خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ویژگی «فراری» از نگاه جهانگیر کوثری

«جهانگیر کوثری» تهیه کننده فیلم «فراری» آخرین اثر «علیرضا داوودنژاد» می‌گوید که این اولین فیلم حرفه ای داوود نژاد است. کوثری به بهانه حضور فیلم «فراری» در جشنواره مصاحبه ای با انصاف نیوز داشته که در پی می‌آید.

انصاف نیوز: کمی راجع به فیلمتان توضیح بدهید و این که برخورد منتقدین چگونه بوده؟

جهانگیر کوثری: خیلی خوب بوده. فیلمی بوده که هم مقبول منتقدین بوده هم مردم. این فیلم خیلی متفاوتی است در تمام بخش ها. هم فیلم نامه بدیعی دارد، هم کارگردانی خوبی و هم فیلم برداری «محمود کلاری» و بازی های «محسن تنابنده» و «ترلان پروانه» و فکر می‌کنم که این تفاوت ها در فیلم مشهود باشد.

اگر برنده بهترین فیلم شوید شما به عنوان تهیه کننده صاحب این جایزه هستید. به نظر شما این جایزه سهم شما می‌شود؟

من همه ی فیلم ها را ندیده ام و نمی‌دانم بقیه تهیه کننده ها در فیلم ها چه کرده اند. آنجا هم موضوع کیفی فیلم مهم است و هم بحث کمّی و وسعت پروژه. تمام اینها باید بررسی شود. و مقایسه شود بین فیلم ما و دیگر فیلم ها که بدانیم کدام فیلم شایسته دریافت این جایزه است.

با توجه به اینکه این جایزه به تهیه کننده داده می‌شود، به نظر شما آن تهیه کننده ای که توانسته باشد با کمترین هزینه بهترین فیلم را بسازد مورد توجه قرار می‌گیرد؟

نه، معیار این نیست. معیار وسعت کار است از لحاظ کمّی و کیفی. اصلا این فیلم را نمی‌شود با هزینه کم ساخت. شما زمانی که فیلم را برآورد مالی می‌کنید، باید با همان مقدار هزینه فیلم را ساخت. اگر هزینه کمتر باشد به گروه فشار می‌آید. امتیاز این نیست که شما با هزینه کم فیلم بسازید. امتیاز این است که شما در تمام بخش های فیلم موفق باشید. بازیگر خوب، فیلم بردار خوب، تدوین خوب، موسیقی خوب و دیگر بخش ها. اگر همه این ها را داشته باشید می‌توانید این امید را داشته باشید که بهترین فیلم خواهید شد.

شما فیلم را در اکران های مردمی هم دیده اید؟ نظر مردم چطور بود؟

بله چند بار من فیلم را با مردم دیده ام و عکس العمل های بسیار خوبی در سینما های مختلف بوده و استقبال مردم بسیار خوب است.

فیلم های قبلی آقای داوودنژاد به طور مثال «کلاس هنرپیشگی» زیاد مورد استقبال واقع نشد. به نظر شما تفاوت این فیلم با آن ها چیست؟

به نظر من این اولین فیلم حرفه ای آقای داوودنژاد است و عوامل حرفه ای هم با ایشان کار کرده اند. این عوامل حرفه ای با کمک آقای داوودنژاد توانسته اند فیلمی بسازند که قابل بحث باشد.

آقای داوودنژاد به عنوان کارگردان همیشه به دنبال موضوعات روز بوده اند و با توجه به پیشینه ایشان چگونه ریسک تهیه کنندگی این اثر را پذیرفتید؟

در ژانر اجتماعی آقای داوودنژاد تبحر دارد. اما قصه این فیلم نیز قصه نویی است و البته پرداخت بسیار مدرنی به آن شده و خیلی با کارهای قبلی او فرق می‌کند. می‌شود گفت یک کار حرفه ای با عوامل بسیار حرفه ای است.

شما فیلم های دیگر جشنواره را هم تا حدودی دیده اید. به نظر شما جشنواره امسال چگونه است؟

شبیه سال های قبل. این جشنواره سی و پنج سال است که برگزار می‌شود. هر سال دبیری می‌آید و تغییرات سطحی به وجود می‌آورد. ولی اساس و پایه جشنواره را نمی‌توانند تغییر دهند. اساس همان اساسی است که از ابتدا گذاشته اند و اساس درستی هم بوده و سینمای نوین ایران را شکل داده است. برای همین هم به نطر من نیازی نیست تغییر اساسی در آن به وجود بیاورند. این پایه ها درست بوده که سینمای ایران توانسته جایزه اسکار را ببرد، جایزه کن را ببرد. بخشی از این ها مدیون جشنواره فیلم فجر است.

شما چقدر به فیلم اولی ها اهمیت می‌دهید و چقدر فکر می‌کنید می‌توانند موفق باشند؟

من 15 اثر فیلم اولی را تهیه کرده ایم که 8 تای آنها خانم بوده اند. خوشبختانه نسل جدید ما تحصیلات آکادمیک دارد و جانشین های خوبی برای بزرگان اند و این طبیعی است که از بین 50 کارگردان اول 2 یا 3 کارگردان مطرح شوند.

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا