خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازی اعتدال در زمین راست سنتی

سلمان احراری، بخش تحلیلی انصاف نیوز: دولت یازدهم از ابتدای روی کار آمدن چالشهای مختلفی را با بخشهای مختلف حاکمیت داشت. یکی از مهمترین این چالشها در حوزه ی تعامل با مجلس شورای اسلامی است. با وجود اینکه حسن روحانی توانست با نزدیکی به فراکسیون رهروان و استفاده از نفوذ علی لاریجانی رای قابل قبولی د دور اول برای هیات وزیرانش بگیرد اما نتوانست از فشارهای زیاد جمعیت پایداری در مجلس بکاهد تا آنجا که روحانی مجبور شد برای انتخاب وزیر ورزش و جوانان چهار نفر را به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی کند و در انتها این نفر چهارم بود که از سد مجلس عبور کرد؛ این گروه با حملات تند خود به دولت عملا تا حد زیادی توان دولت را به خصوص در حوزه دیپلماسی که هدف اصلی دولت روحانی بود گرفتند.
اما در این میان ریاست مجلس نهم علی لاریجانی بود که برخلاف مشی خود در دولت قبلی با جدیت پشت حمایت از دولت یازدهم ایستاد و در بسیاری موارد جانانه از دولت حسن روحانی حمایت کرد. علی لاریجانی که قریب به پنج سال در زمان دولت احمدی نژاد ریاست مجلس را به عهده داشت در موضع گیریهایش اختلافات با دولت احمدی نژاد را بیان می کرد؛ این اختلافات با ماجرای استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پخش فیلم برادر لاریجانی در مجلس به اوج خود رسید. تا آنجا که بعدها علی لاریجانی در موضع گیری تلویحا دولت احمدی نژاد را قانون شکن خطاب کرده بود.
به نظر می رسد که دولت روحانی برای رسیدن به هدف اصلی خود یعنی موفقیت دیپلماتیک نیاز مبرمی به همراهی مجلس دارد، به همین دلیل است که هم مخالفان سر سخت دولت و هم دولتیان نگاه ویژه‌ای به انتخابات مجلس دهم دوخته‌اند. از سوی دیگر اصلی ترین حامیان دولت یازدهم را اصلاح طلبانی تشکیل می دهند که مواجهه ی آنان با شورای نگهبان چندان امیدوار کننده نیست، چه آنکه از هم اکنون بسیاری از چهره‌های با نفوذ اصولگرایان از تریبون های رسمی کشور مانند نماز جمعه به صراحت در مقابل اصلاح طلبان و دستاوردهای دولت اصلاحات موضع می گیرند.
بنابراین پشتیبانی علی لاریجانی و فراکسیون هم سویش در مجلس از دولت روحانی، حضور این طیف را به عنوان جایگزینی برای اصلاح طلبان در انتخابات مجلس بعدی پر رنگ تر می کند، چرا که هم احتمال عبور این افراد از فیلتر شورای نگهبان بیشتر است و هم نسبت فامیلی رییس مجلس با رییس قوه قضائیه باعث به وجود آمدن ثبات بیشتر در سطح کلان و نزدیکی بیشتر سران قوا به یکدیگر می شود.
زمزمه های تشکیل فراکسیون اعتدال با حضور جمعی از اعضای فراکسیون رهروان، انتصاب افراد متعدد از جریان فکری نزدیک به لاریجانی همچون انتظامی، خاموشی، اسماعیلی و رحمانی فضلی؛ اشاره های افرادی همچون مشاور آیت الله هاشمی به ریاست لاریجانی در مجلس بعد و همچنین رپورتاژ رسانه های نزدیک به دولت برای علی لاریجانی پس از انتخاب مجدد وی به عنوان رییس مجلس، نشانه هایی از نزدیکی جریان دولت به جریان لاریجانی‌هاست.
حال باید دید آیا حسن روحانی به اصلاحات به عنوان اصلی ترین جریان سیاسی کشور برای روی کار آمدن دولت اعتدال وفادار خواهد ماند یا به سوی ریشه های سیاسی سابق خود میل می کند؟
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا