تدبیر و امید آن‌چه امروز بر مشهد می‌گذرد به روشنی قابل پیش‌بینی بود. از تعلل فراوان دولت در انتصاب استاندار خراسان رضوی و فرایند ناامیدکننده‌ی آن، که استمرار حضور بسیاری از مدیران و عوامل دولت پیشین در استانداری خراسان رضوی و فرمانداری مشهد مقدس، امروز نتیجه‌ی محتوم آن است تا به تأخیر انداختن چند ساله‌ی تغییر مدیران وزارت اطلاعات در مشهد، بیم روزهای تلخ و سخت را برای آینده‌ی این شهر ایجاد می‌نمود. گویی دولت تدبیر و امید، از نخستین روزهای آغاز به کار خود، مشهد را دیار از دست رفته‌ی دولت خود می‌پنداشت و یا آن را قربانی معاملات و معادلات سیاسی خود نموده بود.

آقای رئیس جمهور!

اتفاقات ناخوشایند در روند شمارش آرای انتخابات هفتم اسفند در مشهد مقدس و نتایج حاصل از آن بی‌شک نتیجه‌ی عملکرد ضعیف دولت اعتدال در انتصاب و انتخاب استاندار خراسان رضوی و فرماندار مشهد بوده است. بی‌تفاوتی دولت نسبت به اتفاقات مشهد در انتخابات اخیر، همان طنز تلخ پیام‌های این روزهای کشور را در ذهن تداعی می‌نمود که گویا دولت تدبیر و امید مشهد مقدس را خارج از قلمرو دولت خود می‌داند و در قبال وقایع آن مسئولیتی را احساس نمی‌کند. جای تردید نیست که این بی‌تفاوتی و تعلل در کابینه‌ی دولت تدبیر و امید نسبت به وقایع مشهد بار دیگر نتایج تلخ خود را در انتخابات آتی ریاست جمهوری به دولت اعتدال نشان خواهد داد. گویی اعتدال از منظر دولت حضرت‌عالی به معنای معامله‌ی دولت با جناح‌های مختلف سیاسی است و شهر مشهد نیز قربانی معاملات دولت شما شده است.

آقای رئیس جمهور!

سکوت و بی‌تفاوتی دولت شما نسبت به قانون‌گریزی‌ها و اعمال خلاف قانون نهادهایی در مشهد که خود را فراتر از قانون می‌دانند، موجب تضییع حقوق انسانی و شهروندی مردم مشهد شده و شهری را که قرار بود پایتخت فرهنگی کشور باشد به ماتم‌کده‌ای در سلطه‌ی افراطیون بدل کرده است. به شما یادآور می‌شویم که بی‌تفاوتی نسبت به آن‌چه امروز در مشهد می‌گذرد، دامنه‌ی این اتفاقات ناخوشایند را هر روز گسترده‌تر خواهد کرد و بی‌شک مشهد تنها قربانی این بی‌تفاوتی نخواهد بود.

هنوز از یاد نبرده‌ایم که ماجرای لغو غیرقانونی کنسرت‌ها در مشهد و اعمال خلاف قانون نهادهای غیرمسئول در این شهر، چگونه به بحرانی در تمامی شهرهای کشور تبدیل شد و افراطیون را در سراسر کشور به نتیجه‌بخشی اعمال خلاف قانون خود و تضییع حقوق ملت ایران امیدوار نمود. بهره‌ی شهروندان مشهد، از آن‌چه دولت تدبیر و امید با عنوان منشور حقوق شهروندی برای ملت ایران ترسیم کرده بود، محرومیت دائمی آنان از هر گونه شادی و حقوق قانونی بوده است.

لغو کنسرت‌ها، تئاترها، سخنرانی‌ها و همایش‌های قانونی در مشهد مقدس مشهد را به جولانگاه افرادی تبدیل نموده است که روزی سفارت یک کشور را بی هیچ عامل بازدارنده‌ای به آتش می‌کشند و روزی نایب رئیس مجلس را از سخنرانی محروم و او را منزل به منزل دنبال می‌کنند.

بحرانی که دولت تدبیر و امید، در نتیجه‌ی به آتش کشیدن سفارت عربستان در مشهد، مدت‌هاست در منطقه با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نتیجه‌ی غفلت آن دولت از زیاده‌خواهی‌های افراطیون در مشهد و واگذاری این شهر به آن‌ها در معاملات سیاسی است. لغو سخنرانی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و بی‌تفاوتی دولت نسبت به تکرار اعمال خلاف قانون در مشهد، بی‌شک زمینه‌ساز اصلی گسترده شدن دامنه‌ی این وقایع و اقدام غیرقانونی اخیر جهت دستگیری دکتر محمود صادقی نماینده‌ی مردم پایتخت بوده است.

آقای رئیس جمهور!

تشکل‌های دانشجویی امضاکننده‌ی این نامه، ضمن محکوم کردن کلیه‌ی اعمال خلاف قانون که در چند سال اخیر در شهر مشهد اتفاق افتاده است، و محکوم نمودن لغو سخنرانی دکتر علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این شهر و نیز اقدام غیرقانونی در جهت بازداشت دکتر محمود صادقی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی در پایتخت، از حضرت‌عالی و دولت متبوع شما انتظار برخورد جدی و مؤثر با عوامل اتفاقات اخیر و نیز پایان دادن به اعمال خلاف قانون افراطیون در مشهد مقدس را دارند. لذا از شما تقاضا داریم بدین منظور هیئت ویژه‌ای از سوی دولت محترم با هدف شناسایی عوامل افراطی و نیز برخورد جدی و قانونی با افراد و نهادهای متخلف، به مشهد اعزام شوند و تا دست‌یابی به نتایج روشن و اثربخش و ارائه‌ی گزارش شفاف و آشکار آن به ملت ایران پیگیری احقاق حقوق شهروندی مردم مشهد را ادامه دهند.

و من الله توفیق

امضا کنندگان نامه سرگشاده تشکل‌های دانشجویی خراسان رضوی به ریاست محترم جمهور

  1. انجمن اسلامی نو اندیش دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد
  2. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  3. انجمن اندیشه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد
  4. انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده معماری دانشگاه آزاد مشهد
  5. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد کاشمر
  6. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزادتربت حیدریه

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. انتخابات اسفند ۹۴ مشهد از معماهای حل نشده در زمان ریاست جمهوری
    آقای روحانی می باشد!!!!!

  2. من یک مشهدی ام میبینم روزی رو که همین مشهد با رای هاشون ریاست رو از روحانی بگیرند چون واقعا خودش قبول کرده رییس جمهور مشهد نیست . اون روز هم دنبال تدبیر بودن دیره الان باید اندیشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا