خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنگوی وزارت بهداشت: برای غلبه بر کرونا راهی جز در خانه ماندن نداریم

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: برای غلبه بر کرونا در هیچ کجای دنیا، راهی جز کاهش تردد، کاهش مراودات، لغو سفرهای شهری و بین‌شهری غیر ضروری و در خانه ماندن وجود ندارد. باید تا می‌توانیم در خانه‌ها و شهرهایمان بمانیم و کمک کنیم تا همه باهم و دست در دست یکدیگر به مقابله با این بیماری برخیزیم.

به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور، گفت: اگر دوره نهفتگی بیماری کووید-۱۹ را حدود یک هفته در نظر بگیریم، آنچه که به عنوان موارد جدید مشخص می‌شود، برای هفت تا ۱۰ روز گذشته است و احتمالا به طور میانگین مواجهه این افراد با ویروس حدود هفت تا ۱۰ روز گذشته بوده است. قاعدتا اگر هفت تا ۱۰ روز گذشته هم هر اتفاق مثبت و مشارکتی در حوزه پیشگیری از این بیماری اتفاق افتاده، ‌ هفت تا ۱۰ روز دیگر نتایجش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌آید تعداد مبتلایان جدید، طی یکی دو روز اخیر روند کاهشی داشته است، ‌ افزود: البته قاعدتا در دو الی سه روز گذشته با توجه به افزایش تعداد آزمایشگاه به حدود ۳۰ آزمایشگاه مورد تایید در سراسر کشور، روند شناسایی سرعت بیشتری گرفت و قاعدتا تعداد شناسایی موارد جدید افزایش یافته است. در عین حال به نظر می‌آید که طی دو روز اخیر کاهش نسبی را در این زمینه داریم. امیدواریم این روند ادامه یابد. این اتفاق بسیار مثبتی خواهد بود. اگر چه که نمی‌توان به قطعیت درباره این موضوع صحبت کرد.

جهانپور با بیان اینکه هشدارهایی که پیش از این برای پیشگیری از ابتلا و شیوع کرونا ویروس جدید داده شده، همچنان بر قوت خود باقی است، تاکید کرد: قطعا ما همچنان در نمودار صعودی هستیم و تعداد موارد ابتلا افزایش پیدا خواهد کرد. امیدواریم که تعداد موارد جدید نسبت به روزهای قبل کاهش یابد، اما اصل صعودی بودن نمودار و شیوع بیماری بر جای خود باقی است.

وی تصریح کرد: خیلی ساده، راحت و بدون تعارف و رودربایستی می‌گویم که برخلاف تصور برخی، قسمت اعظم ماجرا برای پیشگیری بر عهده جامعه و خود مراقبتی است. باید توجه کرد که ۸۰ درصد کنترل و مهار بیماری کووید-۱۹، مربوط به آن چیزی است که مردم و جامعه به صورت فردی و درون خانواده‌ها با انتقال پیام‌های آموزشی، رعایت بهداشت، خود مراقبتی و دیگر مراقبتی انجام می‌دهند. ۲۰ درصد هم مربوط به دخالت نهادهای حاکمیتی و مداخلات نظام سلامت است که باز هم با همکاری و همیاری مردم انجام می‌شود.

جهانپور تاکید کرد: مردم موضوع کرونا را جدی بگیرند. اگر امروز در برخی مقاصد و استان‌های مسافرپذیرمان روند افزایشی بیماری را داریم، به این معناست که در روزهای گذشته حداقل بخشی از مردم آنگونه که باید و شاید راهنمایی‌ها و توصیه‌هایی را که مطرح شده، در نظر نگرفته و رعایت نکرده‌اند. باید توجه کرد که امروز بیش از ۱۰۰ کشور با این بیماری درگیر هستند و در هیچ کجای دنیا، راهی جز کاهش تردد، کاهش مراودات، لغو سفرهای شهری و بین‌شهری غیر ضروری و در خانه ماندن وجود ندارد. باید تا می‌توانیم در خانه‌ها و شهرهایمان بمانیم و کمک کنیم تا همه باهم و دست در دست یکدیگر به مقابله با این بیماری برخیزیم. اگر می‌خواهیم کرونا را شکست دهیم، قطعا از مسیر هر خانه یک پایگاه سلامت محقق خواهد شد؛ به طوری که هر خانه و خانوار ایرانی، چه در جهت آموزش و اطلاع‌رسانی و چه در جهت اقداماتی که باید در حوزه بهداشت فردی و عمومی لحاظ کنند، یک پایگاه سلامت باشند.

جهانپور با تاکید بر لزوم لغو سفرهای بین‌شهری، گفت: ویروس کرونا را به شهرها و استان‌های دیگر هدیه نبریم. مردم باید بهداشت فردی را با شستن دست‌ها، ‌ضدعفونی کردن سطوح، پرهیز از در آغوش کشیدن، روبوسی کردن و دست دادن رعایت کنند. افرادی که علائم شبه آنفلوآنزا دارند، در منازل بمانند، سرکار نروند و از مرخصی استعلاجی استفاده کنند و از ماسک نیز استفاده کنند. البته استفاده از ماسک برای جمعیت عادی ضرورتی ندارد. در عین حال تاکید می‌کنم که مردم از حضور در تجمعات اعم از فرهنگی، هنری، مذهبی و… خودداری کنند. افرادی از روی ساده‌انگاری یا بی‌تفاوتی اقدام به برگزاری این تجمعات می‌کنند، ‌اما باید بدانید که قطعا محل انتشار این ویروس در همین تجمعات است. به توصیه همه بزرگان دینی برگزاری محافل مذهبی در این مقطع زمانی نهی شده است. بنابراین مردم به هیچ وجه در تجمعات حضور پیدا نکرده و مجالس شادی یا ترحیم برگزار نکنند. حتی اگر با برگزاری این تجمعات مواجه شدند، به نیروی انتظامی و یا ستاد مقابله با کرونا در استان‌ها اعلام کنند تا با برگزار کنندگان برخورد شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا