خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنان‌ روحانی درباره نقدهای لوکس‌، نامزدی در انتخابات ٩٦ و…

رییس جمهور در نشست خبری با اصحاب رسانه به سوالاتی پیرامون برجام، رشد اقتصادی، شایعه ردصلاحیتش، منشور حقوق شهروندی، آتش بس در سوریه و …پاسخ داد.

به گزارش خبرآنلاین حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی امروز سه شنبه 28 دی همزمان با نخستین سالروز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی نشست خبری برگزار شد. محمد جواد ظریف، وزیر بهداشت، نهاوندیان، نوبخت، وزیر ارتباطات، وزیر اقتصاد، حمید ابوطالبی، عباس عراقچی، مجید تخت روانچی از جمله حاضران در این نشست هستند.

روحانی در ابتدای این نشست از حضور مردم در مراسم تشییع و ترحیم آیت الله هاشمی تشکر کرد و گفت: از مردم قدرشناس، بزرگوار، فهیم و زمان شناس که در جریان ضایعه درگذشت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضورشان، اشک شان، آه شان و با حرکت پرشورشان در خیابان ها در مراسم نماز و بدرقه آن پیکر پاک شرکت داشتند تشکر می کنم.

وی تصریح کرد: مردم ما به خوبی قدر بزرگان، خادمان و آنها که تاثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی بودند و در استقرار این نظام نقش داشتند و برای توسعه و آبادانی کشور نقش داشتند را می دانند.

روحانی با اشاره به اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی علاوه بر خدمات شایان شان توجه زیادی نسبت به انقلاب و نظام و کشور داشتند گفت: ایشان با صبرشان، با متانت شان، با سکوت شان آنجا که برای نظام لازم بود، با بیان آرام شان در مسائل بسیار مهم سیاسی، با روش اعتدالی شان، عقلانیت شان ، خرد شان،حوصله و سعه صدرشان به ما نشان دادند که بهترین روش و راه برای اداره کشور و تعامل با افکار مختلف و اندیشه مختلف کدام است.

رییس جمهور تاکید کرد: امروز آن مرد بزرگ در میان نیست امروز ما نمی توانیم مستقیم از افکار آن مرد بزرگ برای آینده مان استفاده کنیم اما شیوه او راه او و نصایح او و آنچه او برای ما به یادگار گذاشتند مسیر راه است. باید از نوشته ها و اثار صوتی از همه سرمایه هایی که برای ما به یادگار گذاشتند استفاده و بهره برداری کنیم. در راه خرد و اعتدالف باید با صبر و حوصله برای حل مشکلات کشور تلاش کنیم.

روحانی سپس خطاب به جریانات سیاسی گفت: ضمن تشکر از ملت بزرگ ایران از همه فعالان سیاسی خواهش می کنم همین فضا را ادامه دهیم نه برای امسال بلکه برای سال های پیش رو. این شیوه را برای آبادانی کشور عزیزمان ادامه دهیم. از همه چیز مهمتر آن است که در یک فضای آرام و اعتدالی فرمان و دستور الهی و اخلاق زیر پا گذاشته نمی شود. نکند بخاطر برخی مسائل فردی و گروهی و جناحی ما بخواهیم ما راستی و درستی و اخلاق حسنه و همچنین شیوه هایی که خداوند و قرآن به ما توصیه کرده است را فراموش کنیم.

رییس جمهور ادامه داد: از مردم بخاطر حمایت از دولت خدمتگزار خودشان تشکر می کنم. اگر ما در فضای سیاسی در فضای فرهنگی و علمی، اقتصادی دستاوردهایی داشته ایم این دستاوردها بخاطر حضور مردم و تلاش آنها و کمک و ایستادگی است که مردم داشتند. صبر و حوصله مردم و امید آنها به آینده این کشور و نظام به ما کمک کرده است. بحمدالله در بسیاری از زمینه ها پیشرفت های خوبی داشتیم و در بسیاری از مینه ها نیاز به تلاش بیشتر داریم. راه ما هم سپاس و هم شکر به درگاه خداوند نسبت به کارهای انجام گرفته است هم تلاش و کوشش پیگیر برای دستیابی به اهدافی است که هنوز به آنها نرسیده ایم.

وی تاکید کرد: از آغاز سال به مردم وعده داده بودم که در امسال تلاش ما این است که رشد 5 درصدی دست پیدا کنیم و سپاسگزارم از کارافرینان و فعالان اقتصادی و خدتگزاران مردم و همه مقامات و همه قوا که دست به دست هم دادیم و تا امروز شاهد رشد بیش از 5 درصد هستیم. رشد هفت و چهار دهم درصدی که در منطقه ما نظیری برای آن نمی شناسیم و در سطح جهان هم نمونه های خیلی زیادی ندارد.

رییس‌جمهور:‌ در یک سال بیش از ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شد/ عجولانه کاری نکرده و نخواهیم کرد
حسن روحانی در ادامه سخنرانی خود در نشست خبری با رسانه ها به موضوع اشتغال پرداخت و گفت: خدا را شاکرم که توانسته ایم در زمینه اشتغال موفقیت‌هایی داشته باشیم. البته تا وضعیت نهایی و مطلوب فاصله زیادی داریم اما اینکه در یک سال بیش از 700 هزار شغل ایجاد شود، نظایر زیادی در دنیا ندارد. تنها شش کشور در دنیا توانسته اند در این سالها در طول یک سال بیش از 600 هزار شغل ایجاد کنند. البته با توجه به انباشت نیاز در این سالها ما هنوز کار زیادی داریم.

رئیس جمهور سپس به موضوع اصلی نشست خود یعنی سالگرد برجام وارد شد و اظهار کرد: برجام تعلق به دولت یازدهم یا به شخص خاصی ندارد، بلکه برجام از آن ملت بزرگ ایران، رهبری مقتدر کشور، شهیدان ما، شهدای هسته‌ای و دیگر فداکاران ماست. برجام به استقامت ملت دارد. یک دستاورد بزرگ ملی است. کسی فکر نکند به خاطر انتخابات سال آینده باید نسبت به برجام بیش از حد یا کمتر از حد لازم درباره برجام سخن بگوید.

وی بیان کرد: از برجام مهمتر برای ما حق و موفقیت یک ملت است. چرا در درگاه خداوند نسبت به موفقیت خود شاکر نباشیم؟ البته موفقیت در هیچ کاری صددرصدی نیست. ما در اخلاق پیروز شدیم. ما به دنیا گفته بودیم خواستار دنبال سلاح هسته ای و کشتار جمعی نیستیم، گفته بودیم آنچه درباره ایران گفته می شود دروغ و اتهام است، در برجام برای دنیا به اثبات رساندیم ملت و نظام ایران، نظامی راستگوست و کسانی که دروغ گفتند در تاریخ باید سرافکنده باشند.

روحانی گفت: کمتر کسی فکر می کرد که موضوع پی ام دی حل شود و آژانس هسته ای اعلام کند مسائل ایران پایان یافته است. پایان این پرونده به معنای موفقیت اخلاقی ملت بزرگ ایران بود.

وی ادامه داد: ما از نظر سیاسی پیروز شدیم چون به دنیا گفتیم ایران کشوری نیست که با او برخورد امنیتی شود. گفتیم ایران می تواند به عنوان یک بازیگر فعال در صحنه باشد. غیبت ایران در صحنه های منطقه ای و بین المللی یک خسارت برای همه جهانیان بود. به دنیا گفتیم ایران هراسی نادرست بود، از ایران نترسید. ایران استحقاق آن ندارد که تحت بند هفت سازمان ملل به عنوان کشوری که صلح دنیا را به خطر انداخته، شناخته شود و قطعنامه های ظالمانه را به دست همان کسانی که وضع کرده بود از بین بردیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما مثل هر کشور پیشرفته دیگر حق داریم به دنبال انرژی صلح آمیز هسته ای باشد، اظهار کرد: ما از همان ابتدا گفته بودیم زمانی توافق هسته ای را می پذیریم که همه تحریم ها را بالمره کنار بگذارند، گفته بودیم حاضر نیستیم قدم به قدم تحریم را کنار بگذارند، یک روز بگویید نفت آزاد است، چند ماه بعد بگویند پتروشیمی، چند ماه بعد تحریم های بانکی و چند ماه بعد تحریم های بیمه برداشته شود.

وی تاکید کرد: همه تحریمهای هسته ای بعد از اجرایی شدن برجام در 27 دی ماه سال گذشته برداشته شده، امروز در نفت و گاز و بیمه تحریمی نداریم، در مسائل بانکی با دولت های بزرگ دنیا رابطه عادی داریم. البته بانک های دارای سهام خصوصی گاهی احتیاط های بیش از حدی را انجام می دهند و برخی کشورهای بزرگ از جمله امریکا سنگ اندازی هایی را انجام داده، توقع ما هم از ابتدا همین بود. وقتی دولتی، ‌دولت خصم باشد پیداست که از همه توانش برای اجرای یک توافق استفاده نکند.

روحانی توضیح داد: امروز مردم ما به توان اقتصادی زیادی دست یافته است. اگر مشکلاتی باقی مانده باید مشکلات را حل کنیم.در توافقات جهانی حتی توافق با یک کشور باشد در اجرا ممکن است مشکلاتی پیش بیاید بعضی موارد به دلخواه کار پیش نرود اما نباید حوصله مان را از دست بدهیم. در یک توافقی که با 6 کشور بزرگ داریم و برخی ابعادش به سازمان ملل می شود.

وی گفت:‌ ما در مقابل بدعهدی ها مقتدرانه ایستاده ایم اما عجولانه کاری نکردیم و نخواهیم کردم اصل منافع ملی است و همین را اصل قرار می دهیم.

واکنش روحانی به شایعه ردصلاحیتش: ما را با شورای نگهبان درنیندازید/ برخی برجام را لوکس نقد می‌کنند
حسن روحانی امروز 28 دی در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به این سئوال که به خوبی مستحضرید در سالگرد برجام که منتقدان برجام دارند دستاوردهای دولت را لوکس معرفی می کنند دستاورد های برجام برای فقرا و حاشیه نشینان چه بوده است؟ گفت: از دستاورد برجام برای مردم و برای فقرا صحبت کردید برجام متعلق به همه ملت از جمله اقشار مستضعف دارد دولت خدماتی که امروز انجام می دهد. آمار ساده ای بگویم اگر 27 دی پارسال برجام اجرایی نمی شد و تحریم هایی که آنها می خواستند تصاعدی بالا ببرند نمی شد یعنی همان رویه ادامه پیدا می کرد کل درآمد نفتی 32 هزار میلیارد تومان بیشتر نبود اما با اجرای برجام بیش از 70 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی تا پایان سال خواهیم داشت خوب این پول را از کجا می خواستیم تأمین کنیم. اگر نبود ما این پول را از حقوق چه کسی کم می‌کردیم؟ از حقوق پرستاران، معلمان، بهداشت و درمان؟ مجبور بودیم کارها را زمین بگذاریم. در زمینه کارهای اجتماعی که انجام می‌دهیم، حقوق بازنشسته‌ها را تعطیل کنیم؟ چه کاری انجام می‌دادیم؟ بخش امنیتی و نظامی را حقوق نمی‌دادیم؟ کسانی که نقد می‌کنند، لوکس هم نقد می‌کنند، باید بدانند نقد لوکس خیلی جا ندارد. باید به مردم قشنگ بگویند که اگر برجام نبود چه چیزی می‌شد؟

وی ادامه داد: امروز ما صادرات و تولید نفتمان رساندیم به قبل از تحریم، این شرایط را چه کسی فراهم کرد. الان که در زمستان سرد که برخی گازشان را به دلیل مسائل شرکتی خود قطع کردند اگر سرمایه گذاری نکنیم چه طور زندگی مردم تأمین می شود. ما 11 میلیون نفر حاشیه نشین را بیمه کردیم بهداشت و درمان به آنها خدمات می دهد. پس برجام متعلق به همه مردم دارد و موضوعی ملی است اما برجام موضوع دولت نیست که کسی فکر کند می خواهد با دولت مقابله کند باید با برجام مقابله کند. کسی اگر بخواهد آثار برجام را کوچک نشان دهد یعنی کار ملت را می خواهد کوچک جلوه دهد. از شورای عالی امنیت ملی و مجلس آن را تأیید کردند امیدواریم که مسئولان بتوانند خدمات خودشان را بیشتر برای مردم تشریح کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که همه اذعان دارند در فقدان آیت الله هاشمی کشور پشتوانه مهمی را از دست داده است و این تحلیل است که شما بیشتر مورد تخریب تندروها قرار بگیرید و حتی احتمال ردصلاحیت شما در انتخابات شنیده می شود، در شرایطی که رییس دولت اصلاحات آقای سیدمحمد خاتمی هم ممنوع التصویر هستند، آیا وقت آن نرسیده که بزرگان نظام فکری برای این تندروی ها کنند؟ گفت: آیت الله هاشمی یک شخصیت بزرگ نظام بود، جای خالی او به نظر من هیچ وقت پر نمی شود و جای او همچنان خالی است مثل شهیدان بهشتی و مطهری. تلاش ما این است که تا جایی که ممکن است هر کدام ما با انجام وظیفه به مردم خدمت کنیم و راه آن بزرگان را ادامه دهیم.

وی درباره احتمال ردصلاحیت خود نیز گفت: ما را با شورای نگهبان دعوا نیاندازید روابط ما با شورای نگهبان خوب است اینها شایعات است حالا خیلی مانده است انتخابات سال آینده است همه ما باید برای خدمت کمربندها را محکم کنیم. مردم در رحلت آیت الله هاشمی نشان دادند چقدر بزرگ و باعظمت هستند. ما باید برای این مردم کار کنیم از همه چیز مهمتر اساس خدمت به نظام و مردم است باید تلاش کنیم به ملت خدمت کنیم و تا روز آخر کار کنیم انشاءالله نگرانی هایی که در بیان شما آمد روز به روز کاسته تر شود. این فضای وحدت ملی که در رحلت آیت الله هاشمی نمود داشت جناح ها و اندیشه های مختلف آمده بودند همان رویه را حفظ کنند.

روحانی به منتقدین اقتصادی: عینک بزنید تا پیشرفت‌ها را ببینید/ با وام که نمی‌شود اشتغال ایجاد کرد
حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان در ادامه نشست خبری اش در پاسخ به سوالی درباره سهم شغل های ایجاد شده از سوی دولت برای فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: مساله اشتغال مساله ای بسیار مهم پیش روی ما است. همه متولدین دهه 60 در دهه 80 باید دارای شغل می بودند اما شغل آفرینی در دهه 80 شغل متوقف شد. بطوریکه ما در سال های 85 تا 91 اشتغال خالص نداشتیم. بطوریکه هر سال حدود 14 هزار شغل ایجاد شده بود و این میزان معادل صفر است. این اتفاق در سال هایی بود که درآمد نفتی ما بسیار خوب بود و به جای ایجاد اشتغال شود، واردات افزایش داده شد و حالا ما امروز ما باید این خلاء ها جبران کنیم.

روحانی ادامه داد: از سال 85 به بعد فضای دانشگاهی هم وسعت پیدا کرد و آمار دانشجویان مشغول به تحصیل به 4 میلیون رسید. در حالی که این دانشجویان فارغ التحصیل می شوند و ما باید برایشان شغل درست کنیم. این در حالی است که از تابستان پارسال تا تابستان امسال، بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر نیروی فعال وارد بازار کار شدند و این جزء آمارهای کم سابقه است. البته آمار بیکاری ما متوسط است در بین زنان هم بیشتر است. گرچه روند ایجاد شغل در زنان مثبت بوده است. اما ما در زمینه اشتغال عقب هستیم. یکی از اهداف بزرگ ما در برجام اشتغال جوانان بود. با وام که نمی شود اشتغال درست کرد بلکه با سرمایه داخلی و خارجی و فعال کردن بخش های اقتصادی و کشاورزی این موضوع محقق می شود. ما در بخش صنعت و کشاورزی رشد خوبی داشته ایم. ما در سال گذشته تلاش می کردیم جنس ها در انبار را به فروش برسانیم. در بخش فولاد کلی انباشته داشتیم اما الان فولاد جنس مازاد برای فروش ندارد.»

روحانی خطاب به عده ای که می گویند ما این پیشرفت ها را نمی بینیم، گفت: « عینک بزنید تا بیبنید. بروید همین فولاد را نگاه کنید. ببینید ذوب آهن در گذشته چه وضعی داشت الان چه وضعی است؟ نمی خواهم بگویم همه چیر درست شده است و خیلی از بخشهای اقتصادی نیمه فعال است، اما تحرک خوبی در سراسر کشور می بینیم اما جاهای خالی در زمینه اقتصاد هنوز پر نشده است.

او ادامه داد: ما در سال 92 نزدیک دو درصد رشد منفی داشتیم، در سال93، سه درصد رشد داشتیم در سال 94، دو درصد رشد داشتیم، 4 درصد دیگر باید رشد کنیم تا برسیم به سال 90. بنابراین ما نتوانسته ایم چاله ها را پر کنیم. اما امسال حرکت خوبی شروع شده و باید ادامه دهیم و آثارش برای جوانان خواهد بود.»

روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نقش ایران در حل و فصل مساله سوریه گفت: « درگیری های چندسال گذشته در سوریه بسیار هزینه آور بوده است و ما در مجموع خوشحالیم که یک آتش بسی مورد توافق قرار گرفت و این قدمی رو به جلو است که بین دولت و برخی از گروه های معترض به غیر از ترویست ها در این آتش بس حضو ر دارند و ما باید این آتش بس را حفظ کنیم.

او گفت: ایران، روسیه و ترکیه تلاش زیادی برای نشست آستانه کرده اند و اساس این احجاس مذاکرات سوری- سوری است و همه تلاش ما بر این است که این قدم اول در آستانه قدم پایانی نباشد و ادامه دار باشد. حل مسال سوریه یک دو تا مساله نیست. پیچیدگی خاصی دارد و تلاس ایران بر این بوده و هست که مساله سوریه از طریق مذاکره حل شود و ما همه توانمان را در این راستا به کار می گیریم. این مردم سوریه هستند که باید تصمیم گبیرد که چه کسی رییس جمهور باشد و ما باید شرایط را برای یک انتخاب آزاد آماده کنیم.»

منتقدان خرید هواپیمای نو بروند هواپیمای کهنه سوار شوند/نمی‌خواهیم عربستان از منطقه حذف شود
حسن روحانی در ادامه نشست خبری امروز خود با رسانه ها در پاسخ به سوال یک خبرنگار سوری درباره قطع رابطه با عربستان و میانجی گری های عراق و کویت برای ازسرگیری روابط اظهار کرد: اساس سیاست جمهور اسلامی ایران و مخصوصا دولت یازدهم روابط نزدیک تر با همسایگان به ویژه کشورهای اسلامی بود و هست. کشورهای خلیج فارس نیز از این موضوع مستثنی نیست. عربستان خودش مشکل را شروع کرد با حمله به یک کشور همسایه که هیچ مبنایی نداشت و به نفع عربستان است که هر چه زودتر این حملات را قطع کند.

وی گفت: ما از نظر روابط دوجانبه مشکلی نداریم که بخواهیم حل کنیم، مشکل ما مربوط به تجاوز عربستان به یمن، مداخلات در بحرین و… است. در گذشته مذاکراتی داشتیم تا مسئله اعدام شیخ نمر و سفارت پیش آمد و خود عربستانی ها یک جانبه رابطه را قطع کردند و ما خواستار قطع نبودیم. از آن زمان کشورهایی زیادی برای میانجیگری آمدند. شما دو کشور را نام بردید، حدود 10 کشور دیگر الان در ذهن من هست. امیدوارم ریشه های این مسئله حل شود.

روحانی تاکید کرد: ایران قصد ندارد در مسائل داخلی عربستان مداخله کند و نمی خواهد این کشور از صحنه منطقه حذف شود ولی در عین حال وقتی عربستان به یک کشور مظلوم همسایه حمله می کند یا تروریست ها از منابع مالی عربستان اترزاق می کنند، شرایط مشکل می شود. اگر عربستان تصمیم درستی اتخاذ کند ما حاضریم در مسئله یمن و منطقه کمک کنیم و هم حاضریم در کل منطقه ثبات بیشتری به وجود آید.

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسیما درباره اقدام جهشی برای اقتصاد مقاومتی در دولت یازدهم اظهار کرد:‌ مسئله اقتصاد مقاومتی برای کشور ما بسیار اهمیت دارد، همه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی دولت در تلاش برای اجراست. خوشبختانه برجام فضای حرکت در مسائل اقتصادی را آماده کرد. البته برجام سرمایه گذار و تولیدگر نیست که بپرسیم آقای برجام تا حالا چه کار کردی؟ برجام فضا را آماده می کند.

وی توضیح داد:‌ اولین کار تولید نفت و گاز بود. کار ساده ای نبود که تولید و صادرات ما افزایش پیدا کند. کار بسیار عظیمی را صنعت نفت انجام داد. چقدر در پتروشیمی ها در حال افتتاح داریم. برای دو تا از آنها من برای افتتاح رفتم. اقتصاد مقاومتی یعنی تولید و صادرات و به دنبال آن اشتغال بیشتر شود. در بخش های مختلف مثل کشاورزی تحولی در خودکفایی گندم رخ داد.

وی ادامه داد: حرکت بزرگی بود که تولید کشاورزی ما از 97 میلیون تن به 117 میلیون تن رسیده است. در صنعت و ماشین سازی نیز جهشی رخ داده. به زودی خودروهای مشترک داخلی و خارجی در اسفند آغاز می شود و 30 درصد آن صادر می شود.

روحانی سپس به موضوع گردشگری و اشتغالی که به دنبال آن ایجاد می شود نیز اشاره کرد و گفت: خرید هواپیما صنعت گردشگری را رونق می دهد. هواپیما که بخریم برای راننده تاکسی، مغازه دار، هتل دار و همه کسانی که در مسئله گردشگری فعال هستند منفعت دارد. وقتی مردم ایران به کشوری بروند سالی 4 تا 5 هزار دلار پولشان را به هواپیمایی کشور های همسایه می دهند. چرا پول را به خارجی بدهیم؟ بعضی ها فقط هواپیمای خوشگل در آسمان می بینند. اما این هواپیما تعمیر می خواهد، سوخت می خواهد و افراد زیادی را سرکار می برد. می توانند با این هواپیما به سوریه، حج و… برود. این اشکالی دارد که یک هواپیمای سالم و تمیز سوار شوند؟

وی اظهار کرد: برخی مشکل دارند‌و می گویند ما باید هواپیمای کهنه سوار شویم. شما بروید کهنه سوار شوید، ‌کهنه هم هست. {در این زمان حضار برای رئیس جمهور دست زدند}

روحانی اظهار کرد: در کار ریل اگر مقداری وضع اقتصادی ما اقتضا کند، چهار پنج استان ریل آنها وصل می شود. من فکر می کنم حرکت خوبی تاکنون بوده و البته باید تلاش بیشتری بکنیم تا آنچه خواسته ملت ایران است، محقق شود.

کنایه روحانی به صداوسیما بخاطر سانسور سخنانش
حسن روحانی امروز 28 دی در بخش دیگری از نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به این سئوال که در دو ماه گذشته منشور حقوق شهروندی را ابلاغ کردید، در شرایطی که خیلی از مفاد حقوق شهروندی در نهادهایی غیر از دولت باید دنبال شوند، مثل حصر و منع حضور آقای خاتمی در مراسم هفتم آیت الله هاشمی، دولت چه اقداماتی قرار است انجام دهد، گفت: برخی می گویند این منشور برای انتخابات آینده است، نه این برای قبل است. همانطور که اشاره شد منشور حقوق شهروندی از وعده های من در انتخابات سال 92 بود. در صد روز اول نسخه اولیه حقوق شهروندی را نوشتیم و روی سایت گذاشتیم نظرات زیادی آمد جلسات زیادی با مسئولان گذاشتم و منشور تکمیل شد البته منشور کاملی است البته شاید بعدها کامل تر شود این منشور مبتنی بر 134 قانون اساسی است من منشور حقوق شهروندی را به تمام دستگاه های اجرایی ابلاغ می کنم. البته به فقط به دستگاه های اجرایی مربوط نمی شود بلکه قوای دیگر هم باید کمک کنند درخواستم این است که قوای دیگر هم در کنار قوه مجریه باشند.

وی افزود: اینکه برخی مفاد حقوق شهروندی هنوز اجرایی نمی شود متأسف هستم. من همواره این مسائل را دنبال میکنم از طریق وزیر دادگستری که پیوند دو قوه مجریه و قضائیه را پیگیری می کند برخی مسائل زمان می برد ما دوست داریم برخی امور همین امشب اجرا شود ولی در برخی موارد احتیاج به کمک دیگران هستیم برخی به اجماع نظام نیاز است. امیدوارم روزی همه این مفاد منشور به اجرا برسد.

رئیس جمهور در پاسخ به این سئوال که یک سال پیش قبل از امضای برجام فرمودید هیچ سندی را اجرا نمی کنیم جز آنکه همه تحریم ها برداشته شود درصورتی که نه تنها تحریم ها برداشته نشد بلکه تحریم های ایسا اعمال شد، چرا این طور شد؟ گفت: مقصود ما تحریم های هسته ای است. آن یک سیر دیگری دارد. تحریم های هسته ای با اجرایی شدن برجام در بخش های دولتی تقریبا اجرا شد. در بخش نفت و گاز چیزی به نام تحریم نداریم. نه در نقل و انتقال پول و نه در صادرات نفت مشکل داریم.

روحانی یادآور شد: یکی از سرمایه گذاری ها نزدیک 5 میلیارد دلار در بخش نفت می خواهد انجام شود. در حمل و نقل یک تحول ایجاد شد. وزرا برای مردم توضیح دهند بعد از برجام چه مشکلی حل شد. وزیر نفت گفت برخی تجهیزات نفت بعد از برجام یک دهم شد. برخی داروها و تجهیزات پزشکی را قبل برجام مجبور بودیم از برخی کشورها بگیریم که به لحاظ کیفیت مطلوب ما نبود.

وی افزود: در امور بانکی بخشی حل شده و بخشی باقی مانده است. که باقیمانده ها مربوط به غیرهسته ای است. در آیسا گفته شد جدید است و اجرا هم شده که نه آیسا جدید است و نه اجرا شده است. اگر اجرا می شد. یک جمله ای در 16 آذر گفتم که صدا و سیما وقتی می خواهد خلاصه کند زیادی خلاصه می کند آن وقت جمله ناقص در می آید من گفتم اگر آمریکایی ها تمدید آیسا را بلا اثر نکنند این نقض فاحش برجام است، صدا و سیما می خواهد خلاصه کند تا وقت بینندگان تلف نشود. (خنده)

روحانی گفت: دولت آمریکا دو کار کرد با فشار ایران به آمریکا و 1+5، اول آن رئیس جمهور امضا نکرد البته وظیفه اش این بود که وتو کند، نکته دوم اینکه بلافاصله این را بلااثر کردند. اگر نمی کردند ما آرام نمی نشستیم. در عین حال تخلف بود و ما اقدام کردیم. دستوری که به وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی دادم که یکی اجرا شد و یکی دیگر در حال اجراست.

رئیس جمهور اظهار کرد: حالا یک بخشی هم که ما می خواستیم اجرا کنیم بخشی همین دیروز اجرا شد. بخش فردو همین دیروز انجام شد. تحریم ها برداشته شده است آمریکایی ها بدقلق هستند و بدعهدی کردند اما نسبت به آینده خوشبینم. برجام توافقی نیست که یک نفری که در یک کشور انتخاب شده بگوید من نمی خواهم. برجام برای آمریکا خیر است حالا رئیس جمهور منتخب آمریکا متوجه نیست. این مسیر را ادامه می دهیم باید تدبیرمان را بکار بگیریم. برخی ها که شب ها می خوابند دوست دارند فردا برجام به هم بخورد. چه فایده ای دارد. این خواب ها چه خاصیتی دارد، یک عده ای از 10 تا 20 سال هستند که من هم آنها را می شناسم هرچه پیش بینی کردند برعکس درآمده است و هنوز دارند پیش بینی و پیشگویی می کنند.(خنده)

روحانی گفت: پایه های برجام مستحکم است البته ما باید حواسمان نسبت به دولت های مقابل جمع باشد تا از این فضای به وجود آمده برای کشورمان استفاده کنیم.

مذاکره هسته ای دیگری وجود ندارد
حسن روحانی رئیس جمهوری در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و تاثیر انتخابات آمریکا بر انتخابات سال آینده ایران گفت: «جواب دادن به این سوال به سخت است.»

رئیس جمهوری با بیان اینکه ترامپ تا حالا اظهاراتی ایراد کرده است که از برجام خوشحال نیست یا توافق خوبی نیست. این اظهارات بیشتر شعار است و بعید می دانم در عمل اتفاقی بیفتد چون توافق دو جانبه نیست. مذاکره مجدد که اصلا معنا ندارد و این مذاکرات مقدمه ای برای توافق بوده و سال ها طول کشیده است. مثل این است که کسی بگوید پیراهن را تبدیل به پنبه بکنیم دوباره ریسندگی و بافندگی بشود و دوباره خیاط پیراهن را بدوزد.بنابراین بازگشت به گذشته معنا ندارد و هیچ گونه مذاکره دیگری وجود ندارد و این توافق در سازمان ملل سند شده است.

او ادامه داد: «وجود رییس جمهور جدید در کاخ سفید تاثیری خاصی در انتخابات آینده ایران نخواهد داشت و مردم تلاش خودشان را انجام خواهند داد و خواست مردم عملی خواهد شد.»

رئیس جمهور با بیان اینکه آنچه که چند پروژه بزرگ که مدنظر دولت بوده باید در مدت باقی مانده در دولت یازدهم عملی شود، ادامه داد: «دولت در زمینه اقتصادی می خواهد محیطی آرام به وجود بیاورد، دولت می خواهد تورم کاهنده باشد، تلاش ما این است که این روند را ادامه دهیم و تورم تک رقمی را مستمر کنیم.»

حسن روحانی گفت: «ما می خواهیم با رشد اقتصادی از رکود خارج شویم. ما از رکود خارج شده ایم اما نه تمام بخش ها. بخش ساختمان راکد است و باید تحولاتی اتفاق بیفتد. در زمینه اشتغال حرکت خوبی انجام گرفته است و ما با شدت بیشتری این راه را ادامه می دهیم، اقتصاد مقاومتی را ادامه می دهیم و می خواهیم از فضایی که برجام به وجود آورده استفاده کنیم. امروز سرمایه گذاری های بزرگی در کشور آغاز شده است که باید تکمیل شود، در مساله حمل و نقل وخرید لوکوموتیوها، ساخت خودرو با مشارکت شرکت های خارجی و توسعه بنادر یپشرفت های خوبی داشته ایم.»

رئیس جمهوری ادامه داد: «یکی از اهداف دولت از همان ابتدا ایجاد وحدت و اتحاد بیشتر در بین جامعه بود. ما همه باید تلاش کنیم شادابی و نشاط در جامعه به وجود بیاید. ما نباید بگذاریم شکاف ها در کشور بیشترشود. دولت در مسائل قومیتی و مذهبی تلاش های خوبی کرده است، همچنین توسعه فضای آموزشی و دانشگاهی و به ویژه در زمینه شرکت های دانش بنیان پیشرفت های خوبی داشته ایم که همین راه را ادامه خواهیم داد.»

رییس جمهور در پایان به سوال خبرنگار شبکه 24 تلویزیون فرانسه درباره احتمال موفقیت مذاکرات آستانه در حالی که آتش بس نتیجه اقدام ایران، روسیه و ترکیه بوده و در این مذاکرات کشورهایی مثل آمریکا و عربستان نقش مستقیمی ندارند، اظهار کرد: فکر می‌کنم جنابعالی پاسخ سوال خود را بخش اول سوال دادید. شما گفتید با تلاش ایران، روسیه و ترکیه آتش بس ایجاد شد. اگر سه قدرت قادر هستند در حلب آتش‌بس برقرار کنند یعنی اینها صاحب نفوذ هستند و اینکه بیشتر گروه‌های معارض پذیرفتند در آستانه با دولتشان مذاکره کنند، این یعنی اینکه در قدم اول موفق بوده ایم.

وی ادامه داد: اینکه اشاره کردید دیگرانی که قبلا در منطقه درگیر بوده اند امروز در منطقه حضور ندارند، البته فعالیت برخی کشورها مخرب بود و به تروریست ها کمک می کردند اما درست است، برخی از آنها در آستانه نیستند. ولی به نظر ما آنچه اهمیت دارد این است که گروه هایی که الان هستند بتوانند با دولت در زمینه هایی که قدم های اولیه است،‌به توافق برسند.

اگر نشست آستانه بتواند اولین قدم خود را با موفقیت بردارد، باید ادامه پیدا کند و جلسات دیگری تشکیل شود تا به نتیجه برسد. خواست ایران ادامه آتش بس و استقرار ثبات در سوریه است. باید مبارزه با تروریسم ازجمله داعش و جبهه النصره ادامه پیدا کند و در نهایت سوریه به ثبات برسد. و سپس برگزاری انتخابات در این کشور براساس خواست مردم آن هست.

روحانی در پایان این نشست خبری از خبرنگاران بابت تاخیر در برگزاری نشست های خبری عذرخواهی کرد. او گفت:‌ از اینکه فاصله مصاحبه رسانه ای با مصاحبه قبلی طولانی شد، عذرخواهی می کنم. امیدواریم در آینده جبران کرده و هم قضای مافات کنیم و هم اگر لازم است کفاره ای بدهیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. منتقدان خرید هواپیما حرف دلشان این است که به جای خرید هواپیما ، پول آن را به انها میدادید بروند تحریم را دور بزنند !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا