خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مدیر ایلنا: گستره‌ی اعتراضات صنفی در 1400 مهم بود

زشت و زیبای ۱۴۰۰ [بخش چهارم] / مسعود حیدری

انصاف نیوز در سلسله گفت‌وگوهایی با چند فعال رسانه‌ای کشور از تحلیل آنان از سال ۱۴۰۰ و چشم‌انداز و پیش‌بینی که از سال ۱۴۰۱ دارند پرسیده است. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگو با مسعود حیدری، مدیرمسئول خبرگزاری ایلنا است.

مسعود حیدری، مدیرمسئول خبرگزاری ایلنا درباره‌ی مهم‌ترین اتفاق سال ۱۴۰۰با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید: رفتار شورای نگهبان و اعتراضاتی که به این رفتار در موضوع احراز صلاحیت کاندیداها مطرح بود در کنار فشارهای معیشتی و اقتصادی مردم باعث شد تا یکی از کم رونق‌ترین انتخابات‌ها را در طول سال‌های بعد از انقلاب پشت سر بگذاریم.

آقای حیدری در مورد چشم‌انداز ۱۴۰۱ نیز گفت: ما حتما باید تکلیف خودمان را با جامعه‌ی بین‌الملل مشخص کنیم. این حرفها که گفته می‌شود معیشت مردم را به مسائل بین‌المللی گره نزدیم در حد شعار است‌. ما تا تکلیف‌مان با دنیا معلوم نشود و فکر کنیم می‌توانیم دیوار بلندی دور خودمان کشیده و خودمان را جزیره‌‌ای مجزا از تمام دنیا بدانیم مشکلات به قوت خودش باقی است. کما اینکه هر چه گذشته این موضوع را نشان داده که این نگاه باعث شده مشکلات بیشتر شود. ما باید نوع تعامل‌مان با دنیا و اینکه می‌خواهیم با آنها چطور مواجهه داشته باشیم مشخص کنیم تا بتوانیم مسائل را حل کنیم. در صورتی که غیر از این باشد با این دست‌فرمان و وضعیتی که داریم پیش می‌رویم فقط مشکلات پیچیده‌تر و مردم ناامیدتر و بی اعتمادتر خواهند شد.

این فعال رسانه‌ای در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: مهم‌ترین اتفاق ۱۴۰۰ که یک سال پیش در این موقع نقل محافل بود موضوع انتخابات ریاست جمهوری و اتفاقاتی که در حاشیه آن افتاد بود؛ به خصوص رفتار شورای نگهبان و نقدها و اعتراضاتی که  به این رفتار در موضوع احراز صلاحیت کاندیداها مطرح شد. این موضوع در کنار فشارهای معیشتی و اقتصادی مردم باعث شد یکی از کم‌رونق‌ترین انتخابات‌ها در طول سال‌های بعد از انقلاب را پشت سر بگذاریم این شروع سال ۱۴۰۰ بود که با این بحث‌ها همراه‌ شد.

حیدری ادامه می‌دهد: کاندیداهایی که رقبای دولت مستقر بودند و در واقع به نوعی از یک جناح بودند تنها برای بالا بردن خودشان به این اکتفا کردند که به جای نقد برنامه‌هایی که دولت مستقر در ماههای آخر در حال اجرا بود، به آن هجمه داشته باشند. تقریبا می‌شود گفت که کاندیداها هیچ برنامه‌ای را به‌عنوان برنامه‌ای که قابل اتکا باشد و کمک کند که مشکلات کشور و مردم را حل کرده و شرایطی که در آن قرار گرفته ایم را  تغییر بدهد در برنامه‌های هیچکدام مطرح نمی‌شد.

وی افزود: نتیجه‌ی این موضوع در کنار نوع نگاه شورای نگهبان و مسائلی که مردم درگیرش بودند و مشکلات معیشتی دست به دست هم داد تا یک انتخابات کم فروغ و کم رونق را شاهد باشیم‌. این یکی از بحث‌هایی بود که ظاهراً پرونده‌اش بسته شده اما من فکر می‌کنم اگر می‌خواهیم مسائل و مشکلات کشور حل شود و به آن چیزی که مردم می‌خواهند نزدیک شویم این موضوع را باید سر لوحه‌ی تحلیل‌ها و عبرت‌هایمان قرار دهیم و برگردیم و ببینیم بعد از ۴۳ سال به چرا به این نقطه رسیده‌ایم که همه به حداقلی‌ترین چیزها راضی شدیم.

مدیرمسئول ایلنا درباره‌ی وقایع دیگری که در ۱۴۰۰ رخ داد، گفت: کنار این بحث‌ها مسائل زیادی اتفاق افتاد، مسائل ریز و درشتی که هر کدام در جای خود قابل تحلیل است و باید بررسی شود اما مجال و فرصت بحث درباره‌ی آنها در این مصاحبه نیست. الان و در حال حاضر  مهمترین موضوع مذاکرات برجام، توافق هسته‌ای و پرونده هسته‌ای ایران است و به تبع آن گرفتاری‌هایی که برای کشور و فشارهای ناشی از تحریم‌ها و مسائلی که حول و حوش تحریم‌ها می‌گذرد. باید در این مورد نظام به یک جمع‌بندی و تصمیم درستی برسد و یک بار برای همیشه تکلیف کشور و مردم با موضوع تحریم‌ها، پرونده هسته‌ای و فعالیت‌های هسته‌ای معلوم شود.

وی در ادامه‌ی این بخش از صحبت‌های خود گفت: این معنایش این نیست که برخلاف آن چیزی که بعضی از آقایان می‌گویند همه چیز را تعطیل کنیم و ببندیم و بدهیم برود، کما اینکه آن چیزی که الان در موردش مذاکره دارد می‌شود پایه و اساس آن همان برجامی است که در دوره‌ی قبل و توسط تیم مذاکره‌کننده‌ی قبلی به‌عنوان پلتفرمی که پیشنهاد شده بر روی آن کار شده بود الان دارند آن را پیش می‌برند.

حیدری با بیان اینکه «بحث و  مسئله درباره‌ی این موضوع زیاد است»، گفت: اما جامعه منتظر است که ببیند در نهایت سرنوشت این توافق به کجا می‌رسد؟ الان هم سال ۱۴۰۰ به پایان آمده است و پیش‌بینی می‌شد که در نیمه‌ی دوم اسفند توافق نهایی شود ولی این اتفاق هنوز نیفتاده است. هنوز هم جامعه و به تبع آن اقتصاد کشور همچنان با نگرانی موضوع برنامه‌ی هسته‌ای و مذاکرات برجام و توافق هسته‌ای را دنبال می‌کند.

وی در بخش دیگری از  گفت‌وگو با انصاف نیوز، گفت: یکی از موضوعات مهم که گستره‌ی زیادی داشت  موضوع اعتراضات صنفی بوده که در اقشار و گروه‌های مختلف وجود داشته است که در سال ۱۴۰۰ شاهدش بودیم. دامنه‌ و گستره‌‌ی آن به نسبت  اعتراضات و تجمعات و اعتصابات صنفی که تا به حالا صورت می‌گرفته است خیلی گسترده‌تر بوده به نوعی که در واقع شهرها و استان‌های بزرگ کشور را درگیر خودش کرده است. از موضوع اعتراضاتی که معلمین داشته‌اند تا  بخشی از جامعه‌ی کارگری و  بخش مهمی از بازنشستگان کشور، چه تحت پوشش صندوق بازنشستگی و چه سازمان تامین اجتماعی، همه‌ی اینها حکایت از آن دارد که تا الان دولت نتوانسته است که به هر دلیلی پاسخ درست و مشخصی به مطالبات بدهد که دلایل این موضوع می‌تواند دلایل مختلف و متفاوت باشد. 

این فعال رسانه‌ای افزود: یکی از موضوعات مهم که گستره‌ی زیادی داشت  موضوع اعتراضات صنفی بوده که در اقشار و گروه‌های مختلف وجود داشته است که در سال ۱۴۰۰ شاهدش بودیم. دامنه‌ و گستره‌‌ی آن به نسبت  اعتراضات و تجمعات و اعتصابات صنفی که تا به حالا صورت می‌گرفته است خیلی گسترده‌تر بوده به نوعی که در واقع شهرها و استان‌های بزرگ کشور را درگیر خودش کرده است. از موضوع اعتراضاتی که معلمین داشته‌اند تا  بخشی از جامعه‌ی کارگری و  بخش مهمی از بازنشستگان کشور، چه تحت پوشش صندوق بازنشستگی و چه سازمان تامین اجتماعی، همه‌ی اینها حکایت از آن دارد که تا الان دولت نتوانسته است که به هر دلیلی پاسخ درست و مشخصی به مطالبات بدهد که دلایل این موضوع می‌تواند دلایل مختلف و متفاوت باشد. 

مسعود حیدری، موسس ایلنا می‌گوید: با توجه به اینکه دولت آقای رئیسی با شعار معیشت مردم و تاکید بر اینکه حل مشکلات معیشتی سرلوحه‌ی همه‌ی امور است وارد کار شد انتظار می‌رفت که توجه بیشتر و جدی‌تری را به حل این موضوعات و مشکلات هم داشته باشد اما با نسخه‌های غلطی که بعضاً قبلی‌ها هم دنبال می‌کردند، مثل چاپ و نشر اسکناس بدون پشتوانه و در واقع بردن اوضاع اقتصادی کشور به سمتی که تورم را تشدید کند، تحقق این شعارها امکان‌پذیر نیست و وضعیت را بدتر می کند. برخی از مسئولین به خصوص در حوزه‌های اقتصادی هم نشان دادند که برخلاف صحبت‌هایی که در جلسه‌ی رای اعتمادشان مطرح کرده و برنامه‌هایی که ارائه می‌دادند و وعده‌هایی که داده بودند در حال فعالیت هستند.

وی افزود: ممکن است اگر شما این موضوعات را با  این دوستان مطرح کنید، بگویند هنوز زمان زیادی از استقرار دولت نگذشته اما به هر حال اگر این بی برنامگی و سردرگمی ادامه پیدا کند هیچ کمکی به رفع مشکلات اقتصادی نمی‌کند که هیچ، حتی مسائل را پیچیده‌تر و سخت‌تر کرده و حل آنها را دشوارتر می‌کند. انتظار می‌رود که از این فضای شعارزدگی و فضای متهم کردن دیگران فاصله بگیریم و با استقاده از ظرفیت نخبگانی کشور و کمک گرفتن از پتانسیل‌ها و استعدادهای همه‌ی گروه‌ها کار را پیش ببرند. الان که کسی رقیب دولت نیست و اینها هم به خوبی این را می‌دانند، باید از این فرصت استفاده کنند تا مشکلات کشوز و مردم حل شود. در غیر این صورت فضای بی اعتمادی و البته ناامیدی از وضعیتی که الان هست هم بدتر خواهد شد و معلوم نیست که در این فضا چه کسی برنده می‌شود و چه دورنمایی در از انتظار مردم است.

مسعود حیدری، فعال رسانه‌ای و مدیرمسئول خبرگزاری ایلنا در پایان گفت: ما حتما باید تکلیف خودمان را با جامعه‌ی بین‌الملل مشخص کنیم. این حرف‌ها در حد شعار است که گفته می‌شود سرنوشت بحث‌های اقتصادی و معیشت مردم و سرنوشت کشور را به مسائل بین‌المللی گره نزدیم. حالا به طور مشخص منظورشان برجام است و درباره‌ی توافق هسته‌ای این‌طور می‌گویند اما تا تکلیفمان با دنیا معلوم نشود و فکر کنیم دیوار بلندی دور خودمان کشیده‌ایم و خودمان را جزیره‌ای مجزا از تمام دنیا بدانیم این مسائل به قوت خودش باقی است. کمااینکه هر چه گذشته این موضوع را نشان داده که این نگاه باعث شده مشکلات بیشتر شود. ما باید تعامل‌مان با دنیا و اینکه می‌خواهیم‌ با آنها چطور مواجهه داشته باشیم را مشخص کنیم تا آنکه بتوانیم مسائل را حل کنیم؛ اگر غیر از این باشد با این دست‌فرمان و وضعیتی که داریم پیش می‌رویم فقط مشکلات پیچیده‌تر شده و مرپم ناامیدتر و به مسئولان برای حل مسائل و مشکلات خودشان بی‌اعتمادتر خواهند شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا