خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در ضیافت شام سفارت فرانسه چه گذشت؟ | گزارش خبرگزاری سازمان تبلیغات

خبرگزاری مهر (خبرگزاری سازمان تبلیغات اسلامی)، در گزارشیبا تیتر «در ضیافت شام سفارت فرانسه چه گذشت؟ / همزمانی مانور نظامی و سفرتجاری» نوشت:

وزیر خارجه فرانسه در حالی به تهران آمده که ناوهای جنگی این کشور هم در خلیج فارس حضور یافته اند تا مانور نظامی برگزار کنند موضوعی که مورد انتقاد تجار فرانسوی هم قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، وزیر خارجه فرانسه شب گذشته در راس یک هیئت اقتصادی ۶۰ نفره وارد تهران شد تا علاوه بر رایزنی با رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان، در نشست مشترک اتاق بازرگانی ایران و تجار فرانسوی هم شرکت کند.

اما شب گذشته و در بدو ورود «ژان مارک آیرو» به تهران، ضیافت شامی در سفارت فرانسه و به افتخار وزیر خارجه و تجار همراه وی از سوی سفیر فرانسه برگزار شد که با حواشی خاصی همراه بود.

براساس این گزارش در میانه میهمانی و پس از سخنرانی آیرو، یکی از تجار فرانسوی وی را مورد خطاب قرار داده و می پرسد: «جناب وزیر چرا این سفر دقیقا در روزی انجام شد که فرانسه به همراه انگلیس و آمریکا در خلیج فارس و در نزدیکی آب های ایران مانور نظامی که طبیعتا پیام های خاصی دارد، برگزار کرده اند؟»

این تاجر برجسته فرانسوی در ادامه با نگرانی می پرسد: «آیا فکر نمی کنید این مسئله روی روابط تجاری ما با ایران تاثیر بگذارد و نتوانیم در این سفر قرارداد خاصی منعقد کنیم؟ شما از واکنش مقامات ایرانی نگران نیستید؟ »

وزیر خارجه فرانسه در پاسخ می گوید: «خیر، بنده هیچ نگرانی نسبت به موفقیت آمیز بودن این سفر ندارم. مقامات ایرانی در هیچ یک از جلسات مقدماتی و برنامه ریزی برای سفر در تهران و پاریس به این مسئله معترض نشدند».

آریو سپس در موضعی مقتدرانه مدعی می شود: دولت ایران به این سفرها احتیاج دارد و مطمئنم که هیچ اعتراضی در جلسات فردا هم  نخواهیم شنید».

البته این سخنان آقای وزیر گویا باعث رضایتمندی تاجر معترض نمی شود و او در اعتراض به اقدام خلاف تدبیر دولت فرانسه در برنامه ریزی این سفر که موجب همزمانی سفر هیئت تجاری و برگزاری مانور نظامی شده و احتمال عقد قراردهای اقتصادی را کاهش داده است، ضیافت شام را ترک می کند.

اقدام این تاجر از سوی ۲-۳ نفر دیگر از تجار فرانسوی هم مورد استقبال قرار گرفته و آنها هم سفارت را ترک می کنند. گفته می شود تجار معترض حدود ۳۰ درصد حجم معاملات اقتصادی فرانسه با ایران را برعهده دارند.

گفتنی است از صبح امروز مانور نظامی «سه‌شاخه متحد» با حضور ناوشکن‌های نیروی دریایی ارتش سلطنتی انگلیس، ناوهای جنگی یواس‌اس هوپر و یواس‌اس ماهان و ناوچه‌های ضدهوایی فرانسه در خلیج فارس آغاز شده است و تا پنجشنبه ادامه دارد. به خبرگزاری روسی اسپوتنیک پیش‌بینی می‌شود که نیروهای دریایی سه کشور در جریان برگزاری این مانور، مقابله با جت‌های جنگنده، ناوها و سکوهای ساحلی پرتاب موشک ایران را شبیه‌سازی کنند.

براساس آنچه از محتوای دیدارهای ظریف، روحانی و شمخانی با وزیرخارجه فرانسه منتشر شده، هیچ یک از مقامات کشورمان نسبت به این همزمانی که امری بی سابقه در عرف دیپلماتیک است، اعتراضی نکرده اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا