خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خدا کند که شورای مساجد تعطیل شود

نگرانی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی روز به روز قابل تامل‌تر می‌شود که گفته بود «خدا کند شورای مساجد تعطیل شود»؛ در حالی که یکی از فقهای شورای نگهبان چندی پیش گفته بود «اجازه‌ اجتهاد مراجع تنها در امور آخوندی است … از نظر قانون اعتبار ندارد».

انصاف نیوز سال گذشته پس از اظهارات آیت الله یزدی، رییس پیشین مجلس خبرگان و از فقهای شورای نگهبان در آستانه‌ی بررسی اجتهاد کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان، به بازخوانی خاطره‌ای مهم از مرحوم آیت الله شیخ احمد مجتهدی تهرانی پرداخته بود که ادر سالگرد نهمین سالگرد درگذشت او بازنشر می شود.

یزدی چه گفت؟

آیت الله محمد یزدی، رییس مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرده بود: «شورای نگهبان برای احراز شرایط داوطلبان مجلس خبرگان رهبری تحت هیچ فشاری قرار نمی‌گیرد واجازه‌های اجتهادی که توسط مراجع تقلید صادر می‌شود تنها در امور آخوندی است. در آستانه انتخابات از مسئولان و آقایان دست اندرکار به عنوان یک طلبه تربیت شده حوزه علمیه قم و عضو فقهای شورای نگهبان خواهش می‌کنم که قانون رعایت شود و اگر قانون مد نظر باشد، هر اجازه‌ای که برای شاگردان خود بنویسند، برای امور حسبیه و به اصطلاح امور آخوندی معتبر است ولی برای قانون معتبر نیست و مردم و خود شخص مشوش می‌شوند. هیچ توهینی به شخص یا بزرگی نمی‌خواهیم بکنیم اما می‌گوییم که امور مطابق قانون باشد و نمی‌گوییم که اجازه اجتهاد به کسی ندهید اما آن اجازه برای امور آخوندی است و از نظر قانون اعتبار ندارد». [تسنیم]

«اهمیت تعیین پیشنماز خوب برای مساجد»

خاطره‌ی مرحوم مجتهدی

مرحوم آیت الله شیخ احمد مجتهدی تهرانی در خاطره‌ای گفته بود:

داستانی از یکی از این پیشنمازهای امروزی برایتان تعریف کنم. به یکی از این پیشنمازهای پولی گفتند: «آقا، شما که نماز می‌خوانید، بعد از نماز، سریع نرو، کمی بایست و برای مردم سخنرانی و وعظ کن».

آن آقای پیشنماز گفت: «شما قراردادی که با من بسته‌اید فقط برای نماز بوده، برای منبرم با من قراردادی نبستید. منبر پول جداگانه می‌خواهد!».

اصولا پیشنمازهایی که دولت تعیین می‌کند اینگونه هستند. آخر پیشنماز هم دولتی شده است. یعنی ما هم مثل سنی‌ها، دولت و شورای مساجد برایمان پیشنماز تعیین می‌ند.

الان بعضی‌ها پیش من می‌آیند و درخواست می‌کنند که یک پیشنماز به آنها معرفی کنم، من در جواب می‌گویم: مگر خبر ندارید که دولتی شده؟ نمی‌توانم پیشنماز تعیین کنم. اگر من پیشنمازی را تعیین کنم، دستگیرم می‌کنند! من نمی‌توانم پیشنماز معرفی کنم. باید بروید شورای مساجد و از آنها پیشنماز بخواهید. آنها هم یک پیشنمازی که زلف دارد و موبایلش وسط نماز زنگ می‌زند، برای شما تعیین می‌کنند.

الان دیگر مثل سابق نیست که قم بروند و امثال آقای ضیاءآبادی و آیت الله خوانساری و … را بیاورند. قدیم برای آوردن پیشنماز به قم می‌رفتند و یک مجتهد عالی رتبه را می‌آوردند. اما الان بچه طلبه مغنی و لمعه را که می‌خواند، پیشنماز می‌شود!

خیلی دلم می‌خواهد با رهبری انقلاب یک قرار ملاقاتی بگذارم و این مطلب را به ایشان عرض کرده، بگویم: شما خبر دارید که قم دیگر صادرات ندارد! قدیم قم صادرات و واردات داشت. یک عده طلبه وارد قم می‌شدند، بعد از این که مجتهد می‌گردیدند به شهرستان‌ها می‌رفتند و امام جماعت می‌شدند. ما از بعد از انقلاب، که شورای مساجد تشکیل شد، دیگر شورای مساجد، امام جماعت را معین می‌کند و قم دیگر صادرات ندارد. به مجتهدین قم هم گفته شده که شما حق ندارید پیشنماز تعیین کنید. الان یک مرجع نمی تواند پیشنماز بفرستد. به آقای [آیت الله سیدمحمدرضا] گلپایگانی هم گفتند که شما حق ندارید پیشنماز و امام جماعت تعیین کنید.

این درددل را قصد دارم خدمت رهبر انقلاب بکنم. تا از این به بعد چهار پنج نفر از متمکنین یک محل به خدمت مراجع در قم بروند و یک مجتهدی که سی سال درس خواندن و زحمت کشیده، او را برای امامت جماعت بیاورند. چنین کسی هم هیچ وقت برای نماز و منبرش تقاضای پول نمی‌کند. اینها را بیاورید و او چون خودش مجتهد است، از پولی که مردم برای مراجع می‌دهند، می‌تواند اگر احتیاج داشت مصرف کند. کسی که مجتهد است که حرف پول نمی‌زند، ولی این پیشنمازهایی که شورای مساجد تعیین می‌کند، اینها می‌گویند: «من ماهی این قدر برای نماز می‌گیرم، ماهی این قدر برای منبرم می‌گیرم و ماهی این قدر برای …»

خدا کند این سخنان من به گوش رهبری انقلاب و مراجع برسد و شورای مساجد منحل شود تا مردم مثل قدیم پیش مراجع بروند و عالمی بیاورند که پول نخواهد، موبایل نداشته باشد که وسط نماز یا وسط منبر زنگ بزند و بلد نباشد آن را خاموش کند! [کتاب «در محضر مجتهدی»(جلد دوم). محمودی گلپایگانی، انتشارات لاهوتی]

انتهای پیام

بانک صادرات

پیام

  1. انشالله تا بتوانیم دوباره به مسجد برویم و پشت سر امام جماعتی که بنده خدا باشد نماز بخوانیم

  2. … اگر شورای مساجد منحل شود ، مردم به مسجد هجوم میبرند و مساجد میشود پایگاه عناصر نفوذی دشمن؟!

  3. فرمایش مرحوم ایت الله مجتهدمطالبی بسیار ازرنده وبجایست؟بایدپیشنمازوامام جماعت مساجدسراسرکشوربانظر وتاییدات مراجع گرانقدر وعلمای بزرگ دینی قم انجام شوداینکار بسیارخوب وپسندیده وشایسته ای است؟اماگویاان مطلب بنقل ازایشان مبنی براینکه(یعنی ماهم مثل سنی هاپیشنماز دولت وشورای مساجدبرایمان تعین می ند؟این مطلب صحیح نیست اصولا پیشنماز وامام مساجدجامع اهل سنت بامشورت وهماهنگی ساکنین ونمازگزاران محل همان مساجدتعین میگردند؟پیشنماز مساجدباوظایف وخدماتی چون امامت نمازگزاران مسجد،سخنرانی وعیادت وسرزدن به بیماران ومریضان ساکنین محل مساجدتاهمراهی وهمکاری بابستگان فوت شدگان احتمالی تاغسل وکفن پوشاندن وحضورسه روزه متوالی و دعاخوانی درمراسم ختم متوفی.همچنین برپایی طرح تابستانی کلاس های اشنایی و اموزش قرانی بچه های محل؟امابغیرازهمان حقوق تعین شده دیگر هیچگونه توقع پیش شرط،وشرایط قراردادخاصی خاصی ندارند/

  4. هر دو مطلب صحیحی بود ولی حالا این دو موضوع چه ربطی به هم داشت؟!!
    ..
    انصاف تان یعنی این؟!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا