خرید تور تابستان ایران بوم گردی

افزایش «دانشمندان برتر و رهبران تحقیقات مهم ایران» به ۴۲۱ نفر

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اعلام افزایش «دانشمندان برتر و رهبران تحقیقات مهم ایران» به ۴۲۱ نفر، گفت: ایران با تولید ۴۷ هزار و ۷۰۰ مقاله و مستند علمی رتبه ۱۶ جهانی و اول منطقه را در تولید علم ۲۰۱۶ کسب کرده است.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران دکتر رضا ملک‌زاده در بیست و دومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی که روز دوشنبه با حضور معاون اول رییس‌جمهور و وزیر بهداشت در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، با اشاره به دستاوردهای علمی کشور در سال گذشته افزود: در سال ۲۰۱۶ همچنین شاهد تولید ۱۵ هزار مقاله علمی توسط محققان علوم پزشکی کشور بودیم.

وی استنادات علمی را بسیار حائز اهمیت دانست و با اشاره به رتبه ۱۸ جهانی ایران در کسب استنادات علمی گفت: در حال حاضر با رشد میزان استنادات علمی،‌ برخی کشورها همچون روسیه نیز از ایران عقب‌ترند.

دکتر ملک‌زاده تعداد نویسندگان مقالات پر استناد کشور را دارای رشد چشمگیر توصیف کرد و گفت: نگاهی به تعداد دانشمندان ایرانی حاضر در فهرست «یک درصد برتر علوم پزشکی جهان» نیز نشان می‌دهد شمار این افراد از ۸ نفر در اوایل شروع به کار دولت یازدهم  به ۴۱ نفر در حال حاضر رسیده است.

به گفته معاون وزیر بهداشت همچنین شمار «دانشمندان برتر» ایران که اچ‌ایندکس بالای ۱۵ دارند از ۱۰۸ نفر در اوایل کار دولت یازدهم، به ۴۲۱ نفر افزایش یافته است. این دانشمندان برتر رهبری تحقیقات مهم در کشور را بر عهده دارند.

ملک‌زاده با اشاره به رشد قابل ملاحظه زیرساخت های فناوری در کشور خاطرنشان کرد: حدود ۳۰ درصد از شرکت های دانش بنیان کشور در حوزه سلامت هستند و تلاش های زیادی برای کمک به شرکت های دانش بنیان انجام داده‌ایم.

وی همچنین بیشترین تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی را متعلق به شرکتهای دانش‌بنیان حوزه سلامت دانست و گفت: در حال حاضر توانسته‌ایم برخی داروهایی که حتی در کشورهایی مثل آمریکا مردم به آنها سخت دسترسی دارند را در کشور تولید کنیم.

دکتر ملک‌زاده شمار مراکز رشد حوزه سلامت را نیز در سال ۹۲ ، ۵۲ مرکز و کنون ۷۴ مرکز برشمرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به لزوم توجه جدی به توسعه کیفی در پژوهش‌ها، به موضوع مهم تقلبات علمی و برخورد با آنها اشاره کرد و گفت: اقدامات بسیار جدی برای برخورد تخلفات علمی که گاهی از روی اشتباه و گاهی آگاهانه بوده است صورت گرفته و کمیته‌های اخلاق پژوهش پزشکی در تمام دانشگاه‌ها تشکیل شده و با متخلفان برخورد جدی صورت می‌گیرد.

دکتر ملک‌زاده یکی از مشکلات اصلی علوم پزشکی کشور را بودجه و اعتبارات دانست و گفت: رقم بودجه سلامت  تنها ۵۰۰ میلیارد تومان است که البته تخصیص همین اعتبارات نیز چندان مساعد نبوده است. به طوری که تا دی ماه امسال تنها ۳۶ درصد بودجه اختصاص یافته است.

وی افزود: انتظار داریم میزان این اعتبارات که برابر یکی دو دانشگاه مطرح دنیاست افزایش یابد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در مورد بیست و دومین جشنواره علوم پزشکی رازی نیز گفت: در جشنواره امسال تلاش کرده ایم که کیفیت پژوهش ها را بالا ببریم بنابراین تعداد برگزیدگان امسال را به ۱۱ نفر کاهش داده ایم و در مقابل سعی کرده‌ایم میزان جوایز نفرات برگزیده را افزایش دهیم .

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا