خرید تور تابستان ایران بوم گردی

موضع صریح مشاور روحانی: خود را وسط نزاع ترامپ نیندازیم

مشاور حسن روحانی رییس جمهوری گفت: ترامپ می خواهد بازارهای آمریکا را به سایر کشورها ندهد و به جای آن صنعت و تولیدات ایالات متحده را جایگزین کند که این نشان می دهد، مواضع او آغاز یک جنگ تجاری است و ما (ایران) هیچ طرف این جنگ نیستیم؛ لذا دلیلی ندارد که خود را وسط این نزاع قرار  دهیم.

اکبر ترکان در گفت و گو با جماران، با اشاره به اقدام اخیر دونالد ترامپ درباره ممنوعیت ورود اتباع برخی از کشورهای مسلمان به ایالات متحده امریکا گفت: در حال حاضر ما با شرایط جدید ایالات متحده مواجه هستیم. یک رئیس جمهور غیر قابل پیش بینی در کاخ سفید، قدرت را در دست دارد و علاوه بر روش های معمول دیپلماسی از فشارهای تجاری و فشارهای جناح های سرمایه داری هم استفاده می کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر رفتارهای ترامپ مخالفان خودش را در دنیا دارد؛ در این زمینه به نظر می رسد این رفتارها یک جنگ تجاری با کشورهایی است که در بازار آمریکا جنس می فروشند و رئیس جمهور جدید ایالات متحده کوشش اولش این است که این بازارها را به آسانی در اختیار آنها قرار ندهد و تولیدات و صنعت ایالات متحده را جایگزین کند.

ترکان با بیان این نکته که رفتارهای تبعیض آمیز ترامپ نسبت به مسلمانان و یا هر گروه دیگری محکوم است، تصریح کرد: من فکر می کنم هیچ دلیلی ندارد در این ماجرای غیرقابل پیش بینی ما خودمان را سوژه اول کنیم. سیاستمداران ما در مقابل هیجانات رئیس جمهور تازه کار آمریکا هوشیاری نشان دهند نه اینکه بخواهند با واکنش های هیجانی پاسخ او را بدهند.

وی افزود: به نظر من، موضوع اول رویارویی آمریکا و شخص ترامپ در حال حاضر یک جنگ تجاری است که طرف او ما نیستیم. لذا هیچ دلیلی ندارد خودمان را جلو بیاندازیم؛ چرا که آنها موضوعات را طوری با مهارت منحرف می کنند که مسائل اصلی فراموش می شود؛ در این صورت یک مرتبه ما وسط میدان می مانیم. بنابراین، باید مراقب باشیم.

وی ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا دو سیاست را تعقیب می کند. می خواهد بازارهای آمریکا را به آسانی در اختیار دیگران قرار ندهد. بازار کالای آمریکا را چین و بعضی کشورهای دیگر گرفته اند و او می خواهد این بازار را به آنها ندهد و از ظرفیت های این بازار برای تولیدات آمریکایی استفاده کند. موضوع دیگر این است که ترامپ بر این باور است که بازار کار آمریکا برای آمریکایی ها است؛ او نمی خواهد نیروهای کار از کشورهای دیگر از جمله مکزیک به آمریکا بیایند. بنابراین دعوای او در مورد بازار کار با کشور همسایه خود مکزیک و نیز با بازار چین است.

وزیر اسبق دفاع تاکید کرد: فعلا دعوای ترامپ با ما نیست، اما متاسفانه در این دعوا یک عده نانشان در این است که این موضوع را تبدیل به میدانی کنند که یک طرف آن ما قرار داریم و طرف دیگر ترامپ.

ترکان در پایان گفت: عده ای دنبال این هستند که ایران را مسأله اول رویارویی با ترامپ کنند، در حالی که اکنون تمام تمرکز ترامپ بر روی بازار کار چین و مکزیک است وایران هیچ سوی این قضیه نیست. من به رسانه های ایرانی توصیه می کنم که جهت گیری هیجانات را به گونه ای هدایت نکنند که ما وسط میدان قرار گیریم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا