خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پشت پرده اعدام صدام

بعد از گذشت یک دهه از اعدام دیکتاتور پیشین حاکم بر عراق، هر سال که سالروز اعدام تاریخی او می رسد، رسانه ها و شبکه های اجتماعی عراق سرگرم جستجو به دنبال اطلاعات جدید درباره پشت پرده های اعدام صدام در 30 دسامبر 2006 می شوند.

به گزارش ایرنا، تازه ترین این اخبار مربوط به ادعای نقش موثر سید ‘عبدالعزیز حکیم’ رهبر فقید مجلس اعلای اسلامی عراق است که به تازگی منتشر شد و حاکیست که حکیم در آن برهه، با ‘نوری المالکی’ نخست وزیر وقت تماس گرفت و به او گفت که اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه می خواهند، صدام را به خارج از عراق فراری دهند و باید هرچه سریعتر حکم اعدام اجرا شود.

بعد از گذشت یک دهه از اعدام دیکتاتور پیشین حاکم بر عراق، هر سال که سالروز اعدام تاریخی او می رسد، رسانه ها و شبکه های اجتماعی عراق سرگرم جستجو به دنبال اطلاعات جدید درباره پشت پرده های اعدام صدام در 30 دسامبر 2006 می شوند.

راساس این گزارش، در آن برهه نوری المالکی درصدد آماده شدن برای شرکت در مراسم عروسی پسرش در خارج از عراق بود که بعد از تماس سید عبدالعزیز حکیم، از انجام سفر منصرف شد و به سرعت حکم اعدام را شخصا امضا کرد و به اجرا گذاشت.

اما ‘ایاد السماوی’ روزنامه نگار عراقی نزدیک به نوری المالکی این ادعا را تکذیب کرده و گفته است که در همان برهه، ‘عادل عبدالمهدی’ عضو برجسته مجلس اعلای اسلامی عراق، معاون رییس جمهور بود و طبق قانون صلاحیت امضای حکم اعدام را داشت اما در آن برهه در مراسم حج به سر می برد و منطقی این بود که سید عبدالعزیز حکیم به او برای تعجیل در اجرای حکم اعدام فشار بیاورد.

از طرفی نوری المالکی نخست وزیر پیشین عراق در اظهاراتی تازه، بخشی از روایت فوق را درباره تلاش هایی برای فراری دادن صدام به خارج از عراق، تایید کرده است.

نوری المالکی دو روز قبل، در سالروز اعدام صدام در نشستی با تعدادی از سران عشایر عراق گفت که یک نقشه برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام علیه صدام وجود داشت و آمریکایی ها درخواست 15 روز تاخیر کردند یا اینکه حکم اعدام به بعد از عیدفطر موکول شود، اما با آنها مخالفت کردم.

وی گفته است: ‘سیاری که همراه من بودند از اجرا حکم اعدام نگران بودند ولی بی سر و صدا به آنها گفتم که اگر امروز (30 دسامبر 2006) اعدام نشود، همین امشب او ( صدام) را از عراق فراری می دهند.

وی کشور امیرنشین قطر را به تلاش برای خارج کردن صدام از عراق متهم کرده و گفته است که «بشری خلیل» وکیل مدافع صدام پیشتر اعتراف کرد که به همراه قطر درصدد صدور مصوبه ای در شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر اعتراض به حکم اعدام دادگاه عراق داشتند تا بعد از آن، صدام را به خارج از عراق انتقال دهند.

نوری المالکی افزوده است که «ما بر اعدام اصرار داشتیم و با مقاومت شدیدی روبه رو شدیم و وزیر دادگستری از امضای حکم اعدام شانه خالی کرد و برخی نگران بودند که حکم اعدام اشتباه باشد و همه شواهد نشان می داد که نقشه ای برای فرار صدام از عراق وجود داشت و پول های کلانی هم در این جهت هزینه شده بود. »

اما گزارش تازه منتشر شده درباره پشت پرده های اعدام صدام حاکیست که آمریکایی ها و شخص زلمای خلیل زاد حاضر به تحویل صدام به دولت عراق نبود و نوری المالکی آنها را تهدید کرد که ‘اگر صدام را تحویل دولت عراق ندهند، همین الان از پست نخست وزیری استعفا می کند.’

از طرفی «موفق الربیعی» مشاور وقت امنیت ملی عراق که بر اجرای حکم اعدام نظارت داشت و هنوز طناب دار اعدام صدام را به عنوان یادگار نزد خود حفظ کرده است، در سالروز اعدام صدام گفته است که در آن برهه وزارت خارجه آمریکا و سازمان سیا با حکم اعدام مخالفت می کردند، اما ‘جرج بوش’ رییس جمهوری آمریکا و پنتاگون و سازمان امنیت ملی آمریکا موافق بودند.

وی با یادآوری اینکه در آن برهه حتی موضوع انتقال صدام به زندان گوانتانامو یا تبعید به یک جزیره در اقیانوس آرام نیز مطرح شد افزود: بسیاری از رهبران و روسای جمهور منطقه برای جلوگیری از حکم اعدام واسطه شدند و بیم آن داشتند که حکم اعدام صدام ، منجر به تحریک مردم در کشورهایشان علیه آنها شود.

روایت تازه عکاس عراقی که عکس های صدام را بر چوبه دار گرفت درباره ترس و وحشت صدام در حین صعود بر سکوی اعدام و یا یکی از روزنامه نگاران معروف آمریکایی متخصص در گزارش های اطلاعاتی که در روزنامه های آمریکایی ‘نیوزویک’ و ولد نت دیلی’ منتشر شده از آخرین لحظات زندگی صدام، همگی در رسانه های عراق بازتاب داشته است.

به نظر می رسد که ریزترین جزئیات مساله اعدام یکی از خشن ترین دیکتاتورهای منطقه و جهان در آخرین لحظات آخر حیاتش و تلاش های گسترده برخی دولت های منطقه و جهان برای نجات او، همچنان بر ای سال ها توجه رسانه های عراق را به خود مشغول خواهد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا