خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هیأت نظارت بر مطبوعات چماق داشت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : یکی از مباحثی که درباره هیأت نظارت بر مطبوعات مطرح بوده آن است که تاکنون بیشتر نقش چماق را ایفا کرده و به دنبال بررسی برای توقیف، لغو پروانه، تذکر کتبی و شفاهی است.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از ایرنا،علی جنتی روز جاری (دوشنبه) در مراسم رونمایی از نخستین دانشنامه مطبوعات ایران تاکید کرد در کنار اهرم های تنبیه برای متخلفان مطبوعاتی ضروری است با در نظرگرفتن شاخص هایی برای آثار و مطالب ارزشمند تشویق و ترغیب درنظر گرفته شود .

وی یادآور شد: باید براساس شاخص ها محتویات نشریات به طور مرتب پایش شوند و مطبوعاتی که درحوزه های مختلف عملکرد مناسبی داشته اند از سوی وزارت ارشاد مورد تشویق و ترغیب قرار گیرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: هیئت نظارت بر مطبوعات باید از رسانه هایی که محتوایی غنی دارند، قدردانی کرده و این نشریات را تشویق کند، نقش هیئت نظارت نباید فقط در این خلاصه شود که به دنبال خطاهای رسانه ها باشد تا آن ها را تنبیه کند.

** سوابق سیاسی افراد و دانشنامه

جنتی به موضوع رونمایی از دانشنامه مطبوعات ایران اشاره کرد و گفت: جای این دانشنامه در ایران خالی بود و لذا این حرکت که تا 10 جلد ادامه خواهد داشت کاری ارزنده و ماندگار در کشور خواهد بود که علاوه برجامعه مطبوعاتی و رسانه ای ، دانشگاه ها و دانشجویان نیز به عنوان منبعی معتبر از این دانشنامه استفاده کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: این دانشنامه باید به صورت مرتب به روز رسانی شود چرا که مدیران مسئول و همچنین عناوین نشریه ها تغییر می کنند از این رو تغییر و تحولات در طول زمان باید در این دانشنامه درج شود.

جنتی تصریح کرد در تدوین این دانشنامه باید بدون لحاظ برخی سوابق سیاسی ، افرادی که در حوزه مطبوعات قلم زده یا فعالیت داشته اند ، معرفی شوند.

از نظر وی در تدوین دانشنامه مطبوعات باید از افراد صاحب صلاحیت بدون توجه به گرایش های سیاسی نیز استفاده کرد چرا که در کار علمی نباید ملاحظات سیاسی را در نظر گرفت تا ازاین طریق بی طرفی دانشنامه مشخص شود.

**ایران پیشرو مطبوعات

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کشورمان در زمینه مطبوعات از دیرباز پیشرو بوده است، افزود: امروز نیز با وجود تمام فراز و نشیب ها وضعیت مطبوعات در حوزه های مختلف قابل توجه است.

به گفته وی ، امروزه نقش مطبوعات و رسانه ها در آگاهی بخشی و شفاف سازی، مقابله با فساد و ناهنجاری های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: مطبوعات ایران در این زمینه در میان بیشتر کشورهای جهان پیشرو بوده و همواره تلاش کرده اند تا اطلاعات و اخبار روز کشور را به طور جامع و کامل منعکس کنند.

** 6 هزار نشریه دارای مجوز

عضو کابینه دولت یازدهم به کثرت فعالیت نشریات در کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون بالغ بر 6 هزار نشریه از هیات نظارت بر مطبوعات مجوز فعالیت گرفتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امید است مشمول ماده 16 نشوند چرا که طبیعتاً برخی در مرحله ای متوقف شده اند.

به گزارش ایرنا ، براساس ماده 16 قانون مطبوعات صاحب امتیاز موظف است به مدت شش ماه پس از صدور پروانه ، نشریه مربوطه را منتشر کند در غیر این صورت با یک بار اخطار کتبی و دادن فرصت 15 روزه در صورت عدم عذر موجه اعتبار پروانه از بین می رود ، عدم انتشار منظم نشریه در یکسال نیزاگر بدون عذر موجه ( به تشخیص هیات نظارت ) باشد موجب لغو پروانه خواهد بود .

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، در ادامه این مراسم سرپرست دانشنامه مطبوعات ایران نیز با تشریح روند کار تدوین این اثر گفت : جای این دانشنامه در فضای فرهنگی و مطبوعاتی کشور خالی بود.

محمدجعفر محمدزاده افزود: این کار در نوع خودش، کاری روشمند و اساسی است که از شهریورماه 1390 با بهره گیری از تجربه های بزرگانی مانند مرحوم پروفسور کاظم معتمدنژاد کلید خورد.

به گفته مشاور مطبوعاتی وزیرارشاد این دانشنامه به معرفی مطبوعات ایران از سال 1253 تا زمان کنونی می پردازد و در مدت چهار سال، کار آن به پایان خواهد رسید.

محمدزاده با بیان اینکه در فاز اول، نشریات فارسی زبان ایرانی معرفی می شوند، گفت: در فازهای بعدی، نشریات فارسی زبانی است که در خارج از ایران فعالیت کرده اند و کسانی که نقش مهمی در روزنامه نگاری ایران داشته اند ، معرفی خواهند شد.

معاون سابق مطبوعاتی وزارت ارشاد افزود: در این دانشنامه تلاش شده که کاملا بی طرفانه قضاوت شود و آنچه که واقعیت بوده است، گزارش داده شود.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این مراسم گفت: ما نسبت به کشورهای منطقه در مظاهر مردم سالاری و تمدن، پیش رو هستیم.

حسین انتظامی افزود: باید راه گذشته را ادامه دهیم و انجام چنین کارهایی می تواند توان مضاعفی به ما ببخشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا