خرید تور تابستان ایران بوم گردی

امام جمعه استان: آب اردبیل باید از دریای خزر آورده شود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: اردبیل جزو شهرهایی است که وارد بحران آب شده و آب این شهر باید از دریای خزر آورده شود.

پایگاه خبری تحلیلی اردبیل رسا به نقل از مهر نوشت: «آیت‌الله سید حسن عاملی بعد از ظهر دوشنبه در نشست با حضور جمعی از مردم خلخال، اظهار کرد: اردبیل جز شهرهایی است که وارد بحران آب شده و فعلاً تمرکز روی چاه‌ها است ولی آب چاه ابدی نیست.

عاملی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه در آینده آب اردبیل از کجا تأمین خواهد شد، تصریح کرد: یک عده می‌گویند از سد عمارت آب بیاوریم که ۱۸۰ کیلومتر فاصله دارد و یک عده می‌گویند از ارس بیاوریم که ۲۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: یک عده می‌گویند از کوثر آب بیاوریم که ۸۰ کیلومتر فاصله دارد و یک عده می‌گویند از قزل‌اوزن بیاوریم که ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد، به نظر می‌رسد آوردن آب از قزل‌اوزن به اردبیل مقدور نیست چون علاوه بر فاصله زیاد، تفاوت ارتفاع هم زیاد و مستلزم هزینه بسیار سنگین است.

آیت‌الله عاملی با بیان اینکه آب اردبیل باید از دریای خزر آورده شود که کمترین فاصله حدود ۵۰ کیلومتر تا اردبیل را دارد، افزود: الان تمام کشورهای اطراف دریای خزر با دستگاه‌های آب شیرین‌کن از خزر استفاده می‌کنند که باید توجه شود حجم آب شرب مصرفی بسیار کم است بنابراین ضرری به محیط زیست خزر ندارد.

او در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: باید توجه شود که وقتی از انتقال آب صحبت می‌شود منظور آب شرب است، نه کشاورزی و نه صنعت بنابراین بخش کشاورزی ۹۰ درصد مصرف آب را به خود اختصاص داده است.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه در مورد آب کشاورزی ۲ مطلب باید رعایت شود، اضافه کرد: اول باید الزام شود که آبیاری مکانیزه شده و آبیاری غرقابی به عنوان جرم معرفی شود و دوم اینکه باید الگوی کشت مناسب آب و هوا ارائه شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. خزر بهترین راهکار است و هرچه زود تر بهتر است چون اب ارس کمتر شده و دشت مغان نیز فاقد اب خواهد شد چون از سرچشمه کم شده و برای تبریز نیز برداشت خواهد شد و نخجوان نیز بر می دارد قبل از بحران راهکار خزر را اجرا کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا