خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تشخیص کرونا با استفاده از هوش مصنوعی

سورنا ستاری، معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان با اشاره به توانمندی شرکت‌های دانش بنیان در تولید کیت‌های تشخیص کرونا و تجهیزات پزشکی و پیشگیری از شیوع این ویروس در کشور گفت: تشخیص این ویروس از طریق هوش مصنوعی دستاورد جدید محققان کشور در این حوزه است.

به گزارش ایسنا، ستاری در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند تشخیص پاندمی کووید ۱۹با اشاره به گزارشی از وضعیت شرکت‌های دانش بنیان که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، افزود: در اکوسیستم نوآوری شرکت‌های فعال مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های مختلفی هستند که در حوزه بیوتک فعالیت می‌کنند که فعالیت آنها اکنون منجر به تولید کیت‌های تشخیص کرونا شده است.

ستاری با بیان اینکه در حال حاضر دو شرکت دانش بنیان در حوزه کیت تشخیص کرونا فعالیت می‌کنند و ۲۵۰ هزار کیت را تحویل داده‌اند، خاطر نشان کرد: این شرکت‌ها ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار کیت در هفته را دارند.

وی با اشاره به ورود یکی دیگر از شرکت‌های دانش بنیان فعال در عرصه تولید کیت یادآور شد: علاه بر آن شرکت دیگری در حال اخذ تاییدیه در راستای تولید کیت تشخیص کرونا است. با اقداماتی که تاکنون در این زمینه انجام شده است می‌توان امیدوار بود که دیگر نیاز به واردات کیت‌های تشخیص نداریم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تولید تجهیزات در زمینه مبارزه با کرونا، از حضور ۲ شرکت دانش بنیان در زمینه تولید “ونتیلاتور” خبر داد که محققان این شرکت‌ها توانسته‌اند این دستگاه‌ها را تولید  و نیاز بیمارستان‌ها را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه این دستگاه می‌تواند یک تخت معمولی را به یک تخت ICU تبدیل کند، اظهار کرد: در حال حاضر مشکل بسیاری از شرکت‌ها تولید این ونتیلاتورها است که با ورود شرکت‌های دانش بنیان به این عرضه، نیازهای کشور برطرف شده ضمن آنکه این دستگاه‌ها با قیمت پایین به بازار عرضه شده است.

ستاری با اشاره به تولید ماسک‌های مورد نیاز کشور توسط شرکت‌های دانش بنیان گفت: در ابتدای شیوع این ویروس، تولید ماسک با مشکل مواجه بود از این رو شرکت‌های دانش بنیان تولیدکننده تجهیزات ساخت ماسک، به عرصه تولید این محصول وارد شدند تا بتوانند نیاز کشور را از این منظر برطرف سازند.

به گفته وی هنگام شیوع کرونا، تولید ماسک بیش از ۴ برابر شد که البته باید ده‌ها برابر افزایش یابد تا علاوه بر نیاز کشور، نیاز منطقه نیز برطرف شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به بیان تلاش شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید دارو برای درمان مبتلایان به ویروس کرونا پرداخت و با بیان اینکه این شرکت‌ها به شدت در حال تحقیقات در زمینه پروتکل‌های دارویی برای درمان کرونا هستند، ادامه داد: در حال حاضر کارآزمایی‌های بالینی توسط محققان کشور در این شرکت‌ها در حال انجام است و اتفاقات خوبی که در این حوزه رخ داده این است که دیگر نیازی به واردات برای مبارزه با کرونا نداریم و به واسطه شرکت‌های دانش بنیان کمبودها مرتفع شده است.

ستاری با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش بنیان خط مقدم مبارزه با ویروس ناشناخته کرونا هستند، ابراز امیدواری کرد که کشور با همکاری این شرکت‌ها به مرحله‌ای برسد که کسی پشت در بیمارستان‌ها نماند.

معاون علمی رییس جمهوری ادامه داد: کمتر کشوری در دنیا توانسته به واسطه هماهنگی‌ها در راستای مبارزه با کرونا فعالیت کند که این حاصل سرمایه‌گذاری کشور در حوزه‌های مختلف بهداشتی، فناوری و نوآوری است.

وی با اشاره به دستاورد دیگر محققان در حوزه هوش مصنوعی گفت: تاکنون شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تولید کیت‌های تشخیص ورود پیدا کردند اما چندین شرکت توانستند با استفاده از هوش مصنوعی و با ارائه تکنولوژی‌های جدید در این زمینه روشی جدید را برای تشخیص کرونا ارائه دهند.

ستاری با بیان اینکه این نگاه جدیدی برای تشخیص با دقت ویروس کرونا با استفاده از سی تی اسکن به شمار می‌رود، گفت: این نتیجه حرکت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه هوش مصنوعی است.

وی تاکید کرد: اکنون این شرکت توانسته با دقت بالایی سامانه‌ای را ترتیب دهد که به واسطه آن ویروس کرونا با استفاده از یک سی تی اسکن قابل تشخیص است این سامانه در بسیاری از بیمارستان‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

 

سامانه‌ هوشمند برای دستیاری متخصصان

در این مراسم همچنین دکتر علیرضا زالی امروز با اشاره به حمایت‌های معاونت علمی و فناوری از  شرکت‌های فعال در زمینه تجهیزات مقابله با ویروس کرونا، افزود: این دستاوردها بدون حمایت معاونت علمی اجرایی نمی‌شد و مایه خوشبختی است که دانشمندان در حال طراحی برنامه‌ای هستند.

زالی با اشاره به سامانه تشخیص پنومونی کووید ۱۹ که توسط محققان کشور به نتیجه رسیده است، خاطرنشان کرد: این دستاورد حاصل کار بین بخشی محققان کشور است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، استفاده از تصاویر سی تی اسکن را به عنوان بهترین روش غربالگری برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا دانست و ادامه داد: افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و مشکوک به کرونا هستند، می‌توان با استفاده از این سامانه که توسط محققان طراحی شده در عرض کمتر از چند دقیقه وضعیت بیماری آنها را مشخص کرد.

زالی با تاکید بر اینکه استفاده از این سامانه بالاترین میزان اثربخشی در وقت را در تشخیص دارد و این اقدام کار پزشکان را راحت‌تر خواهد کرد، یادآور شد: استفاده از ابزارهای تشخیصی باید از دقت و حساسیت بالایی برخوردار باشند و سامانه‌ای که امروز برای تشخیص مبتلایان به این ویروس رونمایی شد، نسبت به نسخه‌های جهانی جایگاه بی بدیلی دارد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با اشاره به مزایای بهره‌برداری از این سامانه، افزود: استفاده از این سامانه می‌تواند در مناطقی که پزشک یا رادیولوژیست وجود ندارند نیز مورد استفاده قرار گیرد تا وضعیت بیماران مورد تحلیل و درمان قرار گیرد.

زالی با بیان اینکه این سامانه با استفاده از عکس سی تی اسکن، مشاوره قطعی به بیمار می‌دهد، گفت: این ابزار یک تکنیک پزشک از راه دور به شمار می‌رود و در واقع یک رادیولوژیست است. با استفاده از این سامانه با امکان حجم سنجی می‌توانیم ابعاد ضایعه ریوی را اندازه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه آرشیو این سامانه یک پشتوانه پژوهشی محسوب می‌شود، اظهارداشت: این سامانه با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ژرف به این نتیجه رسیده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا