خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دانشگاه آزاد | ثمره‌ی درایت دیروز آیت الله، شایسته‌گزینی امروز مدیریت

«محمدرضا حقیقی‌فر»، عضو تشکل بیداری دانشجویی در دانشگاه آزاد در خوزستان، در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

امروز بر همگان ثابت شده است که یکی از نقاط پررنگ و درخشان تاریخ انقلاب اسلامی تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی بوده، راهی که این دانشگاه پرفراز و نشیب در سالیان گذشته طی کرده است نمونه‌ای از مدیریت موفق در جمهوری اسلامی ایران است که اگر نبود برخی از لج بازی‌ها و کینه توزی‌های دولتمردان گذشته امروزه شاید جایگاهی بهتر و والاتر از این می‌داشت دانشگاه آزاد اسلامی و باید به آن فکرکنیم که اگر نبود درایت آیت الله هاشمی رفسنجانی و اگر نبود این دانشگاه، اکنون چندهزار نفر بیکار و چند صد هزار نفر پشت سد عظیم دانشگاه‌های کشور همچنان بدون تحصیلات آکادمیک و در انتظار ورود به دانشگاه ایستاده بودند و چقدر از توان علمی و استعدادهای کشور سوخت می‌شد و امروز کشور ما در چه جایگاه نازلی علمی در جهان قرار داشت!

بر هیچ کس پوشیده نیست درایت دیروز آیت الله هاشمی رفسنجانی و ایستادگی تمام قدش برای جوانان امروز در زمانه‌ی دیروز، چنین صحنه‌های نابی را از پیشرفت و سازندگی ایران عزیز رقم زده است.

تکیه زدن بر ریاست این دانشگاه هر چند همیشه و بعد از عبدالله جاسبی همواره نقل محافل سیاسی و دانشگاهی بوده است و از اسفندیار رحیم مشایی در دولت دهم تا مرد کهنه کار سیاست خارجی علی‌اکبر ولایتی را در مقام گمانه زنی در بر می‌گرفته است اما در حقیقت تکیه زدن بر صندلی این دانشگاه که همواره موتوری پرتوان در جهت رشد علمی و اقتصادی کشور بوده است کاری سخت و نیاز به هوشمندی و درایتی مثال زدنی دارد.

مدیریت بیش از 304 واحد دانشگاهی در تمام استان‌های کشور با فرهنگ و آداب و جغرافیای متفاوت به مثابه مدیریت یک سازمان چند ملیتی می‌ماند که جز با مدیریت ارزشی و هوشمندانه میسور نیست.

اما آنچه از همه مهم‌تر است کادرسازی برای آینده‌ی این دانشگاه بزرگ و کشور عزیزمان ایران است، پرورش مدیرانی جوان و خوش آتیه با پشتوانه‌ی علمی و توان اجرایی با تکیه بر تحول و توسعه‌ی کارآمد در این مجموعه اقدامی بزرگ و ستودنی است. در همین راستا چندی پیش دکتر میرزاده با هوشمندی تمام و شاید برای پایان دادن به دخالت‌های سیاسی و نظامی در دانشگاه آزاد اسلامی و شاید با هدف بهره‌گیری از توان مدیریتی نخبگان این دانشگاه با صدور بخشنامه‌ای این حرکت بزرگ را آغاز کرد؛ دستور العملی که اصرار بر استفاده از توان مدیریتی درونی و خودسازی هر واحد دانشگاهی از جهت مدیریتی دارد که با استناد به این نقشه‌ی راه رییس و معاونین هر دانشگاه باید از آن واحد دانشگاهی باشند تا نوعی خودسازی و خودکفایی مدیریتی را تجربه کنند.

در هر سیستم عواملی وجود دارند که در خلاف جهت نظر و هدف گذاری سیستم عمل می‌کنند و مختل کننده‌ی انتظام سیستم هستند که می‌تواند این اختلال از درون سیستم باشد و یا از برون سیستم که درایت مدیر و بیداری سیستم‌های نظارت و ارزیابی می تواند در جلوگیری از این آنتروپی‌ها خود را نشان دهد. می‌توان گفت نمونه عینی آن که در چند روز گذشته اتفاق افتاد و ناشی از هوشمندی سیستم‌های نظارت و ارزیابی مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی بود، که با محوریت شایسته گزینی از انتصاب فردی سیاسی و غیرمتخصص در اولین دانشگاه آزاد نفتی ایران که گفته می‌شود با معرفی و دخل و تصرف نماینده‌ی محترم آن حوزه‌ی انتخابیه و اطرافیان او بوده و با سابقه‌ی مدیریتی ضعیف در واحد خرمشهر و به تعطیلی کشاندن آن واحد و شاید پشتوانه‌ی زد و بندهای سیاسی و در جهت اقناع برخی از مدیران با منش نظامی استان می‌رفت تا با انتصابی خارج از این نقشه‌ی راه تدوین شده از سوی دکتر میرزاده به خسران و احتضار اولین دانشگاه آزاد نفتی کشور منتج شود، جلوگیری به عمل آوردند.

بر این اساس و در حال حاضر می‌توان گفت چرا سیستم‌های نظارت و ارزیابی میرزاده و دانشگاه آزاد اسلامی هوشمندانه عمل می‌کنند. این سیستم با در نظر گرفتن شرایط ویژه اولین دانشگاه آزاد نفتی دست سیاسیون را از پیکره‌ی این نهاد علمی با قدمت قطع و با تمرکز مدیریتی در آن دانشگاه با تکیه بر خودسازی درونی در حال بلند کردن آن واحد دانشگاهی با دستان خود است و انتظار نمی‌رفت رییس آکادمیک، با سابقه‌ی علمی و دانشگاهی درخشان و غیرسیاسی دانشگاه‌های استان خوزستان که وارد بازی‌های سیاسی شود و شاید هم لازم باشد ایشان و نماینده محترم بندر امام (ره) نیز از این قبیل سعی و خطاها که با نان سفره‌ی چند صد نفر بازی خواهد کرد برائت جویند تا شاید حوزه‌ی پر از ذخایر ماهشهر، امیدیه و هندیجان با ذخایر عظیم نفت و گاز و پتروشیمی از این وضع فلاکت بار خارج شود.

پر واضح است که دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین دانشگاه جهان اسلام و یکی از بزرگترین دانشگاه‌های جهان راه روشن فتح قله‌ها افتخار را یافته و در حال پیماش آن است، راهی که همه‌ی جوانان خوش آتیه‌ی این مرز و بوم در پیمایش آن سهیم هستند و همه‌ی اجزا جامع، بزرگ و کوچک واحدهای دانشگاهی آن به فراخور توان در این راه همراه این بدنه‌ی پرافتخار علمی کشور هستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. واقعا درست گفتن باید از شایسته گزینی و جوانگرایی در دانشگاه آزاد حمایت بشه
    من که با تحلیل یادداشت موافقم
    راستی نمیدونستم مشایی هم قرار بوده رئیس دانشگاه آزاد بشه!

  2. واقعا این نماینده ماهشهر آقای گلمرادی شورش رو در آورده از لیست امید اومده بعد الان رفته توی جبهه مردمی نیروهای انقلاب!
    کلا خودش و داداشش و فامیلاش هم جواب هیچکسی رو نمیدن!

  3. سلام.ممنونم از اطلاع رسانی انصاف نیوز
    در تارخ عمرم همچین فریبی نخورده بودم ما به خاطر دکتر عارف و اصلاحات به دژمان و گلمرادی رای دادیم هر دو تو زرد از آب در اومدن و اولی از نماینده جبهه پایداری در دور دوم حمایت کرد،گلمرادی هم الان دنبال ریاست جمهوری قالیباف و باهنر هستش و به روحانی پشت کرده
    ای کاش انصاف نیوز یه تحلیل از عملکرد و رفتار سیاسی و عدم پاسخگویی آقای گلمرادی در حوزه انتخابیه ماهشهر،امیدیه هندیجان یک یادداشت بزنه و خبرنگارش رو بفرسته که ببینه اینجا با این همه منابع عظیم هیچ کاری برای من انجام نمیدن و دنبال لابی های سیاسی خودشون هستن , و مردم رو فراموش کرده ایشون

    از انصاف نیوز هم واقعا ممنونم که به فکر مردم هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا