خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتراض به «تقسیم کیک بودجه» با صداوسیما

انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، بیانیه ای را درباره ی نحوه ی اختصاص بودجه به ویژه بودجه ی صداوسیما، خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی صادر کرد.

متن کامل این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته است، در پی می آید:

أَلَا وَ إِنَّ إِعْطَاءَ الْمَالِ فِي غَيْرِ حَقِّهِ تَبْذِيرٌ وَ إِسْرَافٌ وَ هُوَ يَرْفَعُ صَاحِبَهُ فِي الدُّنْيَا وَ يَضَعُهُ فِي الْآخِرَةِ وَ يُكْرِمُهُ فِي النَّاسِ وَ يُهِينُهُ عِنْدَ اللَّهِ وَ لَمْ يَضَعِ امْرُؤٌ مَالَهُ فِي غَيْرِ حَقِّهِ وَ لَا عِنْدَ غَيْرِ أَهْلِهِ إِلَّا حَرَمَهُ اللَّهُ شُكْرَهُمْ وَ كَانَ لِغَيْرِهِ وُدُّهُمْ فَإِنْ زَلَّتْ بِهِ النَّعْلُ يَوْماً فَاحْتَاجَ إِلَى مَعُونَتِهِمْ فَشَرُّ خَلِيلٍ وَ أَلْأَمُ خَدِينٍ .

بدانيد كه پرداخت مال به کسی که حق او نباشد تبذير و اسراف است، و اين كار شخص را در دنيا سربلندى مى‏دهد ولى در آخرت موجب سر شكستگى است، او را در ديده مردم با ارزش اما نزد خداوند خوار مى‏كند. كسى مالش را در برنامه غير حق و نزد غير مستحق صرف نكرد مگر اينكه خداوند او را از سپاسگزارى همان مردم محروم كرد، و محبّتشان متوجه غير او گشت، و اگر روزى قدمش بلغزد و به يارى آنان نيازمند شود آن‌ها بدترين دوست و پست‏ترين رفيق خواهند بود.
خطبه 126 – نهج‌البلاغه

نمایندگان محترم ملت ایران در مجلس شورای اسلامی

با تقدیم احترام

در کمال شگفتی در جلسه روز بیست‌وششم دی‌ماه مجلس شورای اسلامی، بر اساس ماده ۱۰۸ لایحه برنامه ششم توسعه؛ دولت مکلف شده است در قالب بودجه‌های سنواتی، بودجه سازمان صداوسیما را حداقل به میزان ۷ دهم درصد بودجه عمومی دولت لحاظ کند و تخصیص دهد.

نظام بودجه‌ریزی کشور یکی از گلوگاه‌های ایجاد عقلانیت در ساختار اداری و اقتصادی کشور است. متاسفانه در سال‌های تعطیلی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اقتصاد ایران به بیراهه تخصیص‌ها و هزینه‌کردهای غیرکارشناسی و سیاسی کشیده شد. به‌طوری‌که در سال‌های وفور درآمدهای نفتی، اقتصاد ایران به رکودتورمی، افزایش نرخ بیکاری و سقوط ارزش ریال مبتلا شد.

متاسفانه اقدام اخیر مجلس محترم شورای اسلامی موجبات نگرانی کارشناسان اقتصادی و جامعه علمی کشور را فراهم آورده است. تخصیص بودجه به ارگان‌ها و بخش‌های مختلف اگر براساس عملکرد، پیش‌بینی درآمدها و هزینه‌ها و برنامه‌های توجیهی نباشد و به‌صورت سهمیه انجام شود، بخش‌های مختلف اجرایی کشور که دارای ردیف بودجه‌ای هستند را به سهم‌خواهی بی‌ضابطه و رقابت برای افزایش سهم خود می‌کشاند، و برنامه‌ریزی برای توسعه اقتصادی را مختل می‌کند.

تخصیص بودجه اگر بر اساس درصدی از کل بودجه جاری کشور لحاظ شود بدان معناست که عملکرد، اهداف، نیازمندی‌ها و مطلوبیت‌ها دیگر معیار ارزیابی و تخصیص نیستند. اگر قرار باشد هر سال هفت‌دهم درصد بودجه عمومی به صدا و سیما اختصاص یابد، دیگر معنایی ندارد که پرسیده شود این بودجه برای چه طرح و برنامه‌ای، برآوردن چه نیازی، و در بستر کدام مطالعه، پژوهش و توجیه اقتصادی تخصیص می‌یابد.

تخصیص درصدی بودجه، نشانی از عقلانیت ندارد و نشان می‌دهد نگاه مجلس شورای اسلامی به بودجه‌ریزی، نگاهی بر اساس تقسیم کیک است. سهمیه دستگاه‌ها از کیک مشخص می‌شود بدون آن‌که عملکردها اهمیتی داشته باشد. متاسفانه نظام بودجه‌ریزی در ایران همواره متاثر از سیاست رسمی کشور بوده است، اما ابداع مجلس دهم در درصدی کردن سهم صدا و سیما، نقطه‌ی تاریکی در عملکرد مجلس دهم و نشانه‌ای از فقدان عقلانیت لازم است و موجب بی‌انضباطی مالی در اقتصاد ایران می‌شود.

اساسا اگر قرار باشد سهم دستگاه‌ها از بودجه مشخص شود، وجود نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی فاقد معنی می‌شود. با روند فعلی، بودجه عمومی هر ساله بر اساس سهم ثابت دستگاه‌ها تقسیم خواهد شد و می‌توان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را تعطیل کرد.

امید می‌رود نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی و تصویب برنامه‌های توسعه و بودجه‌های‌ سالانه کشور لزوم تخصیص بر مبنای عملکرد، پیش‌بینی‌های درآمدی و هزینه‌ای، و همچنین بررسی‌های کارشناسانه، حسابرسی دقیق و اولویت‌بندی نیازهای اقتصاد ایران را درنظر گرفته و نگاه سیاسی و حزبی به بودجه عمومی کشور که متعلق به ملت ایران است، نداشته باشند.

والعاقبه للمتقین
«انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران»

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. حیف بودجه این مملکت که در اختیار [برخی نهادها] قرار گیرد، اتفاقا متاسفانه بیشترین افزایش بودجه را به صدا وسیما دادن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا