خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مزایای تحصیل در روسیه

رپورتاژآگهی

طبق گزارشات وزارت علوم و آموزش عالی فدراسیون روسیه، در حال حاضر تقریبا ۴ میلیون نفر مشغول به تحصیل در روسیه می‌باشند. جالب است بدانید ۳۱۵۰۰۰ نفر از آمار ذکر شده دانشجویان بین المللی می‌باشند. برای پذیرش تحصیلی در روسیه امکان تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، مهندسی و فناوری اطلاعات و … برای متقاضیان وجود دارد. حتی افراد علاقمند به تحصیل در روسیه که قصد دارند پس از اتمام تحصیل در ایران مشغول به کار شوند می‌توانند در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران تحصیل کنند. سالانه به دلیل مزایای بیشمار تحصیل در دانشگاه‌های روسیه از جمله برخورداری از آزمایشگاه‌های بسیار مجهز و سطح بالا تحصیلات، بیش از ۱۶۸ کشور مختلف برای اعزام دانشجو به روسیه اقدام می‌نمایند.

مزایای تحصیل در روسیه

از بین تمام رشته‌های ارائه شده برای تحصیل، پزشکی و تحصیل دندانپزشکی در روسیه پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی برای ایرانیان می‌باشند. از این رو در ادامه به بررسی مزایای تحصیل در رشته‌های مختلف از جمله مزایای تحصیل پزشکی در روسیه می‌پردازیم

سطح کیفی تحصیل

سطح کیفی تحصیل در روسیه زبانزد گرداگرد جهان است و تمامی متقاضیان می‌توانند با خیال راحت به کسب دانش در رشته مورد علاقه‌شان بپردازند. بیش از ۴۰۰۰ برنامه آموزشی در گرایش‌های علوم پزشکی، فنی، زبان شناسی، تئاتر و رقص و … در دانشگاه‌های روسیه ارائه می‌شود. حتی امکان تحصیل در رشته‌های مدرن مانند روانشناسی سایبری و طراحی بازی نیز وجود دارد.

به جرات می‌توان گفت یکی از دلایل موفقیت و افزایش روز افزون اعزام دانشجو به روسیه بهره‌گیری از اساتید خلاق، متخصص، با تجربه و باسواد است. لازم به ذکر است که امکان تحصیل در تمامی سطوح علمی (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، دستیاری و رشته‌های علوم پزشکی) برای متقاضیان وجود دارد.

به علاوه بر اساس مطالعات انجام شده توسط شرکت QS در زمینه « تعیین رتبه قدرتمندترین سیستم‌های آموزش عالی» روسیه رتبه ۲۶ را به خود اختصاص داد و در بین ۵۰ کشور برتر جهان قرار گرفت. معیار این شرکت در این تحقیقات تمرکز بر بازده و سطح کیفی آموزش است.

 

اسکان دانشجو یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های دانشجویان بین المللی است. خوشبختانه روسیه امکانات و تجهیزات اقامتی عالی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. از این اکثر دانشجویان هنگام تحصیل در روسیه ترجیح می‌دهند در خوابگاه زندگی کنند. یکی از مزایای اقامت در خوابگاه، نزدیک بودن آنها به واحدهای آموزشی و هزینه اقامت بسیار کمتر نسبت به اجاره آپارتمان یا خانه است.دانشجویان در اتاق‌های ۳ـ۲ نفره ساکن می‌شوند. هر اتاق دارای مبلمان و ملافه است و دانشجو فقط موظف به خرید برخی از وسایل مانند ظرف، وسایل شخصی و … می‌باشد. سیستم تهویه خوابگاه‌ها به گونه‌ایی است که با وجود سرمای شدید زمستان، دمای داخل خوابگاه تقریبا ۲۲+ درجه سانتیگراد است.

همچنین در هر خوابگاه سالن بدنسازی، سالن مطالعه، کافه، مراکز اینترنت، خشک‌شویی، مرکز تلفن جهت تماس‌های راه دور و مراقبت‌های پزشکی وجود دارد. هر طبقه دارای یک آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی و حمام‌های بسیار تمیز می‌باشد.

یکی از مزایای دیگر که دانشجویان بین المللی را مجذوب خود کرده، تنوع بسیار زیاد محصولات غذایی کشورهای مختلف در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها است.

میانگین هزینه اقامت در خوابگاه مانند دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ با توجه به شهر و دانشگاه متغییر است. همچنین ممکن است به دلیل تغییر هزینه گاز، آب و … هزینه‌های اقامت نیز افزایش یابد.

در ابتدای ورود، متقاضی برای خرید وسایل اولیه شخصی مانند لباس، ظرف و … لازم است تقریبا ۳۰۰ یورو داشته باشد.

میانگین خرید ماهانه غذا تقریبا ۱۰۰ـ۱۳۰ یورو است. بنابراین بهتر است دانشجویان به کافه‌های ارزان دانشجویی بروند یا خودشان در خوابگاه غذا آماده کنند.

تنوع فرهنگی و ملیتی بالا

از آنجا که روسیه سالانه دانشجویان زیادی را از سراسر جهان می‌پذیرد، بیش از ۲۰۰ ملیت با فرهنگ، تمدن و زبان مختلف در آنجا زندگی می‌کنند. در واقع بر اساس قانون اساسی روسیه تمامی ملیت‌ها می‌توانند بدون دغدغه و مشکلی در این کشور تحصیل و زندگی کنند. از این رو امکان سازگاری و تبادل فرهنگ بین دانشجویان بین المللی به آسانی وجود دارد. به دلیل تنوع ملیتی و فرهنگی در روسیه، لایف استایل‌های بسیار متفاوتی (حتی در روابط خانوادگی آنها) در آنجا دیده می‌شود. . این تفاوت ها در فرهنگ و روابط خانوادگی نیز مشاهده می شود. علاوه بر این دانشگاه‌های روسیه بهترین شرایط و باکیفیت‌ترین امکانات را در اختیار دانشجویان می‌گذارند تا هرچه زودتر با زندگی دانشجویی و جدید خود وفق بگیرند. برای مثال با ارائه برنامه‌های نظارتی سال اول، دانشجویان نحوه سازگاری را یاد می‌گیرند. به همین دلیل بسیاری از افراد متقاضی تحصیل در رشته‌های متفاوت از جمله تحصیل دندانپزشکی در روسیه هستند.

امکان بورسیه تحصیلی

روسیه یکی از بهترین کشورها برای اخذ بورسیه تحصیلی و فاند است. زیرا این کشور خدمات مجانی برای اتباع خارجی در نظر گرفته است. سالانه هزاران بورسیه تحصیلی و فاند برای دانشجویان بین المللی تعیین می‌شود. متقاضیان واجد شرایط دریافت بورسیه ‌تحصیلی امکان ثبت نام در دانشگاه‌های دارای سهمیه اصلی را دارند.

یکی از مهم‌ترین بورسیه‌ها بورسیه دولتی روسیه است که سالانه دولت ۱۵۰۰۰ بورسیه تعیین می‌نماید. هر فرد متقاضی در هر مقطع تنها یکبار مجاز به اخذ آن است.

            هزینه‌های تحصیل در روسیه

            بورس تحصیلی ماهانه (تقریبا ۲۵ دلار)

            خوابگاه

بنابراین بورسیه تحصیلی دولتی سایر هزینه‌ها از جمله هزینه زندگی دانشجو، بیمه و هزینه رفت و آمد به دانشگاه را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

نکته: در صورتی هزینه خوابگاه ارائه می‌شود که خوابگاه در دانشگاه باشد

بدون نیاز به مدرک زبان

هنگامی که برای تحصیل در سایر کشورها اقدام می‌کنید، متوجه می‌شوید که یکی از مهم‌ترین مدارک داشتن مدرک زبان (تافل، آیلتس و GRE، با توجه به کشور مدنظرتان) است. مزیت تحصیل در روسیه این است که دانشگاه‌های این کشور بدون داشتن مدرک زبان برای شما را می‌پذیرند.

البته اگرچه پذیرش بدون مدرک زبان امکان پذیر است اما متقاضیان باید در دوره یک ساله پادفک شرکت کنند. در این دوره درس‌های پیش نیاز مانند ریاضی، زیست و شیمی به زبان روسی آموزش داده می‌شود که هزینه آن بسته به دانشگاه سالانه از ۶ تا ۱۲۰۰ هزار دلار است.

علاوه بر تحصیل به زبان روسی، دانشجویان می‌توانند به زبان انگلیسی نیز تحصیل کنند. اما با این تفاوت که معمولا تحصیل به زبان انگلیسی کمی گران‌تر از تحصیل به زبان روسی است

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم دانشگاه‌های روسیه به دلیل آموزش با بالاترین سطح کیفی، جز بهترین مقاصد تحصیلی جهان به شمار می‌رود. علاوه بر مزایای ذکر شده، تحصیل در روسیه دارای مزایایی همچون هزینه پایین تحصیل و زندگی، اخذ ویزای در مدت زمان کوتاه و آسان، عدم نیاز به آزمون ورودی دانشگاه و … می‌باشد. همچنین اصلی‌ترین دلیل محبوبیت تحصیل در کشور روسیه اعتبار مدرک تحصیلی است. زیرا پس از اتمام تحصیل اگر قصد داشته باشید در به ایران برگردید می‌توانید در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم تحصیل کنید. در غیر این صورت می‌توانید در دانشگاه‌های دیگر نیز به تحصیل بپردازید. اگر قصد دارید برای شروع یا ادامه تحصیل به روسیه بروید برای مشاوره و آگاهی از شرایط به سایت rusanedu.com مراجعه نمایید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا