خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ولنتاین پارسال: دوربین‌های روشن، کافه‌های خاموش

چند روز دیگر ولنتاین فرا می رسد؛ روزی که سال گذشته با محدودیت هایی همراه بود؛ محدودیت هایی که احتمال دارد امسال نیز ادامه داشته باشد.

روزنامه ی شرق در بهمن ماه سال گذشته (1394) درباره ی این محدودیت ها نوشته بود:

«چند روز پیش، پیامكی از سوی اداره اماكن برای برخی صاحبان کافه‌ها ارسال شده كه با هرگونه حضور دختر و پسر كه با جابه‌جایی هدایایی چون گل، شكلات و…همراه باشد ، برخورد می‌شود. در این پیامك، به كافه‌داران اخطار داده شده كه مسئولیت هر اتفاقی كه یكشنبه‌شب در كافه آنها رخ بدهد با خودشان است و اداره اماكن در صورت لزوم برخورد قانونی خواهد كرد. با دريافت اين پيامك برخی عطای درآمد این شب خاص را به لقایش بخشیده‌‌اند و كافه را بستند و گروهی دیگر، با نگرانی و اضطراب، از میهمانان كافه خود پذیرایی كرده‌اند.

چنین برخورد دوگانه‌ای را می‌شود در گفته‌های دو كافه‌دار دید؛ يكي  به «شرق» می‌گوید كه ناچار شده است كافه خود را تعطیل كند: ‌«واقعیت این است كه ترجیح دادم از نان‌خوردن نیفتم و یكشنبه‌شب كافه را تعطیل كردم. من نمی‌توانم با میهمانانم برخورد كنم و از آنها بخواهم پیش از ورود به كافه، كیف‌هایشان را به من نشان دهند كه در آن اثری از هدیه‌های ولنتاینی نباشد،».

یكی دیگر از كافه‌داران مركز شهر كه یكشنبه‌شب، شب شلوغی را در كافه خود تجربه كرده، به «شرق» می‌گوید كه از چنین پیامكی خبر ندارد و بعید می‌داند كه تعطیلی برخی از كافه‌ها در آن شب خاص، ربطی به چنین موضوعاتی داشته باشد: «در یكی، دوماه اخیر، برخورد با صنف ما زیاد شده و برخی از كافه‌ها پلمب شده‌اند. از آنجایی كه هزینه مادی و معنوی پلمب‌شدن كافه برای كافه‌دار، بالاست، بعضی از همكاران ما در آستانه چنین شب‌هایی، ترجیح می‌دهند خودشان را در معرض چالش قرار ندهند و از خیر كاسبی آن شب می‌گذرند».

پلیس از چندروز مانده به بیست‌وپنجم بهمن‌ماه، برخورد جدی با هدایای ولنتاین را در دستور كار قرار داده بود. از چندماه مانده به این روز هم از گمرك خواسته بود كه جلو واردات چنین اقلامی را بگیرد و حالا برخورد با كافه‌های پرمشتری مركز پایتخت، آخرین قدم برای مبارزه فرهنگی با آن چیزی بود كه بخش‌نامه اداره اماکن آن را «ترویج فرهنگ منحط غرب» دانسته است. عجیب اما اینجاست یكشنبه‌ای كه گذشت، روز جهانی بخشش كتاب هم بود و اگر در این زمینه فرهنگسازی گسترده صورت می‌گرفت، اهدای كتاب می‌توانست به یك فرهنگ جایگزین در نسل جوان بدل شود تا كافه‌داران نیز شبی آرام‌تر را پشت‌سر بگذارند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا