خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هشدار برای ساماندهی کانال های پر مخاطب

دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره پیشگیری از چالش های سایت ها به ویژه در زمان انتخابات گفت: باتوجه به ضریب نفوذ بالای اینترنت به اپراتورهای ارتباطی توصیه می شود نسبت به مشخص کردن و احراز هویت سایت خود هرچه سریع تر اقدام کنند.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از ایرنا، سیدابوالحسن فیروزآبادی روز یکشنبه در حاشیه سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی درباره برنامه های مرکز ملی فضای مجازی برای پیشگیری چالش های پیش رو در ایام انتخابات افزود:پیش از این بسترهای لازم ارتباطی فراهم شده تا کاربران داخلی بتوانند با سرعت با یکدیگر ارتباط داشته باشند، از این رو از آنجا که ضریب نفوذ اینترنت بالاست، توصیه ما به اپراتورهای ارتباطی این بوده که نسبت به مشخص کردن احراز هویت سایت و اپراتور خود تا تاریخ تعیین شده اقدام کرده و با هویت مشخص حضور داشته باشند.
به گفته وی، با مشخص شدن احراز هویت سایت ها، می توان بر شفافیت فضای ارتباطی افزود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به رتبه دولت الکترونیک گفت: رتبه ای که سایت های دولتی اکنون دارند خیلی مناسب و بالا نیست، اما امیدواریم در برنامه ششم توسعه این رتبه ارتقا پیدا کند.
به گفته وی، بخشی از سایت های دولتی به روز رسانی نمی شوند و شاهد آن هستیم که برخی از آنان دامنه دات کام به جای دات آی آر دارد.

وضعیت سایت ها مناسب نیست
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با اشاره به اینکه 200 سایت را اخیرا مورد بررسی قرار داده ایم گفت: نتایج به عمل آمده نشان می دهد 30 درصد از این سایت ها به زبان فارسی و 13 درصد دامنه دات آی آر دارند که این باعث تاسف است که از این میزان 55 درصد به زبان انلگیسی هستند.
فیروزآبادی تاکید کرد: تمامی سایت های دولتی الزاما باید دامنه دات آی آر داشته باشند.

30 تا 35 درصد سایت ها به زبان فارسی هستند
دبیر شورای عالی فضای مجازی در ارتباط با میزان ترافیک محتوای داخلی در فضای مجازی کشور گفت: آمار دقیقی از محتوا وجود ندارد اما عمده رفتاری که در فضای اینتزنتی حاکم است نشان می دهد بین 30 تا 35 درصد سایت ها فقط به زبان فارسی هستند.

ساماندهی کانال های پر مخاطب اولویت کاری
رئیس مرکزملی فضای مجازی درباره ساماندهی کانال های پر مخاطب شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام اظهار داشت: برنامه فعلی این است که مسوولان کانال های با بیش از پنج هزار مخاطب به صورت داوطلبان فعالیت خود را ثبت کنند و اگر این اقدام را انجام ندهند از نظر ما فعالیت آنها غیرقانونی تلقی می شود.
وی گفت: پس از اعلام این فراخوان، کمتر از دو روز از شروع طرح ساماندهی 700 کانال اطلاعات خود را ثبت کرده اند.
به گفته وی، در ارتباط با کانال هایی که فعالیت غیرقانونی انجام می دهند فعلا بنابر برخوردی نداریم، اما پس از اتمام مهلت تعیین شده در زمان مشخصی تصمیمات لازم در این خصوص به عمل خواهد آمد.

جزئیات شورای عالی فضای مجازی در رابطه با پیام رسان ها
دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره جزییات مصوبات شورای عالی فضای مجازی کشور درباره ساماندهی شبکه های ارتباطی و پیام رسان گفت: جزئیات این مصوبات هنوز تصویب نشده اما پیشنهادی را که ماحصل نظرات دانشگاهیان و نخبگان بوده در دو دسته پیام رسان های خارجی و داخلی داشته ایم.
وی افزود: درباره پیام رسان های خارجی گفته ایم آنها باید در داخل کشور نماینده حقوقی داشته باشند و دیتای خود را هم به داخل کشور بیاورند زیرا امروز چنین پیشنهادی در بسیاری از کشورها نظیر چین عملیاتی شده و اجازه خروج اطلاعات از کشورشان را به کسی نمی دهند.

آخرین وضعیت شرکت های پیام رسان ایرانی
فیروزآبادی در ادامه درباره پیام رسان های ایرانی گفت: شرکت های که با مالکیت، مدیریت و نرم افزار ایرانی باشند با سیاست های تشویقی در نظر گرفته شده مواجه خواهند شد. به عنوان مثال اگر تا یک میلیون کاربر و عضو داشته باشند، می توانند از تبلیغات بهره مند شوند و اگر از یک تا 3 میلیون کاربر داشته باشند، می توانند از تبلیغات سازمان های دولتی استفاده کنند.
وی افزود: اگر تعداد کاربران این پیام رسان ها از 3 تا 5 میلیون باشد علاوه بر خدمات تبلیغاتی و خدمات دولت الکترونیک، دانش بنیان نیز تلقی شده و اگر در نهایت تعداد کاربران از 5 میلیون بگذرد اجازه اتصال به شبکه اصلی به آنها داده می شود تا به عنوان اپراتور اطلاعات تلقی شوند.
به گفته وی، یکی از مزایای طرح تشویقی در نظر گرفته شده درباره کانال های بالای 5 میلیون مخاطب این است که هزینه 300 میلیون یورویی راه اندازی شبکه ارتباطی را پرداخت نخواهند کرد.
فیروز آبادی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه نمایندگان مجلس در یک بند از لایحه برنامه ششم توسعه، زمینه مشارکت شرکت های خارجی دانش بنیان و شرکت های دانش بنیان ایرانی را فراهم آورده اند و آیا چنین موضوعی آیین نامه مورد نظر را نمی طلبد؟ گفت: شرکت های خارجی نمی توانند مدیریت شرکت های ایرانی را داشته باشند اما در ارتباط با آیین نامه ها بنده از جزییات آن اطلاعی ندارم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا