خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هیات پارلمانی اسکاتلند عازم ایران شد

«الکس سالموند» سخنگوی روابط خارجی حزب ملی اسکاتلند وعضو مجلس عوام انگلیس، روزجمعه درراس یک هیات پارلمانی بمنظور توسعه مناسبات «ادینبرو» پایتخت کشور اسکاتلند با تهران، عازم ایران شد.

به گزارش ایرنا، هیات پارلمانی اسکاتلندی با سرپرستی الکس سالموند سر وزیر سابق دولت محلی اسکاتلند قرار است در جریان سفر چهار روزه اش به تهران در مورد گسترش مناسبات و همکاری فی مابین با طرف های ایرانی رایزنی کند.
دیدار با دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی٬ علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از برنامه های سفر هیات پارلمانی اسکاتلند به تهران است.
الکس سالموند پیشتر در گفت وگو با شبکه رادیویی 4 ‘بی بی سی’ ضمن استقبال از گسترش روابط تهران و ادینبرو، چشم انداز گشوده شده به روی ایران( در زمینه های اقتصادی)، پس از توافق هسته ای وین ، را نه تنها یک فرصت خوب، بلکه آن را یک فرصت بزرگ خوانده بود.
وی گفته بود: «اسکاتلند می تواند خیلی چیزها ارائه کند. مزایا می تواند در هر دو سو وجود داشته باشد».
‘تسمینا احمد شیخ’ نماینده حزب ملی اسکاتلند نیز پیش از این سفر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اعلام کرد که این حزب به عنوان سومین حزب سیاسی در انگلیس آماده است تا نقش خود را در تقویت مناسبات لندن و تهران ایفا کند.
این نماینده مجلس عوام با اشاره به توافق هسته ای وین و اینکه قرار است در اوایل سال آتی میلادی تحریم ها برداشته شود، گفت: این مهم است که به عنوان بخشی از روابط آینده ایران با دنیا که نه تنها در حوزه تجارت، پول و یا اقتصاد بوده، بلکه تقویت مناسبات سیاسی نیز مطرح است، انگلیس و اسکاتلند نقش به سزایی را ایفا کنند.
این سیاستمدار انگلیسی گفت که حزب ملی اسکاتلند بر این باور است که دولت انگلیس باید از تمام ظرفیت های فرهنگی، آموزشی و تجاری با ایران برای تقویت مناسبات دو جانبه استفاده کند و این حزب آماده است تا نقش خود را در تقویت مناسبات با ایران ایفا کند.
در پی بسته شدن پرونده ادعایی ‘پی ام دی ‘ ایران توسط شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و افزایش احتمال برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران در دی ماه سال جاری، گفته می شود قرار است هیاتی به سرپرستی جورج آزبورن، وزیر خزانه داری انگلیس در اوایل سال جدیدمیلادی عازم تهران شود.
اسکاتلند به همراه با انگلیس، ولز و ایرلند شمالی کشور بریتانیا را تشکیل می دهد.
به همین دلیل با وجود آنکه اسکاتلند در امور سیاسی بین المللی مانند عضویت در اتحادیه اروپا و عضویت در سازمان ملل متحد به عنوان بخشی از بریتانیا به حساب می آید؛ ولی دارای نظام حقوقی و نظام آموزشی مستقل از انگلستان، ولز و ایرلند شمالی است.
اسکاتلند به لحاظ وسعت( بیش از 78 هزار کیلومتر مربع ) و جمعیت ( بیش از 5 میلیون نفر) کوچکتر از انگلیس است ولی به لحاظ وسعت و جمعیت از مجموع ولز و ایرلند شمالی بیشتر است.
پارلمان محلی اسکاتلند، در طول تاریخ نقش مهمی را در سیاست های پادشاهی اسکاتلند و حتی بریتانیا و تصمیمات حکمرانان این جزیره ایفا کرده است.
در حال حاضر حزب ملی اسکاتلندکه دارای دیدگاه های استقلال طلبانه است، اکثریت کرسی های پارلمان محلی اسکاتلند را در اختیار دارد .
حزب ملی اسکاتلند به رهبری خانم نیکلا استروجن هم اکنون بزرگترین حزب اسکاتلند و با داشتن 56 کرسی در مجلس عوام سومین حزب بزرگ انگلستان بشمار می آید.
قبل از خانم استروجن، آقای الکس سالموند رهبری حزب ملی اسکاتلند و سر وزیری حکومت محلی این منطقه را در دست داشت که پس از شکست حزبش در همه پرسی استقلال که سال گذشته برگزار شد، از رهبری این حزب کناره گرفت.
همه پرسی تاریخی در مورد استقلال اسکاتلند روز پنجشنبه 18 سپتامبر 2014میلادی (27 شهریور 1393) برگزار شد که 55 درصد از اسکات ها به آن رای مخالف دادند.
اقتصاد اسکاتلند عمدتا بر پایه منابع نفت و گاز دریای شمال، صنایع سنگین و نیز بخش های خدماتی خصوصا بانکی قرار دارد.
بانک سلطنتی انگلیس ( آر بی اس ) یکی از 5 بانک بزرگ جهان در شهر ادینبرو قرار دارد.
شهر گلاسگو بزرگ ترین شهر اسکاتلند و یکی از 3 شهر بزرگ کشور انگلستان است. گلاسگو و حومهٔ آن حدود 41درصد کل جمعیت اسکاتلند را در خود جای داده است.
سومین شهر بزرگ اسکاتلند و مرکز فعالیت صنعت نفت بریتانیا شهر آبردین در شمال شرق اسکاتلند است.
منابع نفتی عنوان می کنند که اسکاتلند و ایران به دلیل تجربیات و ظرفیت های بالای شان در زمینه نفت وگاز می توانند دراین زمینه همکاری های خود را در چارچوب توسعه مناسبات گسترش بخشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا