خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«پس از انقلاب بر دارایی‌های هاشمی افزوده نشد»

فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی گفت: در وصیت‌نامه‌ای که از پدرم دیدیم، نوشته بود که اینجانب پس از پیروزی انقلاب بر دارایی‌های موجود قبل از انقلاب اضافه نشده و هزینه‌های زندگی را از فروش عواید دارایی‌ها و بعد از حقوق قانونی‌اش که دریافت می‌کرد، تامین کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن هاشمی در برنامه حالا خورشید که صبح امروز از شبکه سوم سیما پخش شد، از مقام معظم رهبری، آیات و مردم ایران برای حضور در مراسم اقامه نماز و خاکسپاری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تشکر و قدردانی کرد و گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در عمر ۸۲ ساله خود بیش از ۶۰ سال را برای خدمت‌رسانی به اسلام و انقلاب فعالیت کرد و علاقه داشت در ایران اتحاد و اعتدال در حد اعلا باشد و انقلاب هیچ آسیبی نبیند.

او با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی بعد از مهاجرت به قم و شروع طلبگی علاوه بر دروس طلبگی نسبت به مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی علاقه وافری از خود نشان دادند، ادامه داد: در آنجا در خانه‌ای زندگی می‌کرد که همسایه امام خمینی بود و زود با امام آشنا شد. از‌‌ همان زمان مطالب را جمع‌آوری و در اختیار ایشان قرار می‌دادند. حتی آن زمان که برخی از علما با رادیو مخالف بودند، امام به آیت‌الله هاشمی پول می‌دهد تا رادیو خریداری کرده و مطالبی که در مورد کاپیتولاسیون پخش می‌شد را نوشته و در اختیار امام بگذارد. این رادیو الان در موزه رفسنجان است.

فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی یادآور شد: بعد از سال ۴۲ که امام تبعید شد همچنان این ارتباط باقی ماند و هر وقت پدرم دچار ممنوعیت سخنرانی و مورد تعقیب قرار می‌گرفت، با حضور در کتابخانه‌ها تحقیقات وسیعی می‌کرد. از این رو یکی از اسوه‌های ایشان امیرکبیر بود و بر روی شخصیت او بسیار کار کرد تا ببنید در دوران قاجار او برای اعتلای ایران چگونه فکر می‌کرده است.

او به توجه آیت‌الله هاشمی به مسائل جهانی در‌‌ همان دوران جوانی اشاره کرد و گفت: یک بار برای فرار از ساواک به روستای خود پناه برده و در آن مدت کتابی به دستشان رسید که درباره فلسطین و به زبان عربی بود. او در‌‌ همان مدت تصمیم می‌گیرد کتاب را ترجمه و در اختیار مردم بگذارد. این کتاب شاید بیش از ۳۰ بار چاپ شد. یک نسخه از آن را برای مصدق فرستادند و ایشان پول فرستادند تا تمامی کتاب‌ها را خریداری کنند و برای اطلاع مردم، توزیع شود.

محسن هاشمی ادامه داد: مقدمه کتاب را با خط خود نوشته بودند و وقتی او را گرفتند، او متهم به ارتباط با خارج از کشور شد و برای آن‌ها قابل باور نبود که آیت‌الله هاشمی خود چنین مقدمه‌ای نوشته باشد. از این رو خواستند جلوی آن‌ها یک بار دیگر با خط خود این مطلب را بنویسد. آن زمان رییس ساواک گفت که این مقدمه کار خود آیت‌الله هاشمی است. پدرم چون محاسن کمی داشت آن‌ها فکر نمی‌کردند چنین روحانی جوانی بتواند این چنین بنویسد.

او یادآور شد: آیت‌الله هاشمی وقتی به تهران بازگشتند در مراسم‌های مذهبی و اکثر دانشگاه‌های ایران دعوت و سخنرانی می‌کردند. ایشان نقش بی‌بدیلی در حرکت انقلاب آن هم در مسیر اعتدال داشت. آیت‌الله هاشمی در قبل از انقلاب با مجاهدین خلق ارتباط داشت و برای جلگویری از انحراف آن‌ها تلاش زیادی کرد و حتی تهدید به قتل هم شد اما بودند افرادی که به ایشان توهین‌هایی کردند.

فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی در مورد رمز رسوخ گفتمان ایشان در بین جوانان گفت: هر انقلابی ممکن است بعد از سال‌ها چهره‌اش مورد خدشه قرار گیرد از این رو ایشان سعی می‌کرد چهره‌های واقعی از اسلام و انقلاب و خارج از افراط‌ها که موجب فاصله گرفتن جوانان می‌شود، را بیان کند. او معتقد بود باید مطالبی گفت که جوانان بتوانند آن را درک و منحرف نشوند نه اینکه برای موجه جلوه دادن خود باعث شویم جوانان دور شوند. سعی می‌کردند اعتدال را در زندگی فردی و اجتماعی خود جاری سازند.

او در مورد مراسم‌های بزرگداشت آیت‌الله هاشمی گفت: امروز صبح مقام معظم رهبری مراسمی در حسینیه امام خمینی برگزار می‌کنند تا خودشان هم بتوانند در این مراسم شرکت کنند. برای بعد از ظهر نیز در دانشگاه‌ آزاد که یکی از نتایخ خدمات آیت‌الله هاشمی بود ازساعت سه در دانشگاه علوم تحقیقات برگزار خواهد شد. علما و حوزه علمیه قم نیز فردا پس از نماز مغرب و عشا قرار است مراسمی برگزار کنند.

محسن هاشمی افزود: بعد از ظهر روز جمعه در زادگاه ایشان و روز شنبه در کرمان نیز مراسمی برگزار خواهیم کرد. اواخر هفته آینده نیز در روستای بهرمان مراسمی برگزار خواهد شد. آیت‌الله هاشمی به روستا علاقه داشت و می‌گفت من روستایی بودم و از آنجا آمدم و به رییس جمهوری رسیدم.

فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی با اشاره به فوت ناگهانی پدر خویش اظهار کرد: در این دو سه روز که در مدارک ایشان جست‌وجو کردیم وصیت‌نامه‌ای پیدا کردم. البته این وصیت‌نامه برای سال ۷۹ است که آن زمان نیز دچار عارضه قلبی شده بود و پیش از رفتن به بیمارستان آن را در اختیارم گذاشته و گفته بود که اگر سالم برگشتم آن را تکمیل می‌کنم. اکنون‌‌ همان وصیت را پیدا کرده‌ایم.

او به برخی از اظهارات مبنی بر زندگی اشرافی و ثروتمندانه آیت‌الله هاشمی اشاره کرد و گفت: در خط اول این وصیت‌نامه به خط خود آیت‌الله هاشمی نوشته شده که اینجانب پس از پیروزی انقلاب بر دارایی‌های موجود قبل از انقلاب اضافه نشده و هزینه‌های زندگی را از فروش عواید دارایی‌ها و بعد از حقوق قانونی‌اش که دریافت می‌کرد، تامین کرده است.

محسن هاشمی ادامه داد: ‌ زمانی که حضرت امام به جماران آمدند، صاحب منزل کناری ایشان به دلیل رفت‌و آمد‌ها و مسائل امنیتی که وجود داشت ناراحت بود از این رو امام دستور دادند آن خانه به قیمت بالا خریداری شود تا آن فرد بتواند در جای دیگری برای خود خانه‌ای بخرد. پس از این کار، به او گفتند این خانه را چه کار کنیم که امام فرمودند بگویید آقای هاشمی بیاید و در اینجا ساکن شود از‌‌ همان اول این منزل که آقای هاشمی تا زمان فوتشان در آن زندگی می‌کرد استیجاری بود و اجاره‌ای هم پرداخت می‌کردند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. متاسفانه از روز گذشته گروههای مجازی وابسته به منتقدین آیت الله خبرهایی در مورد محل بروز عارضه قلبی به ایشان مطرح می نمایند که خارج از محدوده انصاف و در راستای همان ظلمی است که سالها بر ایشان رفت و هنوز هم می رود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا