خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد دانشجویی به سیاست پولی شدن دانشگاه امیرکیر

انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه دانشگاه امیرکبیر در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رییس این دانشگاه، نسبت به اتخاذ سیاست تبدیل دانشگاه، به «دانشگاه نسل سوم» یا «کارآفرین» که اصطلاحا پولی شدن خوانده می شود، انتقاداتی را مطرح کرده‌اند.

متن کامل این نامه که نسخه‌ای از آن به انصاف نیوز ارسال شده در پی می‌آید:

به نام خداوند حکیم

جناب آقای دکتر معتمدی

ریاست محترم دانشگاه صنعتی امیرکبیر

با سلام،

احتراماً، بدین وسیله به استحضار می‌رساند، در چند ماه اخیر دانشجویان دانشگاه امیرکبیر شاهد دریافت اخبار متعددی از تلاش شما برای تبدیل دانشگاه، به «دانشگاه نسل سوم» یا «کارآفرین» هستند و اقدامات گوناگونی در این راستا محقق شده است از جمله: ابلاغ بخشنامه پر چالش هزینه‌ی سنوات تحصیلی، تابلو نویسی‌های مختلف در سطح دانشگاه با ادبیات اقتصادی و شعارهای تقاضا محوری پژوهش و امثال آن، مصاحبه‌ی شما با اخبار سیما و تاکید بر تنوع تأمین مالی دانشگاه‌ها و به خصوص نشست اخیر که ظاهراً در تاریخ 8 دی ماه با همین هدف و عنوان، با صرف حضور اساتید و مسئولین برگزار شده است. با توجه به این موارد و شدت گرفتن اقدامات دانشگاه در این حوزه لازم دیده شد موارد چندی را به عرض برسانیم:

  1. برداشت ما این است که اقدامات فوق صرفاً موارد پراکنده و اتفاقی نیست و در چارچوب یک طرح کلی و بلند مدت با هدف تبدیل دانشگاه امیرکبیر به دانشگاه نسل سوم رخداده است.
  2. این طرح کلی منحصر به دانشگاه امیرکبیر نیست و در سطح کشور و با اصرارهای اداری و اعمال محدودیت‌های مالی وزارت علوم در حال وقوع و پیگیری است.
  3. در این طرح متاسفانه هیچ نقشی برای دانشجویان به عنوان یکی از ارکان اصلی دانشگاه دیده نشده است و صاحب صلاحیت برای ارائه نظر در امور مرتبط با دانشگاه دیده نشده‌اند.

جناب آقای دکتر معتمدی!

سؤال ما به عنوان دانشجویان دانشگاه، از شما به عنوان رییس دانشگاه این است که

اول) دانشگاه امیرکبیر بر اساس دیدگاه شما در کدام یک از نسل‌های دانشگاهی قرار دارد و این توصیف با شرایط واقعی دانشگاه قابل تطبیق است؟ و چقدر این مفروض نسل‌های تکاملی دانشگاه با شرایط واقعی دانشگاه ما سنجیده شده است؟

دوم) آیا تبدیل دانشگاه به یک نهاد اقتصادی و تنزل مقام دانشجو به مشتری و همچنین مقام استاد به فروشنده و مهم‌تر از همه تنزل مقام علم به کالا، شرایط مطلوب مورد نظر شما برای آینده دانشگاه امیرکبیر است؟ اگر این چنین است تا چه حد ابعاد اجتماعی، معرفتی و فرهنگی این اقدام مطالعه شده است و در کدام مقالات مشخصاً در مورد دانشگاه امیرکبیر با شرایط خاص خود نتایج این مطالعات منتشر شده است؟

سوم) آیا الگو گیری ناقص از تجارب اندک جهانی در این حوزه بدون در نظر گرفتن شرایط خاص دانشگاه و اهداف متفاوت علمی و اجتماعی و فلسفه تأسیس دانشگاه، نتایج مثبتی به بار خواهد آورد؟ اگر این الگوگیری دقیق صورت گرفته است، امکان دسترسی به مطالعات تطبیقی آن چگونه است؟ و همچنین جزئیات اقدامات شما در خصوص تطبیق چگونگی تعیین رئیس دانشگاه به سبک تجارب جهانی، گزینش دانشجویان به سبک دانشگاه‌های برتر دنیا، جذب و ارتقا اساتید به سبک ده دانشگاه برتر جهان، و مهم‌تر از همه تعیین سرفصل و اهداف آموزشی براساس تجارب جهانی چیست؟ چرا الگوگیری انحصاراً در حوزه تأمین مالی دانشگاه است و در سایر ابعاد هیچ اقدامی دیده نمی‌شود؟

چهارم) آیا محدود کردن اعلام نظر در باره‌ی دانشگاه و جایگاه و نهاد علم به اساتید رشته‌های فنی و مهندسی منافی ذو ابعاد بودن دانشگاه نیست؟ آیا موضوع دانشگاه و نهاد علم را به عنوان یک موضوع یک رشته تخصصی در حوزه مطالعات آموزش عالی می‌پذیرید؟ آیا اساتید فلسفه، جامعه شناسی، روانشناسی و تعلیم و تربیت و سایر رشته‌های مرتبط در جلسات شما حاضر بوده‌اند؟ چه میزان غلبه نگاه فنی و مهندسی، که حتماً دارای تجارب ارزنده‌ای هستند اما موضوع تخصصی آن‌ها نیست، بر این طرح کلی حاکم است؟

پنجم) چرا هیچ فراخوان و دعوت عمومی از دانشجویان برای ارائه نظر در مورد اصل مطلوب بودن باز مهندسی دانشگاه امیرکبیر به دانشگاه نسل سوم صورت نمی‌گیرد؟ آیا شما قائل به مشارکت دانشجویان در تصمیمات دانشگاه هستید؟ آیا یکی از آفات دانشگاه و سیستم آموزشی ما استاد محوری نیست؟

ششم) آیا در اتخاذ تصمیم در این خصوص مستقل بوده‌اید یا تحت تأثیر وزارت علوم و تکالیف ابلاغی ملزم به اجرای آن شده‌اید؟

ریاست محترم دانشگاه؛

با توجه به نکات طرح موارد ذیل از شما درخواست می‌شود:

– تشکیل نشست پرسش و پاسخ عمومی دانشجویان با محوریت پاسخ به سئوالات فوق با حضور شما و عموم دانشجویان علاقه‌مند

– اصلاح فراخوان مقاله مربوط به نشست 18 اسفند در باره‌ی دانشگاه نسل سوم و دعوت از دانشجویان در نشست مذکور و فراهم آوردن امکان ارائه‌ی مقاله برای آنان در این همایش

– انتشار مقالات و مطالعاتی که مبتنی بر آن، این تصمیم مشخص را در خصوص دانشگاه امیرکبیر مطلوب و توصیه می‌نماید، جهت نقد و بررسی در حوزه‌ی عمومی دانشگاه

– اعلام نظر صریح شما در خصوص اتخاذ تصمیم مستقل در این خصوص یا تکلیفی بودن این تصمیم جهت تنویر افکار عمومی

در پایان به اطلاع می‌رساند به نظر می‌رسد سیاست‌های غیر مشارکتی در قبال دانشجویان و عدم پاسخگویی روشن به موارد درخواستی و احساس عدم حفظ استقلال و آزادی دانشگاه، چه در برابر دولت یا در برابر بازار، در دانشگاه پررنگ شده است لذا ما دانشجویان با اولویت قرار دادن مساله‌ی نهاد دانشگاه و نهاد علم در صدر مطالبات خود از تمام توان و ابزارهای قانونی خود جهت رسیدن به پاسخ سؤالات، ابهامات موجود و اصلاح رویه‌های غلط استفاده خواهیم نمود

با آرزوی توفیق و تشکر از توجه و دغدغه نسبت به آینده و مسائل دانشگاه

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا