خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه‌ی شاخه جوانان مجمع فرهنگیان درباره‌ی مشکلات صنفی

شاخه جوانان حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در بیانیه‌ای به مشکلات صنفی و طولانی بودن روند بروکراسی اداری در وزارت آموزش‌وپرورش انتقاد کرد.

متن ارسالی برای انصاف نیوز در پی می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

پیگیری مطالبات صنفی از وظائف احزاب است. مشکلاتی که گاهی بر اثر ناکارآمدی نظام اداری به وجود می‌آیند.

حدود 13 ماه است که معاونت حقوقی وزارت آموزش و پرورش در تنظیم و ابلاغ بخشنامه ای که وضعیت استخدامی تعدادی از دانشجو-معلمان را مشخص می کند تعلل کرده است.

سال 91 بود که آموزش و پرورش برای رفع بخشی از مشکل بحران نیروی انسانی تصمیم گرفت تا تعداد نسبتا زیادی نیرو از طریق کنکور کارشناسی و دانشگاه های شهید رجایی و فرهنگیان جذب کند.

دانشجویانی که برای بار اول بود که با ساز و کار جدید استخدامی وارد آموزش و پرورش می شدند. این سازوکار از ابتدا مشکلاتی را به همراه داشت. برای نمونه دانشجویانی که در دانشگاه شهید رجایی مشغول به تحصیل بودند علاوه بر تمام واحدهای درسی دوره کارشناسی (حدود 130 واحد) باید 30 واحد اضافه هم درس هایی تحت عنوان مهارت معلمی می گذرانند.

از طرفی هیچ سنواتی برای این سی واحد اضافی در نظر گرفته نشده بود و دانشجویان باید در همان 8 ترم تمام واحدهای دوره ی کارشناسی به علاوه ی واحدهای اضافی را می گذرانند.

قوانین استخدامی در نظر گرفته شده برای این دانشجویان نیز بسیار قدیمی بود و پاسخگوی برخی نیازهای آن ها نبود. از این دانشجو-معلمان طبق «آیین نامه اجرایی قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش» مصوب هیات وزیران در تاریخ 1369/09/25 و به شماره ی 600.2338  تعهد گرفته شده بود.

این مشکلات باعث شد که وزیر وقت «علی اصغر فانی» در تاریخ 1395/3/29 «دستورالعمل مربوط به متعهدین خدمت در وزارت آموزش و پرورش» را با شماره بخشنامه 47374 به دانشگاه های رجایی، فرهنگیان و بخش دیگر بخش های وزارت آموزش و پرورش بلغ شد.

در دستورالعمل تصریح شد که: « تمامی اقدامات مربوط به امور متعهدین خدمت در وزارت آموزش و پرورش بر اساس مفاد این بخشنامه [بخشنامه مصوب در سال 69] صورت خواهد پذیرفت»

اما گویا این دستورالعمل و آیین نامه ابتدایی که در سال 69 مصوب شده بود برای حل مشکل دانشجو-معلمان کافی نبود.

در ماده چهار آیین نامه اجرایی سال 69 آمده است «وزارت آموزش و پرورش می‌تواند در صورت نیاز، دانشجویان متعهد خدمت را که به دلایل موجه موفق به اخذ مدرک تحصیلی دوره مورد نظر‌نمی‌گردند، با آخرین مدرک تحصیلی مکتسبه در صورتی که بالاتر از مدرک ورود به دوره تحصیلی مربوط باشد استخدام کند.»

دانشجویانی که با وجود مشکلات بسیار زیاد از جمله بیشتر بودن واحدهای درسی نسبت به موارد عادی، سنوات، مشکلات شخصی و… درخواست استفاده از این ماده قانونی را داشتند یعنی می خواستند با مدرک کاردانی فارغ التحصیل و استخدام شوند با مشکلاتی مواجه بودند.

سال گذشته، بخش حقوقی وزارتخانه پاسخ این دانشجویان را اینطور می داد که شما امکان استخدام دارید ولی بخش امور اداری باید مراحل اداری را طی کند.

بخش اداری اما پاسخ این دانشجویان را اینطور می داد که «قوانینی جدید وجود دارد که شما نمی توانید از آن ماده ی قانونی استفاده کنید و حتما یا باید درس خود را به پایان برسانید و یا خدمت خود را بخرید.»

خرید خدمت یعنی پس دادن تمام حقوقی که آموزش و پرورش به آن دانشجویان داده به علاوه ی جریمه آن را باید به وزارتخانه پس بدهید. مبلغ این خرید به بیش از دویست میلیون تومان می رسد. از طرفی وزارت علوم به خاطر سنوات اجازه ی تحصیل به این دانشجویان را نمی دهد.

این دانشجو-معلمان در وضعیتی سردرگم باقی مانده بودند تا حدود 13 ماه پیش. 13 ماه پیش بود که کارشناسان اداره ی امور اداری وزارت آموزش و پرورش حرف از بخشنامه ای زدند که با ابلاغ آن مشکل این گروه از دانشجویان حل خواهد شد.

بخشنامه ای که در معاونت حقوقی در حال تدوین آن است. پس تدوین آن و ابلاغ آن از طرف وزیر آموزش و پرورش امور اداری می تواند بر اساس آن این دانشجو معلمان را استخدام کند.

از 13 ماه پیش اما هیچ بخشنامه ای ابلاغ نشده. بخش حقوقی نیز پاسخی به این مشکل دانشجویان نمی دهد. در آخرین خبر یکی از معاونین وزیر به این دانشجویان پاسخ داده بود که متن بخشنامه چندین بار به حقوقی رفته و برگشته و هنوز در حال ویرایش است.

در حالی که در آزمون های استخدامی جدید وزارت آموزش و پرورش با مدرک کاردانی نیرو جذب می کند، نیروهای تربیت شده در دانشگاه های خود آموزش و پرورش از این امکان فعلا محرومند. و بخش حقوقی آموزش و پرورش هم بخشنامه ی مورد نظر را ابلاغ نمی کند تا این دانشجویان از این بلاتکلیفی خارج شوند.

به حز بلاتکلیفی این دانشجویان، مشکلات دیگری هم با این تاخیر در حال وقوع است. بخشی از این دانشجویان پسرانی هستند که با گذشت زمان مشمول خدمت سربازی می شوند و مشکلاتی بعدی برای آن ها به وجود می آید.

لذا از معاونت حقوقی وزارتخانه در خواست داریم تا بخشنامه‌ی مذکور را به سرعت تدوین و ابلاغ کند تا زندگی بخش مهمی از دانشجویان بیش از این تحت الشعاع قرار نگیرد.

همچنین از نمایندگان مجلس در کمیسیون آموزش درخواست داریم تا بر این تاخیر بی دلیل انجام امور اداری وزارت خانه نظارت کنند و تذکرات لازم را به این معاونت بدهند.

شاخه جوانان مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا