خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دو‌ نکته عماد باقی درباره‌ی یک عکس

عمادالدین باقی، حقوقدان و فعال حقوق بشر در مجله‌ی صدا نوشت:

این عکس برای همه یک عکس است اما اگر حواشی آن هم دانسته شود بک عکس و مقاله است به همین دلیل لازم دانستم دو نکته را در شرح عکس بیان کنم.

۱- حدود ۲ سال پیش با حاج رضا به قم رفته بودیم و وارد منزل حاج آقا سعید منتظری شدیم. حاج رضا کنار این قاب عکس نشسته بود این صحنه ناگهان مرا به یاد صحنه مشاوره انداخت.‌

کمتر از دو سال قبل از آن (آبان۱۳۹۶) آقای حسینی مجاهد، دوست نازنین دیگری که او هم از شاگردان و علاقمندان آیت الله منتظری و نماینده ایشان در مشهد و در همین سن و سال آقای حسینی امین بود روحش به ملکوت اعلا پرکشید. دقیقاً عکس مشابهی به مناسبت در گذشت او منتشر شد. او هم روحانی بود و سید و‌حسینی. به شوخی به حاج رضا گفتم امروز  جای آن سید حسینی نشسته ای. حاج رضا هم به آقا سعید گفت یک عکس یادگاری بگیرید. آقا سعید زحمت کشیدند این عکس را گرفتند و بعد از فوت حاج رضا برایم فرستادند. باور نمی کردم که آن شوخی دوسال بعد جدی شود.

۲- نکته دیگر در این عکس، معمم بودن آیت الله منتظری و آقای حسینی امین است. آیت الله منتظری در سالهای آخر عمر بیشتر با لباس راحتی و عرقچین در میان مهمانان و مراجعان حضور پیدا می‌کردند. نه با لباس روحانیت مخالف بودند و نه دیگر شوق پوشیدن آن را در دیدارها داشتند. این وضعیت برای بسیاری از روحانیونی که همیشه می خواستند حرمت روحانیت و لباس روحانیت حفظ شود به وجود آمده است. سید رضا هم همین حال را داشت اما شرایطش دشوارتر بود. چندین سال پیش یکی از برادرانش که او هم برای انقلاب فداکاری های فراوانی کرده بود به حاج رضا اصرار می کرد که با این لباس وداع کند. مرا هم واسطه کرد و می گفت من ۵ میلیون تومان (معادل پول یک اتومبیل ایرانی در آن زمان) به حاج رضا پاداش می‌دهم این لباس را بیرون آورد. برادران دیگر هم که همگی از متدینین ریشه دار بودند [منظور از ریشه دار بودن در اینجا این است که دین‌شان را از جمهوری اسلامی نگرفتند و اعتقاداتشان پیشا جمهوری اسلامی بود] از این پیشنهاد پشتیبانی می کردند. البته من دیدگاه مخالف داشتم و می گفتم در شرایطی که اقلیتی کوچک آبرو و حیثیت اسلام و روحانیت را با این لباس به بازی می‌گیرند افراد سالم و پاکدست هم اگر لباس روحانی را کنار بگذارند به سود آنهاست و میدان به دست آن جماعت می افتد و آنها می توانند به دروغ خود را نماینده روحانیت معرفی کنند. بگذارید افراد پاکدستی در این لباس باشند تا قول آیت الله بروجردی ثابت شود. وقتی به آیت الله بروجردی گفتند یک روحانی دزدی کرده است گفت بگویید دزدی، لباس روحانیت را پوشیده است.

کسانی چون آیت الله منتظری که عالم ربانی به معنای راستین کلمه بود و کسانی مانند فاضل وارسته سید رضا حسینی امین که می‌کوشیدند پا جای پای این عالم ربانی بگذارند آبروی اسلام و روحانیت بوده و هستند.

او امروز در میان ما نیست و با کوچ نابهنگامش اندوه سنگینی را بر جانمان آوار کرد اما یاد و نام نیکش این اثر خود را برای همیشه خواهد گذاشت و صدقه جاریه ای برای اوست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا