خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سنجاقک‌های جاسوس

محققان لابراتوارچارلز استارک دراپر وانستیتوی پزشکی هوارد هوگ آمریکا، سیستم جدیدی را توسعه دادند که امکان کنترل حرکات سنجاقک زنده را فراهم می‌کند.یکی از مهمترین کاربردهای این سیستم که به شکل یک کوله کوچک به سنجاقک وصل می‌شود، صنایع نظامی و به عنوان جاسوس است.

به گزارش ایرنا از ساینس دیلی، محققان در این پروژه ساختارهایی موسوم به ‘اپترود’ ساختند که عملکردی شبیه به کابل‌های انعطاف‌پذیر از جنس فیبر نوری دارند و امکان تغییر مسیر نور را در گوشه‌ها در مقیاس میلیمتر فراهم می‌کنند.

محققان می‌توانند این اپترودها را مستقیما به نورون‌های کنترل‌کننده حرکت سنجاقک متصل کنند. در این بین متخصصان انستیتوی هواردهوگ ساختار ژنتیکی سنجاقک را به‌گونه‌ای تغییر دادند که نورون‌های آن نسبت به پرتوهای نور واکنش نشان دهند و در نتیجه امکان کنترل این نورون‌ها با استفاده از پالس‌های نوری فراهم شد.

به گفته محققان دقت اپترودها به اندازه‌ای است که امکان تحریک یک نورون را بدون هیچ‌گونه تاثیری بر نورون‌های جانبی آن فراهم می‌کند. تمام این مجموعه درون کوله پشتی سنجاقک جای می‌گیرد و امکان کنترل آن را فراهم می‌کند. یکی از مهمترین کاربردهای این فناوری در صنایع نظامی و جاسوسی است.

این اولین بار نیست که محققان حشرات زنده را از راه دور کنترل می‌کنند. بالاخره روزی فرا می‌رسد که سوسک‌ها در شرایط بحران در عملیات امداد و نجات شرکت می‌کنند و ملخ‌ها نقش سگ‌های زنده‌یاب را ایفا می‌کنند.

محققان در این نوع سیستم‌ها، از اندام‌های خارجی حشرات و حواس آن‌ها به‌طور هوشمندانه استفاده می‌کنند تا مسیر حرکت‌ آن‌ها کنترل کنند. برای مثال با نسب تجهیزاتی درون کوله پشتی اندام‌های جانبی حشرات را تحریک می‌کنند تا تغییر مسیر دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا