خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا روحانی نیاز به رقیب دارد؟

«محمد صابریان» یکی از اعضای بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره ی حضور «حسن روحانی»، رییس جمهور در انتخابات ریاست جمهوری، نوشت:

کم تر از چهار ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 29 اردیبهشت 96. در شرایطی به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم که با حذف محمود احمدی نژاد، روحانی به صورت بی رقیب به سمت انتخابات حرکت می‌کند.

در چنین شرایطی نظر اکثر تحلیل‌گران بر این امر استوار است که اصلاح‌طلبان مجبور به حمایت از روحانی هستند و روحانی نیز به دلیل اطمینان از حمایت اصلاح طلبان به دنبال جلب حمایت اصول‌گرایان معتدل و سنتی خواهد بود. تحلیلی که بر ذهن اصلاح‌طلبان، ذهن بدنه ی هیات دولت و هم اصولگریان مسلط شده اما چنین رویدادی تبعاتی خواهد داشت.

اولین نتیجه ی این تحلیل این است که ممکن است دولت به علت عدم نگرانی بابت رقبای انتخاباتی بی‌پرواتر و بی‌تفاوت به سمت انتخابات حرکت کند، مانند تصمیم اخیر دولت در افزایش نرخ ارز اما با رسیدن به زمان انستخابات ممکن است اصول‌گرایان برگ برنده‌ای مانند احمدی نژاد 84 را رو کنند در چنین حالتی دولت برای پیروزی مجدد در انتخابات راه دشواری را خواهد داشت.

دومین نتیجه غلبه چنین تحلیلی این است که با توجه به حجم عظیم بخشی از مطالبات اصلاح‌گرایانه که در این دولت به انجام نرسیده است و با نزدیک شدن احتمالی دولت به اصول‌گریان دولت از مسیر رسیدگی به این مطالبات دورتر شود و در صورت وقوع چنین رویدادی و عدم برخورد مناسب از سمت اصلاح‌طلبان برای جلوگیری و یا مدیریت این وضعیت قطعا بخش زیادی از بدنه ی اجتماعی اصلاح‌طلبان دچار یاس و سرخوردگی خواهند شد و از دیگر سو ادامه ی این وضعیت و سکوت اصلاح‌طلبان می‌تواند در دراز مدت منجر به ضعف گفتمانی و از بین رفتن هویت اصلاح‌طلبی شود.

فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی جایگاه اعتدال‌گرایان در جمهوری اسلامی را متزلزل کرده و حتی احتمال ردصلاحیت روحانی در فضای سیاسی مطرح شده است و این خود موجب می‌شود دستاورد سابقی که اعتدال‌گرایان برای اصلاح طلبان داشتند کمتر از پیش شود.

از همین رو لازم است بزرگان اصلاح‌طلب به صورت جدی به دنبال کاندیدای اصلاح‌طلب باشند تا

1- دولت سودای ائتلاف با اصولگریان را کنار بگذارد.

2- با استفاده از فرصت انتخابات به تبیین خطوط هویتی گفتمان اصلاح‌طلبی و بیان تمایزات آن با اعتدال بپردازند.

3- در نهایت رقابت‌های انتخاباتی اگر شرایط به گونه‌ای پیش رفت که برای جلوگیری از پیروزی اقتدارگرایان نیاز به ائتلاف و کنار رفتن به نفع روحانی باشد اشتباهات 92 تکرار نشده و کناره گیری به صورت کاملا حساب شده و بر اساس تضمین‌های جدی و شفاف برای مطالبات شفاف و دقیق اصلاح‌طلبانه باشد.

از همین رو کاندیدای مورد نظر برای این کار باید شخصی کاملا اصلاح‌طلب و به لحاظ فکری و تئوریک، دارای خطوط مشخص و وجه افتراق روشن با خط مشی دولت و تفکرات تکنوکرات مسلط بر آن باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. برادر گرامی هرچند اینجانب به شدت در این چهار سال منتقد رویکردهای علی الخصوص اقتصادی و مقابله با جریان دلواپس بوده ام، دیدگاه شما منجر به یک اشتباه تمام عیار استراتژیک در این برهه حساس و دقیقا بر خلاف هدف شما ایجاد شرایط سال 84 و شکسته شدن رای اصلاح طلبان و ظهور احمدی نژاد دوم منجر خواهد شد.

  2. البته اگر مسئله فوق فقط به شکل شرکت دادن یک فرد به عنوان ذخیره در صورت رد صلاحیت شدن روحانی باشه خوبه ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا