خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علت برآمدگی عظیم در سطح سیاره «زهره» چیست؟

امروزه فضاپیماهای بیشماری برای انجام اکتشافات جدید در فضا و اطراف سیارات منظومه شمسی در گردش هستند. در این میان کاوشگر آکاتسوکی که در ماموریت فضایی ژاپنی برای مطالعه درباره زهره در اطرافش در چرخش بود موفق به یافته شگفت‌انگیزی شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از زی نیوز،  این فضاپیما متوجه برآمدگی عظیم قوس‌داری در جو بالای این سیاره شد و اخترشناسان سعی دارند دریابند که چگونه این برآمدگی توانسته در مقابل جریان ابرهای سولفوریک اسید که با سرعتی بیشتر از سرعت حرکت این سیاره در گذر است، تاب بیاورد.

این موج عظیم یکی از پر اهمیت‌ترین ویژگی‌های اتمسفر این سیاره از دسامبر ۲۰۱۵ بوده است.

بهترین حدس اخترشناسان این است که این ساختار عجیب ۱۰ هزار کیلومتری در نتیجه بزرگترین امواج گرانشی است که تاکنون منظومه شمسی به خود تجربه کرده است، اگرچه دانشمندان حدس می‌زنند این امواج در چنین ارتفاعی از سطح سیاره قابل شکل‌گیری نباشند.

دانشمندان آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن معتقدند این موج توسط بادهای سطحی و هنگام برخورد آن با رشته کوههای آفرودیت ترا در نزدیکی خط استوای زهره تولید شده باشد.

کاوشگر آکاتسوکی در می ۲۰۱۰ برای مطالعه آب‌وهوای زهره توسط آژانس فضایی ژاپنی به فضا پرتاب شد و کمتر از هفت ماه بعد به مقصد رسید، اما به دلیل برخی مشکلات فنی هنگام قرارگیری در مدار زهره دچار مشکل شد. تنها پنج سال بعد در مدار بیضی شکل زهره قرار گرفت و پس از آن دوربین مادون قرمز موفق به مشاهده این موج شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا