خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محورهای اصلی برای پوشش خبری ترامپ در رویترز

یک کاربر فیسبوک، «فرناز سیفی»، نوشت: «استیو ادلر، سردبیر «رویترز»در پیامی به کارکنان این خبرگزاری در آمریکا مشی و محورهای اصلی برای پوشش خبری ترامپ و دم‌ودستگاه را تعیین کرده است. توصیه‌هایش مفید و دقیق‌اند.

ادلر به تمام کارکنان‌اش تاکید کرده که موضوعاتی را پوشش دهند و زاویه‌ای را انتخاب کنند که در زندگی روزمره‌ی مردم مهم و تاثیرگذار است. بیشتر از هر زمان دنبال منبع و رابط باشند. اگر دری بسته شد، دنبال در دیگری باشند.

به‌درستی تاکید کرده است که چندان دنبال «منابع رسمی» و «دسترسی رسمی» نباشند. از ایران مثال زده که رویترز به هیچ منبع رسمی و نهاد رسمی دسترسی ندارد، با این‌حال صدها گزارش درجه‌یک در این سال‌ها تهیه کرده است. چون آن‌ها منابع غیررسمی کاربلد و وارد را پیدا می‌کنند و سراغ مردم می‌روند. همین کار را حالا باید با آمریکا کرد.

ادلر می‌گوید از پشت میز بلند شوید، بزنید بیرون و در خیابان‌ها ببینید و یاد بگیرید که چی برای مردم مهم است، چی دغدغه‌ی آن‌ها هست و نیست، سیاست‌های ترامپ دارد به آن‌ها چه آسیبی می‌زند و اثرش بر روی زندگی روزمره‌ی آن‌ها چیست، نه این‌که اثرش بر ما و «از نظر ما» چیست.

سردبیر رویترز از همکاران‌اش خواسته مرعوب نشوند، اما دعوا و درگیری بیخودی هم راه نیاندازند. تاکید کرده که خبرنگاران عصبانیت و استیصال روزمره‌شان از [او] را به شکل عمومی بیرون نریزند. یادشان باشد این نمود بیرونی مداوم و روزمره از خشم و استیصال، ممکن است مخاطب را بدبین کند که آن‌ها به اصول حرفه‌ای کار پایبند نیستند.

و دست آخر این‌که دنبال سیاه‌ترین و بدترین زاویه دید برای پوشش دوران این یارو نروند. یادشان نرود رویترز توانست تغییر ایجاد کند چون تلاش می‌کند که جانبدارانه روایت نکند، چون اگر جایی اشتباه کند عذرخواهی می‌کند، اگر درباره‌ی سوژه‌ای اطلاع کافی ندارد به صراحت می‌گوید، وقتی شایعه‌ای به گوشش می‌رسد صحت و سقم شایعه را بررسی می‌کند و تا وقتی مطمئن نشود که این خبر واقعیت دارد، چیزی منتشر نمی کند. اگر چیزی نیاز به بررسی بیشتر دارد، سراغ بررسی دقیق‌تر می‌رود…

خلاصه همه‌ی آن درس‌هایی که سال‌هاست برای کشورهای با دسترسی کم به منابع رسمی و […] به کار می‌بردند، حالا برای آمریکا هم باید به کار برد و کار حرفه‌ای را ادامه داد».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا