خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رالی اسنپ و تاکسی ها را کدام می برند؟

خدیجه رمضان بیگی در گزارشی درباره ی وضعیت اپلیکیشن های تاکسی از جمله اسنپ و تپسی و سایت هایی از جمله دیوار و دیجی کالا، در خبرگزاری مجلس (خانه ملت) نوشت:

این روزها با افزایش گوشی های هوشمند فضای کسب و کار اینترنتی نیز رونقی عجیب گرفته است، به گونه ای که نرم افزارهای مختلفی در این زمینه ایجاد شده و ایران نیز همگام با کشورهای جهانی از این امکانات فضای اینترنتی استفاده می کند و نرم افزارهایی همانند باما، اسنپ، تپسی و سایت هایی همانند دیوار و دیجی کالا به ارائه خدمات مختلف در حوزه های گوناگون رو آورده اند.

کسب و کار اینترنتی در شرایط کنونی در فضایی رقابتی با کسب و کار سنتی قرار گرفته و سود کلانی از این منظر نصیب صاحبان این شرکت ها شده است و حتی سبب کساد برخی حرفه های کسب و کار سنتی شده است، که واکنش برخی اصناف کسب و کار سنتی را در پی داشته است، آنچه که در این بین مهم است ساماندهی کسب و کار اینترنتی و تدوین قوانینی اصولی در این بخش است، که بتوان امنیت شهروندان در این فضا را تامین کرد.

دریافت مالیات از کسب و کارهای اینترنتی با توجه به درآمدهای هنگفتی که کسب می کنند، یکی از  بحث هایی است که در هفته های اخیر مطرح شده و قطعا ساماندهی مالیاتی به همکاری بین سازمان امور مالیاتی و شرکت های ارائه کننده نیازمند است.

صدور مجوز برای انجام فعالیت های کسب و کار اینترنتی محل بحث است که کدام دستگاه، نهاد یا سازمان باید به این شرکت ها مجوز فعالیت دهد و کدام دستگاه باید بر فعالیت های آنها نظارت کند، که همه این موضوعات باید در قانونی مشخص تعیین و تکلیف شود، در همین راستا خبرگزاری خانه ملت، در گفت وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چگونگی گسترش کسب و کار در فضای اینترنتی و الزامات در این فعالیت ها را جویا شده که به شرح زیر است:

 

نورقلی پور:اسنپ و تپسی فضای رقابتی بین کسب و کار سنتی و مدرن ایجاد کرد/ قوانین کسب و کار اینترنتی به روز شود

رامین نورقلی پور درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت، با اشاره به راه اندازی کسب و کارهای جدید و مدرن اینترنتی همانند “اسنپ” و “تپسی”، گفت:کسب وکار اینترنتی “اسنپ” و “تپسی”پدیده جدیدی درکشور است،هرچند در سایر نقاط دنیا نیز سابقه ای طولانی ندارد و همزمان با گسترش گوشی های هوشمند بازار کسب و کار اینترنتی همانند “اسنپ” و “تپسی” رونق گرفته است.

نماینده مردم کردکوی،بندرترکمن،بندرگز وگمیشان درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه کسب و کار اینترنتی “اسنپ” و “تپسی” فضای رقابتی بین کسب و کار سنتی و مدرن ایجاد کرده است، افزود:راه اندازی سامانه “اسنپ” و “تپسی” علاوه بر اینکه با ارائه تمام مشخصات یک خودرو و راننده امنیت خاطر برای مشتریان فراهم کرده است،با ایجاد قیمت رقابتی هزینه حمل و نقل مردم را کاهش داده و مردم هم استقبال زیادی از این سامانه کرده اند.

ضرورت وضع مالیات برکسب و کار جدید اینترنتی اسنپ و تپسی

نورقلی پور باتاکید براینکه برکسب و کار جدید اینترنتی “اسنپ” و “تپسی” مالیات وضع شود، ادامه داد:متاسفانه در ایران سازوکارهای اخذ مالیات علیرغم کارهای بسیار خوبی که در این زمینه صورت گرفته دارای نارسایی هایی در اخذ بهینه مالیات است،اما با اذعان به ایرادات مذکور تمامی درآمدها باید مشمول دریافت مالیات شوند.

وی با بیان اینکه”اسنپ” و “تپسی”ساختارهایی برای شفاف سازی قیمت برای راننده و مسافر دارد، یادآور شد:اگر سامانه درآمدی “اسنپ” و”تپسی” با سیستم مالیاتی جوینت شود، می توان از آن مالیات اخذ کرد،البته باید به این موضوع توجه کرد که سیستمی اسنپ و تپسی رفاه نسبی برای مسافران ایجاد کرده است،بنابراین در کنار اخذ مالیات نباید در سیستمی که رفاه برای مردم ایجاد کرده اختلال وارد کرد.

نظارت ساختاری بر کسب و کار اینترنتی وجود ندارد

نورقلی پور با اشاره به اینکه “اسنپ” و “تپسی” یکی از ابزارهای کسب و کار اینترنتی است، افزود:علیرغم اینکه دستگاه های امنیتی و انتظامی اقدامات بزرگی در فضای مجازی انجام داده اند، اما مشاهده می شود که گاهی کسب و کارهای اینترنتی مدیریت نشده و لجام گسیخته است و نشان دهنده عدم نظارت ساختاری برای این نوع کسب و کار است.

این نماینده مردم درمجلس دهم،با بیان اینکه درفضای کسب و کار اینترنتی قانون به روز و جدیدی وجود ندارد، تصریح کرد:قوانین برای فعالیت های کسب و کار جدید و اینترنتی باید به روز شود،تا بتوان نظارت موثری برحسن اجرای کار برکسب و کار اینترنتی در کشور انجام داد.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد:درسایرکشورها،کسب وکار اینترنتی ضابطه مند بوده و افرادی که کسب و کار اینترنتی راه اندازی می کنند،تحت نظارت بوده و به پرداخت مالیات به دولت متعهد هستند.

 

سبحانی فر:گردش اقتصادی در فضای اینترنتی بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان است/دولت لایحه ساماندهی کسب و کار اینترنتی؛ به مجلس ارائه دهد

رمضانعلی سبحانی فر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به راه اندازی کسب و کارهای جدید و مدرن اینترنتی همانند “اسنپ” و “تپسی”، گفت:راه اندازی هر گونه کسب و کار و ارائه هر گونه خدمات در جامعه در بخش های مختلف تولیدی، تجاری و صنعتی به مجوز دولت نیاز دارد، در همین راستا طبیعی است که هر گونه کسب وکار و ارائه خدمات در فضای مجازی و اینترنتی باید با مجوز دولت انجام شود.

نماینده مردم سبزوار و جوین در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضابطه مندی و نظارت بر کسب و کار در فضای اینترنتی، افزود:زمانی که یک کسب و کار به شیوه سنتی در کشور ایجاد می شود، به مجوز نیاز داشته و در مقابل مجوز خدمات ارائه کند و همچنین دولت باید بر ارائه خدمات، کنترل و نظارت داشته و به دولت مالیات پرداخت کند.

اسنپ و تپسی و سایر کسب و کار اینترنتی برای فعالیت به مجوز دولت نیاز دارند

سبحانی فر با بیان اینکه اسنپ و تپسی و سایر کسب و کار اینترنتی برای فعالیت به مجوز دولت نیاز دارند، ادامه داد:با ارائه مجوز دولت باید از حقوق شهروندی و حقوق مصرف کننده دفاع کرده و همچنین تعهدات برای دریافت عوارض و مالیات بر اساس قانون مشخص می شود.

وی یادآور شد: اگر سامانه درآمدی اسنپ وتپسی با سیستم مالیاتی جوینت شود، می توان از آن مالیات اخذ کرد و الزامات قانونی را در بخش فضای کسب و کار اینترنتی اعمال کرد.

باید برای ساماندهی فضای اینترنتی قانونی جامع مدون شود

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه دولت باید لایحه ای در خصوص ساماندهی فضای کسب و کار اینترنتی به مجلس ارائه دهد، افزود:قوانین اندکی در خصوص کسب و کار در فضای مجازی وجود دارد، که دولت با ارائه لایحه می تواند خلاءهای موجود در سایر بخش ها را پر کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:امروز گردش اقتصادی در فضای مجازی و اینترنتی بیش از 60 هزار میلیارد تومان است، لذا باید برای ساماندهی فضای اینترنتی، نظارت بر حسن اجرای کار و همچنین دریافت عوارض قانونی جامع مدون شود.

 

باستانی:مالیات باما و اسنپ باید کمتر از کسب و کار سنتی باشد/دولت در برنامه ششم، مکلف به ارائه لایحه ساماندهی IT شده است

سعید باستانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به راه اندازی کسب و کارهای جدید و مدرن اینترنتی همانند “اسنپ”، “باما” و “تپسی”، گفت:قوانین کسب و کار اینترنتی باید با نوع قوانین ساری و جاری متفاوت باشد و با توجه به اینکه هزینه کسب و کار در فعالیت های اینترنتی کاهش می یابد، ارائه خدمات به مشتریان از طریق این فضا ارزان تر از شیوه کسب و کار سنتی است.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی، افزود: نرم افزارهای کسب و کار اینترنتی همانند باما، اسنپ، تپسی، دیجی کالا، پنجره واحد در بخش دولتی و خصوصی از بستر IT برای انجام فعالیت های خود استفاده می کنند.

قوانین حوزه IT و سایبر به ویژه در بخش کسب و کار  اینترنتی کافی نیست

باستانی با بیان اینکه میزان دریافت مالیات و عوارض از کسب و کار اینترنتی همانند “باما”، “اسنپ” و “تپسی” باید کمتر از کسب و کار سنتی باشد، ادامه داد:امنیت شبکه ها باید با جدیت پیگیری شود، تا نقل و انتقال وجوه در فضای اینترنتی با سازوکار مشخصی انجام شود و فعالیت کاربران تحت الشعاع قرار نگرفته و تهدید نشود.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه تکلیف شده که امنیت مرزهای سایبری همانند سایر مرزهای آبی، جاده ای و هوایی تامین شود، یادآور شد:قوانین حوزه IT و سایبر به ویژه در بخش کسب و کار  در فضای اینترنتی کافی نیست، لذا باید تغییراتی در حوزه قوانین این بخش صورت گیرد، تا به درستی ساماندهی شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت در برنامه ششم مکلف شده که در حوزه IT لایحه ای به مجلس ارسال کند، تصریح کرد:متولی بخش IT وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، که باید هر چه سریعتر لایحه این بخش را تقدیم مجلس کند.

 

گرمابی:اسنپ و تپسی باید متناسب با درآمد خود مالیات پرداخت کنند/ مودیان مالیاتی درآمد آنها را تخمین بزنند

حمید گرمابی درگفت وگو باخبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به راه اندازی کسب و کارهای جدید و مدرن اینترنتی همانند “اسنپ” و “تپسی”،گفت:با گسترش اینترنت و پیش از عمومی شدن این فعالیت ها باید برای کسب و کار اینترنتی همانند اسنپ و تپسی قوانینی مدون شود، تا پیش از گسترش بی رویه سازوکاری پیدا کنند و آیین نامه و مقررات مربوطه برای ساماندهی آنها وضع شود.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه درکشورهای غربی و اروپایی بین کسب وکار سنتی و کسب وکار مدرن اینترنتی درگیری هایی وجود دارد، افزود:کسب و کارهای اینترنتی همانند “اسنپ” و “تپسی” باید فعالیت خود را تحت قوانین و مقررات خاصی انجام دهند و مالیات درآمد خود را پرداخت کنند،به ویژه که باید در یک رقابت معقول با کسب و کار سنتی و به طور ویژه تاکسی های معمول و آژانس ها فعالیت کنند.

کسب وکار اینترنتی اسنپ و تپسی باید تحت مقررات وآیین نامه های مشخصی قرار بگیرند

گرمابی ادامه داد:اگر کسب وکار اینترنتی همانند “اسنپ” و “تپسی” هیچ هزینه ای همانند پرداخت مالیات نداشته باشند؛قطعا کفه رقابت به نفع آنها سنگینی خواهد کرد، بنابراین باید تحت مقررات وآیین نامه های مشخصی قرار بگیرند و با شفافیت مالی، متناسب با درآمد خود مالیات پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه راه اندازی کسب و کار اینترنتی همانند” اسنپ” و “تپسی” برای عموم جامعه مفید است،یادآور شد: در واقع کسب و کار اینترنتی سبب شده که نرخ ها کاهش یابد و در همین راستا قطعا رقابت سالم در هر تجارتی به نفع مردم است، لذا کسب و کار جدید اینترنتی به شرط شفاف سازی چارچوب ها و ضوابط می تواند به نفع مردم باشد.

عدم حاکمیت کنترل اصولی برسیستم مالی کشور؛دلیل عدم شفاف سازی مالیات حقیقی بسیاری از صنوف

این نماینده مردم درمجلس دهم،با تاکید براینکه هرشخص یا صنفی که درآمدی دارد باید مالیات آن را به دولت پرداخت کند،افزود: “اسنپ” و “تپسی” نیز همانند سایر صنوف باید مالیات پرداخت کنند،البته ممکن است کنترل میزان درآمدی آنها آسان نباشد،مگر اینکه مکانیزم هایی برای آنها وضع شود که مودیان مالیاتی با تخمین درآمد کسب وکار جدید اینترنتی “اسنپ” و “تپسی” مالیات آنها را تعیین کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد:به دلیل عدم حاکمیت کنترل اصولی و کامل برسیستم مالی کشور ،مالیات حقیقی بسیاری از صنوف مشخص نیست، به همین دلیل مودیان مالیاتی حداقل باید کمترین مالیات را برای کسب و کار جدید “اسنپ “و “تپسی” درنظر گرفته و از آنها دریافت کنند.

 

اسدی کرم :ساماندهی خرید و فروش اینترنتی کالا در دستورکار مجلس/ در فضای مجازی بیشتر از فضای حقیقی نیازمند قانون هستیم

علی اسدی کرم درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با اشاره به خرید و فروش اینترنتی کالا گفت:این موضوع باید به صورت لایحه ازسوی دولت تقدیم مجلس شده و یا از سوی نمایندگان در قالب طرح، مطرح شود.

نماینده مردم شهربابک درمجلس شورای اسلامی افزود:باید روی موضوع درکمیسیون مربوطه کار کارشناسی شود و پس از آن به صحن علنی آمده و مجلس آن را تصویب کرده و قانون شود تا اینکه هرکسی هرکاری دلش خواست در این فضا انجام ندهد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در فضای مجازی بسیار بیشتر از فضای حقیقی نیازمند قانون هستیم، خاطرنشان کرد:با گسترش فناوری های ارتباطی، جامعه و مجموعه سیستم کشور همه در فضای مجازی فعالیت می کنند؛اما در حال حاضر با نوعی بهم ریختگی در این فضا روبرو هستیم که باید سروسامان پیدا کند.

اسدی تاکید کرد:اگر خرید و فروش کالا در فضای وب و شبکه های اجتماعی کنترل و قانونمند نشود؛در فضای جامعه هرج و مرج ایجاد می شود،از این رو باید  این کار را به شکل قانونی درآورده و جهت اجرا دستگاه های اجرایی موظف به اجرای آن شوند تا هم از ایده های نو در چارچوب قانون حمایت و هم جلوی سوء استفاده گرفته شود.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد:این موضوع در کمیسیون مطرح شده و بحث های زیادی روی آن داشته و مقرر شد طرحی در این رابطه تدوین و ارائه شود اما با توجه به بررسی برنامه ششم و بودجه 96 زمان بررسی آن وجود نداشته که امیدواریم پس از بررسی برنامه ششم و همچنین بودجه 96 دوباره فضا برای کمیسیون آماده شود تا این موضوع مجددا در دستور کار قرارگیرد.

به هر حال با توجه به سرعت بیش از حد گسترش فعالیت های اینترنتی باید هر چه سریعتر قوانینی برای کسب و کار در فضای مجازی مدون شود، تا از قافله تحولات در این فضا عقب نماند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا