خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تأثیر پوپولیزم بر آینده میان‌مدت ایران

علی سرزعیم در «گفتگوی راهبردی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری» پوپولیزم را مسئله‌ای در ایران دانست که بر آینده میان‌مدت کشور تأثیر خواهد گذاشت.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از شبکه مطالعات سیاستگذاری عمومی، عضو هیئت علمی دانشکده اکو دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مطالبات پوپولیستی، شاخصه کشورهای با دموکراسی ناقص است. پوپولیزیم از مطالبات برجا مانده سیاسی و اقتصادی سوءاستفاده می کند و راه حل های غیراصولی، آسان و کم درد را به‌جای راه حل اصولی و دردناک معرفی می‌کند.

مشاور اقتصادی مرکز بررسی های استراتژیک افزود: افق کوتاه زمامداری چهار الی هشت‌ساله سیاستمداران و گرایش آن‌ها به سمت کسب محبوبیت عمومی سبب می شود دست به انجام اقداماتی بزنند که در کوتاه مدت خوب است ولی در بلندمدت سبب بروز مشکلاتی می شود.

وی درآمد نفتی و فساد را موجب شکاف بین هزینه و درآمد دولت دانست و افزود: درآمد نفت و فساد در کشور موجب شده رابطه منطقی میان دولت و مردم برقرار نشود که می توان آن را پوپولیزم جدید نامید.

سرزعیم در توضیح بیشتر گفت: در کشورهای دیگر این فهم وجود دارد که رابطه مستقیمی میان خدمات با درآمد مالیاتی وجود دارد، اما در کشور ما تا سال ها رابطه طبیعی بین درآمد و هزینه دولت برقرار نبود. طبیعت رشد جامعه این است که این فهم تغییر کرده و مردم به این درک رسیده اند که نفت فقط خرج روزمره دولت را می دهد و سهم درآمد نفت کم رنگ شده است؛ اما آیا این یعنی عقلانیت در کشور ما بیشتر شده است؟ الان گفته می شود از بخوربخورها کم کنید تا خدمات بیشتری ارائه شود. آیا این غلط است؟ خیر، فساد است اما میزان آن به اندازه برآورده ساختن تمام مطالبات مردمی نیست.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به رویکرد پاول کروگن در توضیح ساده مسائل اقتصادی گفت: اگر افرادی که پیچیدگی ها را فهم می کنند، با مردم به زبان ساده سخن نگویند، آن‌هایی که مسائل را ساده می بینند با مردم صحبت می کنند.

سرزعیم گفت: در سیاست‌گذاری‌ها همیشه یک راه حل تخیلی و غیراصولی وجود دارد که وسوسه برانگیز است اما همیشه یک راه‌حل اصولی و سخت وجود دارد. مسئله ما فقط مسئله سیاستمداران پوپولیست نیست، بلکه علاوه بر آنها، مسئله روشنفکران و مردمی هستند که پوپولیستی رفتار می کنند. وی در ادامه با پرداختن به مسائل جاری ای نظیر افت کیفی آموزش‌وپرورش، بحران آب، بحران آلودگی هوا و بحران ترافیک تلاش کرد که میان راه حل های غیراصولی و راه حل های اصولی و سخت را از یکدیگر تفکیک کند.

سخنرانی علی سرزعیم با عنوان «پوپولیزم در سیاست‌گذاری» در قالب سی و یکمین گفتگوی راهبردی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در تاریخ سه‌شنبه 14 دی‌ماه 1395 ارائه شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا