خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پرونده پلاسکو | تمهیداتی برای بحران‌های شهری

«علی شکوهی»، روزنامه نگار به بهانه ی چگونگی مدیریت بحران حادثه ی ساختمان «پلاسکو»، در روزنامه ی «اعتماد» نوشت:

✅ حادثه تلخ آتش‌سوزي و از بين رفتن ساختمان «پلاسكو» در تهران هنوز سامان پيدا نكرده است و طبعا اظهارنظر همه‌جانبه دراين باره نه شدني است و نه بايسته و نه در وسع بنده و بنابراين به برخي ابعاد اين ماجرا اشاراتي مي‌كنم تا ضمن همدردي با آسيب‌ديدگان اين ماجرا، توجه همگاني را به بحران‌هاي مشابه اين حادثه تلخ جلب كرده باشم.

✅ اول- نخستين كار ضروري در رخدادهاي اينچنيني اين است كه تمامي امكانات ملي بسيج شوند تا ابعاد فاجعه مهار شود و حجم تلفات انساني و اقتصادي كاهش يابد. تاكيد بر اين مساله به اين دليل است كه توجه زودهنگام به مسائل ديگر – ولو مهم و ضروري – ممكن است توجهات مسوولان را از اقدامات فوري ضروري منحرف كند و اين در حالي است كه بسياري از خانواده‌ها نگران وضعيت عزيزان خود هستند و از ديگران از جمله مسوولان انتظار ندارند كه به مسائل ديگري بپردازند كه الان در اولويت نيست. همراهي با غم مردم و توجه به امر مهم نجات مصدومان در اين شرايط اولويت دارد.

✅ دوم- دومين اقدام ضروري تشكيل يك كميته كارشناسي و فني براي ريشه‌يابي اين حادثه تلخ و شناسايي عوامل ايجاد‌كننده آن است. اين كميته بايد از نظر فني و حضور كارشناسان نهادهاي اصلي مديريت شهري آنچنان فراگير باشد كه بتوان به گزارش نهايي آن كاملا اعتماد كرد. در اين مرحله هم بايد از رويكرد تخصصي در بررسي‌ها استقبال كرد و از آلوده شدن انگيزه‌هاي سياسي در قضاوت‌ها جلوگيري به عمل آورد. اهميت گزارش اين كميته تخصصي به اين دليل است كه مي‌تواند پيامدهاي حقوقي و قضايي داشته باشد و كساني را به عنوان مقصر معرفي كند و به همين دليل بايد كاملا متكي بر داده‌هاي فني بوده و از انگيزه‌هاي سياسي كاملا خالي باشد.

✅ سوم- يكي از مهم‌ترين مسائل فني كه در همين مرحله بايد روشن شود علت ناكامي آتش‌نشانان در زمينه مهار آتش در ساعات اوليه آتش‌سوزي است. برخي اعتراضات ايجاد شده متوجه كمبود تجهيزات و امكانات آتش‌نشاني در شهري بزرگ مانند تهران است و اين در حالي است كه مسوولان مربوطه اين سخن را باور ندارند. تصاوير و فيلم‌ها نشان مي‌دهد امكانات براي اطفاي حريق در مقابل حجم عظيم آتش اين ساختمان قديمي، ناچيز بوده ولي باز هم معتقديم كه در اين زمينه هم بايد اظهارنظر فني و كارشناسانه صورت بگيرد و در نهايت به شكل جدي اين نكته بررسي شود كه آيا امكانات اطفاي حريق در تهران متناسب با وقوع حوادث مشابه در سطح شهر تهران با اين همه برج و ساختمان بلند هست يا خير. پاسخ اين سوال براي تعيين سطح امكاناتي كه بايد در اختيار آتش‌نشاني تهران قرار بگيرد اهميت دارد.

✅ چهارم- اين واقعه يك هشدار است به همه مسوولان و مردم تا از وقوع رخدادهاي مشابه جلوگيري كنند. در اين زمينه نمايندگان مجلس و اعضاي شوراي شهر و مسوولان شهرداري و همه نهادهاي درگير با مسائل شهري تهران بايد هماهنگ شوند تا با تهيه طرحي فراگير درباره تمامي مجتمع‌ها و مراكز تجاري و اداري و مسكوني، استانداردهاي تجهيزات مقابله با وقايع ناگواري مثل آتش‌سوزي‌هاي مشابه را ارتقا بخشند. بايد براي همه مجتمع‌ها و ساختمان‌هاي تهران در زمينه تجهيز وسايل اطفاي حريق و نيز آموزش چندين نفر در هر ساختمان فكري شود. اين رخداد اگر اين نتيجه را داشته باشد كه ديگر شاهد حوادث مشابه نباشيم، باز هم يك گام به جلو محسوب مي‌شود.

✅ پنجم- از حاشيه‌هاي نامطلوب اين حادثه تلخ، ضعف آگاهي مردم در مواجهه با آن و ناآشنايي آنان با اقداماتي است كه بايد انجام مي‌دادند. بايد براي آموزش عمومي مردم در اين مواقع فكري شود تا اگر كمكي براي مهار بحران نيستند دست‌كم دست و پاگير نباشند و مانع از انجام كارهاي ضروري از سوي مسوولان نشوند. داشتن حس همدردي يك چيز است و ناآگاهي نسبت به مسووليت‌هاي شهروندي چيزي ديگر.

✅ ششم- بايد همه نخبگان و مسوولان و احزاب و گروه‌ها بدانند كه اين‌گونه حوادث اصلا جاي تسويه‌حساب‌هاي سياسي نيست. اوج اين‌گونه برخوردهاي غلط را در ماجراي تصادف قطارها شاهد بوديم كه برخي سعي كردند بر احساسات ايجاد شده سوار شوند و با برخي افراد از جمله وزير راه و شهرسازي تسويه حساب سياسي كنند در حالي كه دولت در آن ماجرا مسوولانه برخورد كرد و حتي يكي از بهترين مديرانش يعني مديرعامل راه‌آهن را به استعفا واداشت. در اين ماجرا هم نبايد براي مخالفت با شهرداري يا ديگران بر موج احساسات مردم سوار شد و اين مساله را به موضوع مناقشه سياسي تبديل كرد.

✅ هفتم- اين سخن به اين معنا نيست كه با مقصران احتمالي اين واقعه تلخ برخورد نشود. بر اين باوريم كه اگر تلاش‌هاي كميته‌اي كه قاعدتا براي شناسايي مقصران احتمالي تشكيل مي‌شود به نتيجه برسد و برخي مديران در مظان اتهام قرار بگيرند حتما بايد برخورد اداري و قضايي با آنان صورت بگيرد تا ديگران تصور نكنند كه با قصور احتمالي آنان برخورد نخواهد شد. سخن ما اين است كه نبايد با هدف بهره‌برداري سياسي كساني را متهم كرد و بر موج احساسات و خداي ناكرده بر جان مردمي كه در اين ماجرا از دست رفتند، سوار شد و به نتايج سياسي خاص رسيد. اصل در اين مساله اعلام نظر فني و كارشناسي است و نه قضاوت از جايگاه سياسي و جناحي.

✅ خلاصه آنكه شهر تهران براي رسيدن به شرايطي بهتر از الان در مقابل حوادث غيرمترقبه مثل آتش‌سوزي به چند اقدام ضروري نيازمند است. اول، تهيه قانون ملزم‌كننده براي افزايش امنيت اماكن و مجتمع‌ها و محيط‌هاي كاري و اگر قانون وجود دارد تلاش براي اجراي دقيق آنها. دوم، تامين امكانات مورد نياز اوليه در تمامي اماكن براي مقابله با حوادث احتمالي از اين دست و سوم، آموزش شهروندان و بخشي از مردم درباره نحوه مقابله با اين‌گونه حوادث احتمالي تا از ابتدا از وقوع اين حوادث تلخ جلوگيري شود.

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا