خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا ترامپ شبیه صدام است؟

شعبه ی خبرگزاری ایرنا در بغداد در یادداشتی نوشت: نخستین واکنش عراقی هایی که با تصمیم خلق الساعه دونالد ترامپ صدمات و خسارات مالی و روانی سنگینی را در فرودگاه های قاهره، جان اف کندی نیویورک و سایر نقاط جهان ظرف دو روز گذشته متحمل شده اند، تشبیه عملکرد او به صدام دیکتاتور عراق بوده است.

آسمان قاهره روز شنبه بر سر خانواده پنج نفره فواد سلیمان خراب شد. آنها در فرودگاه این شهر متوجه شدند که تمام رویاها و زندگی داشته شان با امضای رئیس جمهوری جدید آمریکا دونالد ترامپ یکجا بر باد رفته است.

فواد در اظهاراتی که رسانه های عراقی یکشنبه شب درج کردند، گفت: دو سال انتظار کشیدیم؛ هزاران دلار خرج کردیم و خانه و زندگی را فروختیم؛ بچه ها مدرسه را ترک کردند و من کارم را از دست دادم.

فواد، همسرش و سه فرزندش روز شنبه در فرودگاه قاهره حیران و هاج و واج از سفر به آمریکا بازماندند و سرانجام بامداد یکشنبه با یک پرواز به اربیل برگشتند؛ در حالی که بشدت دچار ناراحتی روحی بودند.

سلیمان در تفسیر این اقدام ترامپ گفت: این تصمیم او مانند تصمیمات صدام حسین دیکتاتور عراق است که به صورت فردی و بدون رجوع به کنگره عمل کرده است.

حالا سلیمان بخاطر همه چیز بخصوص بخاطر رنجی که خانواده اش می برند، احساس شرم و گناه می کند. او و همسرش هنوز بهت زده اند؛ از اینکه تصور می کرد زندگی جدیدش در آمریکا رویایی خواهد بود و مهمتر آنکه از یک کشور جنگ زده و تروریسم زده وارد جامعه دمکراتیک می شود که همه چیزش حساب و کتاب دارد.

او در تماس های تلفنی با خبرنگاران گفته که تصور می کردیم، آمریکا کشور دمکراسی است.

روز یکشنبه در فرودگاه جان اف کندی نیویورک نیز چند شهروند عراقی همراه شهروندانی از سایر کشورها که مشمول تصمیم ترامپ شده اند، از ورود به این کشور بازماندند و حیران و سرگردان مانده اند که چه کنند؟

تصاویر منتشره در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نشان می دهد که چگونه با یک تصمیم فردی، سرها در گریبان شده است. بسیاری از این مسافران از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند و به دلیل هزینه هایی که کرده اند، اکنون دچار مشکل شده اند.

برخی دیگر نیز پل های پشت سر را خراب کرده اند و حالا نمی دانند که چاره کارشان چیست؟!

حمید خالد درویش و حیدر سمیر عبدالخالق دو شهروند عراقی روز یکشنبه در فرودگاه کندی اعلام کردند که از دونالد ترامپ شکایت خواهند کرد.

آنها مانند ده ها نفر از شهروندان کشورهای تحریم شده، بشدت عصبانی هستند و نمی دانند گناهشان چیست و خسارات خود را باید چگونه جبران کنند و اساساً چه کسی پاسخگوی صدمات وارده مالی و روحی و روانی به آنان است؟

بسیاری از عراقی ها این دو روز در گفت وگوها و بحث های دورهمی، با تعجب می پرسند؛ ترامپ واقعا قصد دارد با تروریسم و داعش بجنگد؟ خیلی از عراقی ها شک دارند.

ابو احمد یک راننده تاکسی بغداد، درباره شعارهای ترامپ در خصوص مبارزه با داعش می گوید: باور ندارم که او حقیقت را می گوید، چرا که او حتماً می داند کشورهایی را مشمول تصمیم خود کرده است که اساساً شهروندانش هیچ اقدام تروریستی در خاک آمریکا نداشته اند و اصلی ترین کشورها که شهروندانشان در عملیات تروریستی در خاک آمریکا دست داشته اند، همان کشورهای خلیج فارس، بویژه عربستان سعودی، مشمول این تصمیم نشده اند.

این دوگانگی، باور شعارهای ترامپ را در عراق دشوار ساخته است و از همین رو در دو روز گذشته پارلمان عراق، هیأت الحشدالشعبی و بسیاری از شخصیت های سیاسی خواستار اقدام تلافی جویانه از سوی دولت عراق که در شرایط سخت و سرنوشت ساز جنگ علیه داعش بسر می برد، شده اند.

برخی رسانه ها روز یکشنبه از قول العبادی نخست وزیر عراق نوشتند که او قصد رویارویی با رئیس جمهوری تازه وارد آمریکا ندارد و فعلاً اولویتش جنگ در موصل است.

دونالد ترامپ روز جمعه گذشته با امضای دستورالعملی که با واکنش جهانی روبرو شده، شهروندان 7 کشور عراق، سوریه، لبنان، سومالی، یمن و سودان و ایران را از ورود به خاک آمریکا منع کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا