خرید تور تابستان ایران بوم گردی

افزایش زادآوری پرندگان مهاجر در تالاب گندمان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجن استان چهارمحال و بختیاری گفت: پرندگان آبزی و کنارآبزی زادآور در تالاب گندمان از 2 گونه در هشت سال گذشته به 38 گونه در سال جاری افزایش یافته است.

مرتضی منصوری روز شنبه در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به زیست 2 گونه پرنده ‘چنگر نوک قرمز’ و’لک لک’ زادآور در هشت سال گذشته در این تالاب افزود: امسال گونه های کمیاب از جمله؛ اگرت، حواصیل، گیلان شاه، گاوچرانک، خروس کولی، پرستوی دریایی و انواع اردک آبزی و کنارآبی از پرندگان زادآور در این تالاب مشاهده شد.

وی همچنین از معرفی تالاب گندمان به عنوان قهرمان ملی تالاب های کشور هفته گذشته با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، نماینده سازمان ملل در ایران و برخی سفرای کشورهای اروپایی و منطقه در اهواز خبر داد.

منصوری اظهار کرد: مدیریت احیای کم آبی سال 1387، نصب دوربین های مداربسته، کنترل و بازرسی در محوطه ساحلی، کنترل و جلوگیری صید و شکار در منطقه گردشگری و سیاحتی تالاب گندمان از جمله معیارهای عنوان معرفی قهرمانی مسئولان و متولیان تالاب بوده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن، مشاهده گونه نادر گیاهی ‘آلاله سفید’ پس از 85 سال در تالاب بین المللی گندمان در سال گذشته و ورود و استقرار هزاران پرنده مهاجر در منطقه در فصول مختلف سال را از دیگر معیارها دانست.

وی گفت: گونه گیاهی آلاله سفید با نام علمی Parnassia palustris که یک گیاه تالابی محسوب می شود، آخرین بار 85 سال پیش در کشور مشاهده و گزارش شده بود.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بروجن توضیح داد: تالاب گندمان در فهرست 10 تالاب برتر پرنده نگری در ایران قرار دارد که این تالاب در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن نیز ثبت است.

به گزارش ایرنا، وسعت تالاب گندمان که در جنوب غربی شهر گندمان واقع شده است 980 هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا 22 هزار و 219 متر است.

پرندگانی چون لک لک، شکاری ها، حواصیل، بالکان، مرغابی سانان، یلوه و سلیم هم در تالاب گندمان دیده می شوند؛ ماهی های تالاب نیز شامل ماهی گورخری، سفید کولی، ماهی پوزه دار و سیاه ماهی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا