خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تلاش برای حل مشکل بی‌شناسنامه‌ها

«محمدرضا بادامچی»، عضو فراکسیون امید مجلس در یادداشتی در روزنامه «بهار» درباره ی بی‌شناسنامه‌ها نوشت:

بهره‌مندی از «شناسنامه» بدیهی‌ترین حق هر شهروندی است. شناسنامه سندی هویتی است و فردی که فاقد آن باشد فاقد هرگونه حقوق شهروندی محسوب می‌شود. محرومیت از به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک شهروند و در نتیجه محرومیت از تحصیل، محرومیت از پشتیبانی‌های بهداشتی و درمانی و دیگر خدمات حمایتی از تبعات بی‌شناسنامه بودن است. فرد بی‌شناسنامه فردی بی‌هویت محسوب می‌شود و چنین امری به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.

موضوع وقتی بغرنج‌تر و ناپذیرتنی‌تر جلوه می‌کند که بدانیم اکثریت قاطع افراد بی‌شناسنامه از اقشار آسیب‌پذیر جامعه و به‌ویژه کودکان هستند. چگونه می‌توان مطلع بود که کودکانی در این سرزمین از حقوق اولیه خود محروم هستند و ساکت و بی‌واکنش ماند؟ کودکانی که ساختن امروزشان وظیفه ماست تا بتوانند آینده‌سازان این سرزمین باشند. کودکانی که از دل فقر سر بر می‌آورند و در صورت نادیده گرفته شدن در آینده می‌توانند مروج آسیب‌هایی بسیار در سطح جامعه باشند. امروز باید به احوال آن‌ها رسیدگی کنیم تا در آینده آنان یاری‌رسان وطنشان باشند.
متاسفانه مشکل بی‌شناسنامه بودن در بخش‌های مختلفی از کشور دیده می‌شود. نه تنها در نقاط مرزی که حتی در تهران هم با این پدیده مواجه هستیم. بدبختانه اکثر این افراد در سنین خردسالی به سر می‌برند و سرپرست قابل اتکایی نیز ندارند. باید برای این افراد فکری عاجل کرد.

این‌جانب به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، همواره مساله بی‌شناسنامه بودن شهروندان در اقصی نقاط کشور از حوزه نمایندگی‌ام، تهران تا برخی از مناطق مرزی کشور از جمله سیستان و بلوچستان را پیگیر هستم. همه باید تلاش کنیم تا این اولین حق هر انسان، به‌طور کامل و جامع و برای تمامی ایرانیان متحقق شود. بر این مبنا، روز شنبه هجدهم دی‌ماه نودوپنج، پس از تجمع اعتراضی برخی هموطنان در پیشگاه مجلس شورای اسلامی، در اعتراض به بی‌شناسنامگی، ابتدا با معاون پارلمانی وزیر محترم کشور و سپس با ریاست محترم سازمان ثبت احوال کشور، مذاکراتی داشتم. باید به عرض تمامی هموطنان برسانم که گزارش مسئولین در این زمینه امیدوار کننده بود.

بنا بر اطلاع، خوشبختانه پرونده حدود 9 هزار خانوار از شهروندان سیستان و بلوچستان در ثبت احوال استان مورد برررسی قرار گرفته است و برای 26 هزار نفر از افرادی که برای مدتی طولانی از داشتن شناسنامه محروم بودند، شناسنامه صادر شده است. در این میان این نکته دردانگیز و غیرقابل‌پذیرش هم وجود دارد که حدود دو هزار خانوار که در مجموع 8 هزار نفر را شامل می‌شود، به دلیل مشکلات مختلف هنوز نتوانسته‌اند شناسنامه دریافت کنند.

نکته قابل ذکر دیگر این است که به درخواست بنده، به زودی جلسه‌ای در دفتر رییس سازمان ثبت احوال کشور برگزار خواهد شد تا در آن، مسائل احتمالی مرتبط به این معضل بررسی و مشکل برطرف شود و آن دو هزار نفر باقیمانده نیز شناسنامه دریافت کنند. ان‌شاءالله هرچه زودتر زمانی برسد که هیچ ایرانی بدون شناسنامه نداشته باشیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. زنده جناب بادامچی عضوفراکسیون امیدمجلس شورای اسلامی موضوع فاقدین شناسنامه بسیاردردناک است گویاهمواره خانوادهایی درافقصی نقاط کشورازاین مشکل خلای بی هویتی رنج میبرندامیدواریم انشاالله پیگیرهاو زحمات جناب بادامچی نتیجه مطلوب برسدومشکلات چندین ساله همه شهروندان فاقدشناسنامه حل وفصل وختم بخیرگردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا