خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زیباکلام: سرانه بودجه شهری در خارج چقدر است، در ایران چقدر؟

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران در یادداشتی تلگرامی درباره ی حادثه ی ساختمان پلاسکو نوشت: ای‌کاش مسوولین در خصوص حادثه پلاسکو توضیح می‌دادند که سرانه بودجه خدمات شهری در بلاد توسعه‌یافته چقدراست و در ایران چقدر است؟

متن کامل یادداشت آقای زیباکلام در پی می آید:

انا لله و انا الیه راجعون
▪️بعد از تسلیت به خانواده منسوبین و همکاران داغ‌دیده شهدای آتش‌نشانی، در جریان این حادثه ناگوار بسیاری پای شهردار و مسئله ارائه خدمات شهری را پیش کشیدند. من فرصت‌طلبی سیاسی را غیراخلاقی می‌دانم و زمانی که شماری از مأمورین آتش‌نشانی هم جان خود را در راه انجام‌وظیفه‌شان ازدست‌داده باشند آن را غیراخلاقی‌تر هم می‌دانم. برخلاف دیگران که شهردار و بعضاً مجموعه دولت را مورد انتقاد قرار داده و مقصر اعلام می‌کنند، برای من داوری آسان نیست.

▪️امروز جناب آقای دکتر ربیعی، وزیر محترم کار و امور اجتماعی، در نخستین واکنش رسمی دولت به این سانحه اخذ یکسری تصمیمات را اعلام داشتند. ازجمله اینکه کارگران بیکار شده ساختمان پلاسکو از فردا می‌توانند با مراجعه به اداره کار بیمه بیکاری دریافت کنند؛ مستمری شهدا آتش‌نشان از امروز بدون تشریفات اداری برقرار می‌شود؛ سازمان تأمین اجتماعی هزینه تکمیل درمان آتش‌نشانان مصدوم را متقبل می‌شود؛ و برخی تسهیلات دیگر برای قربانیان سانحه ساختمان پلاسکو؛ اما ای‌کاش آقای ربیعی یا یک مقام مسئول دیگر می‌توانستند یکسری توضیحات دیگری هم در خصوص این حادثه می‌دادند. مثلاً اینکه اساساً وضعیت شهر ۱۴میلیون نفری تهران ازنظر بودجه، تمهیدات، تجهیزات، امکانات، نیروی انسانی لازم و سایر آمادگی‌ها برای حوادث غیرمترقبه چگونه است؟ ای‌کاش وزیر کشور، رئیس شورای شهر تهران یا جناب آقای قالیباف یا یکی دیگر از مسئولین در قبال نگرانی‌های عدیده‌ای که حادثه ساختمان پلاسکو در ذهن بسیاری از ساکنین تهران ایجاد کرده، می‌توانستند توضیح دهند که بودجه، پیش‌بینی‌ها، نیروی انسانی مجهز و تعلیم‌دیده شده و… برای حوادث غیرمترقبه در تهران ۱۴میلیون نفری چگونه است؟

▪️ای‌کاش بجای اصرار بر مقصر نشان دادن مسئولین آن‌هم با انگیزه‌های سیاسی، از آن‌ها می‌خواستیم که به افکار عمومی پاسخ می‌دادند که سرانه مأمورین آتش‌نشانی برای کلان‌شهر تهران با ۱۴میلیون سکنه، حسب استانداردهای بین‌المللی چگونه است؟ حسب استانداردهای بین‌المللی کلان شهر تهران چه تعداد مأمور آتش‌نشانی می‌بایستی داشته باشد و در عمل ما ازچه تعدادی برخورداریم؟ سرانه بودجه خدمات شهری در بلاد توسعه‌یافته چقدراست و در ایران چقدر است؟ حسب استانداردهای بین‌المللی یک شهر ۱۴میلیون نفری چند فروند هلیکوپتر اطفاء حریق می‌بایستی داشته باشد و ما چند فروند داریم؟(من البته باور نمی‌کنم که نداریم).

▪️من فکر می‌کنم ارزنده‌ترین یادبودی که می‌توان برای شهدا آتش‌نشانی ساختمان پلاسکو و اساساً همه قربانیان این حادثه دردناک تصور کرد آن است که از مسئولینمان بخواهیم بجای تکرار ملال‌آور شعارها و کلی‌گویی‌های همیشگی، به پرسش‌های بنیادی پیرامون مدیریت شهری در کلان‌شهرهای ایران در مقایسه با جوامع دیگر و استانداردهای بین‌المللی پاسخگو باشند.

▪️دو سال پیش بود که صدها هکتار از جنگل‌های گرگان در آتش سوختند و مردم محلی با بیل و سطل شن آتش را مجبور بودند مهار کنند چون محیط‌زیست هلیکوپتر اطفاء حریق نداشت. نامه سرگشاده‌ای به یکی از بزرگان که دولت آقای روحانی را به‌واسطه غفلت از امور فرهنگی موردانتقاد قرار داده بود نوشتم و یادآور شدم که در همان سال ۹۳ مجموعاً ۳۶دستگاه که به دولت و مجلس هم پاسخگو نبودند قریب به ۶۰۰۰میلیارد تومان در سال بودجه دارند درحالی‌که بودجه سازمان محیط‌زیست با ۶۰۰۰پرسنل ۱۷۴میلیارد تومان می‌بوده؛ بنابراین خیلی هم تصادفی نبوده که حتی استان‌های جنگلی ماهم یک فروند هلیکوپتر آب‌پاش ندارند. در نامه دیگری متذکر شده بودم که من نمی‌دانم قوای مسلحه چند صد یا شاید هم چند هزار فروند هلیکوپتر دارند. من بخیل نیستم و خداوند بیشتر هم بهشان بدهد؛ اما ای‌کاش اسبابی فراهم می‌آمد و معجزه‌ای می‌شد و یکی دو فروند هلیکوپتر اطفاء حریق دست‌دوم چینی هم نصیب محیط‌زیست کشورمان می‌شد. مدتی بعد در جریان یک همایشی پیرامون محیط‌زیست، خانم دکتر معصومه ابتکار را زیارت کردم. فرمودند «آقای دکتر! مارادونا را ولش کنید مراقب غضنفر خودمان باشید» و ادامه دادند «بالگرد اطفاء حریق را فراموش کنید. ما در خیلی از مناطقمان با مشکل تأمین موتورسیکلت برای محیط‌بانانمان روبرو هستیم».

▪️خداوند به بازماندگان شهدای آتش‌نشانان ساختمان پلاسکو صبر جزیل عنایت فرماید.
صادق زیباکلام
دوم بهمن‌ماه یک هزار و سیصد و نودوپنج

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا