خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اگر دستاورد نيست پس چيست؟ | در نقد نقد به ورود ایرباس

علي شكوهي، روزنامه نگار، در نقد انتقادات دلواپسان به ورود اولین ایرباس [لینک] پس از چند دهه تحریم که محصول برجام است، در روزنامه ی اعتماد نوشت:

✅ اين نكته تكراري است كه مخالفان دولت با هدف تضعيف جايگاه رييس‌جمهوري و ضربه به پايگاه اجتماعي دكتر حسن روحاني در انتخابات پيش‌رو، سعي در ناچيز جلوه دادن دستاوردهاي دولت در همه حوزه‌ها از جمله در مذاكرات هسته‌اي دارند. آنچه تازه به نظر مي‌رسد وضعيتي است كه در عمل شاهد آن هستيم و دستاوردهايي است كه با اجراي برجام نصيب جمهوري اسلامي شده است.

✅ با تحويل نخستين هواپيماي خريداري شده ايرباس به ناوگان هوايي جمهوري اسلامي، معلوم شد كه يكي از تحريم‌هاي طولاني‌مدت ايران برداشته شده است. قصد ندارم اين واقعه را خيلي بزرگ‌تر از ميزان واقعي‌اش جلوه بدهم و آن را مستحق برگزاري جشن ملي تلقي كنم زيرا در جهان كنوني اينگونه خريد و فروش‌ها يك امر عادي است و نيازي نيست كه كسي براي آن بيش از حد خوشحال باشد اما در كشور ما اين واقعه نماد لغو تحريم بعد از انقلاب كشور در اين حوزه است و چون دستاورد برجام تلقي مي‌شود، ارزش توجه بيشتر را دارد.

✅ در چند روز اخير متني فني و قابل تامل از سوي يكي از اعضاي تيم مذاكره‌كننده ايران درباره دستاوردهاي برجام منتشر شده است كه بايد به مثابه يك سند جدي و قابل تامل به آن پرداخت. بعيدي‌نژاد در يادداشتي ١٠٠ مورد از مهم‌ترين دستاوردهاي برجام را در نخستين سالگرد اجراي «اين تفاهم مهم» فهرست كرد و نشان داد برخلاف ادعاي كساني كه دستاورد برجام را «در حد هيچ» ارزيابي مي‌كنند، جمهوري اسلامي قطعا برنده اصلي اين مذاكرات بوده و توانسته سايه تحريم را از سر كشور دور كند و ضمن حفظ تمامي زيرساخت‌هاي هسته‌اي خود، اتهام توليد بمب هسته‌اي را مرتفع كند و در بستري آرام و مورد تاييد آژانس، به روند هسته‌اي شدن خودش ادامه دهد. او نشان داد كه تمامي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و شوراي حكام لغو شده و ايران تنها كشوري است كه با مذاكره توانست خود را از ذيل فصل هفتم شوراي امنيت خارج كند. وي فهرست بلندي از لغو تحريم‌ها در حوزه مالي و بانكي و بيمه‌اي، نفت و گاز و پتروشيمي و ده‌ها مورد ديگر را هم عرضه كرده است. آنچه در اين فهرست ١٠٠تايي آمده اگر دستاورد نيست، پس چيست؟

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا