خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت یک نماینده از باج دادن دولت احمدی نژاد به ترکمنستان

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت که باج دادن به دولت ترکمنستان در دولت گذشته [دولت احمدی نژاد] منجر به تداوم باج خواهی این کشور از ایران در ایام پیک مصرف گاز شده است.

اسدالله قره خانی در گفت و گو با انصاف نیوز اظهار کرد: من در سال 86 در مجلس بودم اما در کمیسیون انرژی عضویت نداشتم. ما بعدها مطلع شدیم که در سال 86 دولت ترکمنستان حرکتی کرده بود و متاسفانه باج گرفته بود و قیمت گاز را چندین برابر افزایش داد.

وی افزود: حتما این کار با نظر وزیر مربوطه در دولت وقت [دولت احمدی نژاد] انجام شده و اینطور نبوده که از طریق مجلس اعمال شده باشد. باید دید که آیا از نظر قانونی اجازه انجام این کار را داشته اند یا خیر.

قره خانی تصریح کرد: الان هم ادعای ترکمنستان اثبات نشده، بلکه این ادعا مربوط به چند سال قبل است که می گوید من از شما طلبکار هستم. ما هم مدعی هستیم که این مقداری که شما ادعا می کنید درست نیست و مضافا کیفیت گاز تحویلی شما هم مناسب با قرارداد نیست و آنالیزی که به ما تحویل دادید متناسب با آن نیست پس چه بهتر که کارشناسان مشترک دو طرف ادعای طرفین و صحت و سقم آن را بررسی کنند و براساس نتیجه نهایی اقدام شود. آنها در مرحله اول این را پذیرفتند اما بعد زیر قولشان زدند و خلاف تعهدنامه گاز را قطع کردند.

این نماینده مجلس یادآور شد: این اتفاق نشان می دهد ترکمنستان کشور بی تعهدی است و نمی شود روی آن حساب کرد. ضمن اینکه ما نباید باج سال 86 را به اینها بدهیم. آنها به ما نیاز دارند. درست است که ما حدود 4، 5 میلیون مترمکعب نیاز داریم اما این رقم زیادی نیست. اگر مردم صرفه جویی کنند و کاهش مصرف در کارخانجات داشته باشیم خود به خود از این مرحله عبور می کنیم.

قره خانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه گاز قابلیت ذخیره سازی دارد و اگر مردم کمتر مصرف کنند در لوله ها ذخیره می شود و در زمان مقتضی می تواند نیاز کشور را مرتفع کند که با همت مردم و برنامه ریزی شرکت ملی گاز قابل حل است. البته اقدام مهم این است که خط لوله دامغان به کیاسر و ساری تا سال آینده به پایان برسد. بعدها آنها هستند که به ما نیاز دارند، می خواهند سوآپ کنند و فرآورده هایشان را به ما بفروشند. آنها میلیاردها دلار بابت فروش گاز از ما گرفته اند و آنها هستند که باید سراغ ما بیایند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در پایان اظهار کرد: این اتفاق ها نشان می دهد با این کشور نمی توان اینگونه رفتار کرد. زیرا ترکمنستان کشور قاعده مندی نیست و خود را متعهد به قوانین و تعهدات بین المللی نمی داند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا