خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اظهارات متناقض و سردرگمی پلاسکو نشینان

در حالی که حدود یک هفته از آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو می گذرد و کسبه آن همچنان در انتظار کمک و حمایت برای از سرگیری کار و زندگی‌شان هستند، اظهارات متناقض مسئولان درباره اسکان این خسارت دیدگان، کسبه ساختمان پلاسکو را سردرگم کرده و آنها نمی‌دانند در هشت پاساژ معرفی شده در تهران، نهایتاً به کجا خواهند رفت.

به گزارش ایسنا، صبح پنج‌شنبه هفته گذشته پس از چند ساعت آتش‌سوزی، ناگهان ساختمان ۵۴ ساله پلاسکو به صورت عمودی فرو ریخت و همه چیز بر سر کاسبان این ساختمان قدیمی- تجاری آوار شد.

گرچه مهم‌ترین مسئله پس از این حادثه، نجات دادن یا بیرون آوردن آتش نشانان و مردم حبس شده زیر هزاران تن آوار پلاسکو بود و هست، اما از همان ابتدا تا حالا که تقریبا ۸۰ درصد آوار دومین برج بلند تجاری تهران برداشته شده است، اولین و مهم ترین اولویت مسئولان کشور پس از مسئله آتش نشانان، سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی و معیشتی خسارت دیدگان این حادثه که همان کسبه ساختمان پلاسکو هستند، است.

در این راستا از همان روزهای نخست مسئولان کشور برای بازسازی ساختمان پلاسکو، اسکان موقت کسبه آسیب دیده و پیدا کردن نقطه ای برای اسکان کوتاه مدت چند ساله کاسبانی که سرقفلی شان در این حادثه از بین رفته بود، وعده های بسیاری دادند، جلسات زیادی در این راستا بین مسئولان دولتی و بخش خصوصی برگزار شد.

اما کسبه ساختمان پلاسکو از اظهارات متعدد و بعضا متناقض مسئولان مختلف درباره چگونگی اسکان و تعیین تکلیف آنها سردرگم شده اند و مشخص نیست پلاسکونشینان به صورت موقت و تا احیا شدن سرقفلی شان، به کجا نقل مکان می کنند و کدام پاساژ محل تجمع آنها خواهد بود.

از همان ابتدا اتاق اصناف نیز  پس از رایزنی های متعدد اعلام کرد که به زودی محل استقرار جدید کسبه زیان دیده پلاسکو را اعلام خواهد کرد. به گونه ای که ابراهیم درستی نایب رئیس اتاق اصناف در این زمینه به ایسنا گفت: پاساژی پنج طبقه و نوساز در خیابان جمهوری برای اسکان کسبه آسیب دیده ساختمان پلاسکو در نظر گرفته شده که با توجه به ظرفیت حدود ۴۵۰ واحدی این ساختمان که پیش از این قرار بود برای عرضه خدمات و محصولات در حوزه صوت و تصویر و تلفن همراه احیا شود، دو نقطه دیگر نیز در حوالی جمهوری انتخاب شده که به زودی و طی ماه جاری همه کسبه خسارت دیده ساختمان پلاسکو تا آماده شدن سرقفلی شان در این مکان ها اسکان داده می شوند.

البته درستی در ادامه گفته بود که به عنوان مسئول برگزاری نمایشگاه های بهاره اولویت اول برای این نمایشگاه ها در پایتخت، کسبه ساختمان پلاسکو هستند.

این اظهارات در حالی مطرح شد که یک روز پس از آن علی فاضلی رئیس اتاق اصناف به ایسنا اعلام کرد که آخرین مصوبات و تصمیمات برای حمایت از آسیب دیدگان این حادثه به این نتیجه رسید که سه نقطه از فروشگاه قدس در میدان خراسان، مولوی و خیابان ولیعصر برای اسکان کسبه ساختمان پلاسکو در نظر گرفته شود که به زودی و در اسرع وقت آنها در این نقاط مستقر خواهند شد.

گرچه به گفته این مقام مسئول همه در تلاشند تا بتوانند اسکان و ایجاد تسهیلات برای رونق در کسب و کار آسیب دیدگان ساختمان پلاسکو را هر چه سریع تر انجام دهند ودر این راستا جلسات متعددی با نمایندگان اتحادیه ها، بنیاد مستضعفان و نمایندگان دولت برگزار کرده و می کنند اما باید در نظر داشت که از این اظهارات متناقض آبی برای کاسبان  خسارت دیده ساختمان پلاسکو گرم نمی شود و تنها حاصل برای آنها سر در گمی بیشتر است چرا که همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند و نمی دانند بالاخره محل جدیدی که قرار است در آنجا تجارت و کاسبی خود را ادامه دهند، کجاست؟

البته در میان این اظهارات متناقض اعلام آمادگی سپاه تهران برای اسکان موقت کسبه ساختمان تجاری فرو ریخته پلاسکو در دهکده مقاومت و اعلام آمادگی بازاریان تهران برای اجاره رایگان واحدهای مغازه به کسبه پلاسکو در دو پاساژ “عادلی” و “کارآمد” در بازار بزرگ تهران نیز نشان از همدردی و نوع دوستی در کشور است که بیان آن خالی از لطف نیست.

اما به نظر می رسد کسبه پلاسکو به ویژه آنهایی که در طبقات ابتدایی این ساختمان مغازه داشتند و سرقفلی شان از بین نرفته است، می خواهند در صورت داشتن امنیت و ایمنی ساختمان، به جایی دیگر منتقل نشوند و در همان ساختمان که به برندی ارزشمند محسوب می شود، باقی بمانند و دیگر کاسبان خسارت دیده که اثری از سرقفلی شان باقی نمانده، کنار آنها به صورت مسالمت آمیز کار کنند.

از مسئولان انتظار می رود تا به جای طرح چنین مسائل و اظهارات متناقضی که کاسبان را سر درگم می کند، هرچه سریع تر نسبت به اتخاذ تصمیم معقول در جهت جبران خسارات وارد شده به کسبه ساختمان پلاسکو، اسکان موقت و احیای سرقفلی آنها اقدام کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا