خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا بنیاد مستضعفان موظف به بیمه ساختمان پلاسکو بوده؟

پس از فاجعه ای که برای پلاسکو رخ داد، بسیاری درباره بیمه نبودن این ساختمان گلایه‌هایی مطرح کردند. عده ای می‌گویند مالک ساختمان باید آن را یکجا بیمه می‌کرد و عده‌ای دیگر آن را وظیفه صاحبان مالک‌ها می‌دانند.

به گزارش ایسنا، پس از پیروزی انقلاب و اعدام مالک ساختمان پلاسکو، این ساختمان به بنیاد مستضعفان رسید و این بنیاد نیز سرقفلی واحدهای آن را به افراد مختلف واگذار کرد. افرادی که به دلیل عدم مالکیت امکان بیمه کردن واحد تجاری خود را نداشته و تعداد اندکی هم فقط اموال خود را بیمه کردند.

به گفته رییس کل بیمه مرکزی، از مجموع ۶۰۰ واحد صنفی مستقر در ساختمان پلاسکو فقط ۱۶۰ واحد یعنی حدود ۲۵۵ درصد بیمه بودند (بیمه اموال) و براساس برآوردهای تقریبی می‌توان گفت که کل تعهدات صنعت بیمه درباره آتش‌سوزی این ساختمان حدود ۴۰ میلیارد تومان است. بدیهی است که این مبلغ گوشه بسیار کوچکی از کل خسارت وارده به افراد را پوشش می‌دهد و با این اوصاف می‌توان گفت که بسیاری از کسبه آن ساختمان پس از این حادثه کل سرمایه خود را از دست داده‌اند.

شاید این موضوع تا حدی طبیعی باشد که خریدار سرقفلی یک واحد تجاری، آن واحد را بابت منافع ظاهری خود بیمه نکند، چرا که قانونا مالک آن واحد نیست و تنها حق بهره‌برداری از آن را دارد، اما اختیار آن را داشته که اموال موجود دو واحد خود را بیمه کند؛ در نتیجه باید به سراغ مالک ساختمان رفت و پرسید که با توجه به اخطارهایی که شهرداری از پیش بابت ایمن نبودن این ساختمان داده است، چطور مالک ساختمان به فکر بیمه کردن ملک خود به صورت یکجا نیفتاده است؟ هرچند که این موضوع در نهایت نفعی برای خریدار سرقفلی ملک به همراه نداشت. از سوی دیگر این انتقاد نیز به شهرداری وارد است که چرا نامه هشدار را به هیات امنای ساختمان داده، در حالی که باید آن را به مالک اصلی می‌داد. زیرا هیات امنا فقط مسوولیت رفق و فتق امور داخلی ساختمان را برعهده داشته و در مورد مسایل کلان آن از جمله بیمه اختیاری نداشته است. به قول سعیدی‌کیا؛ رییس بنیاد مستضعفان، “ما هیچ چیزی در اختیار نداشتیم، جز اصل مالکیت ساختمان”.

در حال حاضر برای بسیاری این سوال پیش آمده که با توجه به وسعت ساختمان پلاسکو آیا ارگانی همچون بنیاد مستضعفان نباید این ساختمان را بیمه می‌کرده؟ در پاسخ باید گفت که با توجه به پیچیدگی‌های حقوقی واگذاری حق سرقفلی، قانونا این بنیاد الزامی برای بیمه کردن این ساختمان نداشته است، مگر اینکه قوانین داخلی خودِ بنیاد بگوید که اموال آن باید بیمه باشد. به هر حال حتی اگر بنیاد مستضعفان هم اقدام به بیمه کردن این ساختمان می‌کرد، امروز کسبه این ساختمان نمی‌توانستند از بیمه بابت خسارت وارد شده به ساختمان طلب خسارت کنند چون فقط سرقفلی آن واحدها را خریداری کرده‌ بودند.

سعیدی‌کیا: پلاسکوی جدید را دوساله می‌سازیم

رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با بیان اینکه این ساختمان قبل از انقلاب ساخته شده و سرقفلی همه واحدهای آن به مردم واگذار شده بود عنوان کرد: بنابراین ما هیچ چیزی در اختیار نداشتیم جز اصل مالکیت ساختمان. البته ما هم مسئولیتی داریم و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نمی کنیم.

به گزارش ایسنا، سعیدی‌کیا که به همراه وزیر کشور در منطقه پلاسکو حضور یافته بود، ضمن عرض تسلیت به همه خانواده‌های داغدار، مردم، کسانی که کسب و کار داشتند و آتش‌نشانانی که با این کار و فداکاری بزرگ نام خودشان و خدمت رسانی به این شکل را پرآوازه کردند، گفت: به فرموده رهبری این روزها مسئله اصلی نجات جان کسانی هست که زیر آوار مانده اند.

وی افزود: دستگاههای مختلفی در این جمع کردن و ساماندهی حادثه مسئولیت دارند.

رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با بیان اینکه این ساختمان قبل از انقلاب ساخته شده و سرقفلی همه واحدهای آن به مردم واگذار شده بود، عنوان کرد: بنابراین ما هیچ چیزی در اختیار نداشتیم جز اصل مالکیت ساختمان.

سعیدی کیا افزود: پس از جمع شدن حادثه، کارگروه‌ها و کمیته‌هایی تشکیل می شود و به مباحث رسیدگی و مسئولیت هر نهادی را مشخص می کنند.

وی با بیان اینکه امروز می‌خواهم خطاب به کسانی که اینجا کسب و کار داشتند اعلام کنم که این ساختمان را با کیفیت بسیار خوب و منطبق با مشخصات خوب ظرف دوسال خواهیم ساخت، گفت: پس از آن این واحدها را طبق ضوابطی به ذینفعان واگذار خواهیم کرد.

رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در پایان گفت: انتقادهایی وارد بود که چرا دیر سر زدم و باید بگویم که وجودم اینجا خیلی ضروری نبود ولی امروز برنامه ریزی و کارهایی در این باره انجام دادیم و اینجا اعلام کردیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بنياد مستضعفان سالهاست شده پاتوق! چند تا مستضعف ميشناسيد تو بنىاد هم نام خودش سمت داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا