خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش یک فاجعه تکان دهنده در عراق

یورش برق آسای داعش در 20 خرداد گذشته به حدی غافلگیر کننده بود که به همان میزان فاجعه بار، فاجعه ای که در آن تعداد غیر قابل شمارشی از نظامیان عراقی قربانی یک توطئه و خیانت توامان منطقه ای و داخلی شدند.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از ایرنا، از جمله این قربانیان، 1700 دانشجویی بودند که در پایگاه هوایی ˈاسپایکرˈ در استان صلاح الدین، دوره آموزشی خود را می گذراندند.

همه آن ها زیر 22 سال بودند و هنوز دوران آموزشی خود را به طور کامل طی نکرده بودند که به صورت غافلگیرانه ای به اسارت درآمدند.

برخی گزارش ها از اعدام جمعی آنان حکایت دارد و برخی گزارش ها نیز حاکی از آن است که هنوز تعدادی از آنان در اسارت داعش به سر می برند.

برخی شاهدان و اهالی بومی منطقه می گویند، آن ها مسلح نبوده و هنگامی که نیروهای داعش بالای سرشان رسیدند، نمی دانستند چه اتفاقی افتاده است.

گفته می شود، برخی عشایر منطقه، مسوولان محلی استان صلاح الدین و فرماندهان نظامی ، ازجمله فرماندهان همین پایگاه، خیانت کرده و با تروریست های داعش در کشتار دانشجویان همکاری داشته اند.

یکی از نمایندگان استان دیوانیه در جنوب بغداد روز پنج شنبه در جلسه علنی پارلمان، مرثیه ای برای این قربانیان نوجوان خواند و از مجلس خواست تا کمیته ای برای تحقیق و بررسی وضعیت آنان تشکیل شود.

400 تن از این دانشجویان از استان دیوانیه بودند، آن طور که عباس الخزاعی گفته، خانواده های این قربانیان پیگیر عزیزانشان هستند و دنبال نشانی از آنان می گردند.

او گفت برخی منابع محلی خبر داده اند که داعش همه آن دانشجویان را اعدام کرده است.

وی در اثبات خیانت های صورت گرفته در کشتار دانشجویان گفت که نام هیچ یک از فرماندهان این پایگاه هنگام سقوط آن، در لیست کشته شدگان نیست.

حالا اما، دولت عراق مجبور شده است نام این دانشجویان را به عنوان شهید ثبت کند تا بتواند به خانواده های آنان خدمت رسانی کرده و موضوع را به صورت رسمی پیگیری کند.

پایگاه اسپایکر، یکی از مهم ترین پایگاه های هوایی عراق است که چند دهه پیش توسط ارتش بعثی صدام حسین احداث شد و یکی از مهم ترین مراکز هوایی و موشکی این کشور محسوب می شد تا زمانی که آمریکا در 2003 میلادی این کشور را اشغال کرد و نام ˈمایکل اسکات اسپایکرˈ خلبان کشته شده آمریکایی در جنگ خلیج فارس را بر آن نهاد.

این پایگاه در 12 کیلومتری غرب تکریت مرکز استان صلاح الدین، به دلیل موقعیت استثنایی جغرافیایی اش ، از اهمیتی استراتژیک برخوردار است، به طوری که می گویند هر نیرویی که آن در اختیار داشته باشد، بر سراسر شمال عراق مسلط خواهد بود و از همین رو داعش تلاش زیادی دارد این پایگاه را که در اولین روزهای هجوم در اواخر خرداد ماه تصرف کرده بود، باردیگر به دست آورد.

اما، اسپایکر تنها داستان غم انگیز این روزهای عراق نیست. اکنون بسیاری از خانواده های زندانیان یک زندان در موصل به نام ˈبادوشˈ نیز به دنبال پیگیری سرنوشت بستگان خود هستند.

این زندانیان، عمدتا شیعه، هنگام ورود داعش به استان نینوا، در بندهای خود و بی اطلاع از آن چه در حال وقوع بود، به سر می بردند و حالا بعد از گذشت نزدیک به دو ماه، هنوز از سرنوشت بسیاری از آنان اطلاعی در دست نیست.

گزارش ها حاکی است که زندانیان زیادی از این زندان را به صورت جمعی اعدام کرده اند که بیشتر آنان شیعه و برخی نیز ایزدی و مسیحی بوده اند.

این وقایع هولناک در میان صدها خبر و گزارش روزانه رسانه ها از تحرکات داعش در عراق گم بوده است و کمتر به آن توجه شده است.

ناظران می گویند، عمق فاجعه به حدی است که در آینده ای که بحران فروکش کند و احصاء قربانیان شروع شود، عمق فاجعه خود را نشان خواهد داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا