خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دبیر جشنواره‌ی دانشجویی تئاتر سوره: در فضای غیرآکادمیک شاهد تکراریم

هشتمین جشنواره‌ی دانشجویی تئاتر سوره با نگاه ویژه به آثار خلاقانه و مینیمال با هدف حمایت از تئاتر دانشجویی در بخش‌های صحنه، مونولوگ، نمایشنامه‌نویسی (نمایشنامه خوانی) بخش کارگاه مونولوگ نویسی، نمایش عروسکی و رپرتوآر کلاسی برگزار می‌شود. خبرنگار انصاف نیوز به بهانه ی برگزاری این جشنواره گفت و گویی داشته است با «صادق برقعی»، دانشجوی ترم آخر کارگردانی تئاتر و  دبير بخش صحنه و مونولوگ این جشنواره که متن آن در پی می‌آید.

انصاف نیوز: فراخوان ارسال آثار یک‌بار  لغو شد و دوباره فراخوان تکرار شد. دلیل لغو فراخوان اول چه بود؟

صادق برقعی: حمایت مالی و امکانات توسط دانشگاه صورت می‌گیرد که معاونت فرهنگی آموزشی این مسوولیت را به عهده دارد. بعد از فراخوان اول ما ریاست معاونت فرهنگی آموزشی دانشگاه سوره تغییر کرد. در این بین یک ماه هم تعطیلات بین ترم دانشگاه بود. فراخوان اول ما به‌طور گسترده منتشر نشده بود و فقط در سطح شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی پخش شده بود. در آن مقطع ما اشتباه خود را پذیرفتیم. بعد از اینکه آقای خسروی به‌عنوان معاون فرهنگی انتخاب شد کار خودمان را شروع کردیم. ایشان به‌سرعت مشکلات کار را برطرف کردند و فراخوان دوم منتشر شد. ما این موضوع را به فال نیک می‌گیریم چون تغییرات مثبتی در فراخوان ایجاد شد و کیفیت جشنواره در نهایت بهتر شد و هم به نظر من جشنواره در زمان بهتری برگزار خواهد شد. در کنفرانس خبری بعد فراخوان از همه‌ی گروه‌هایی که در فراخوان اول شرکت کردند عذرخواهی کردیم و همه آن‌ها را به‌صورت خودکار در جشنواره شرکت دادیم و زمان جشنواره از آذرماه به بهمن‌ماه تغییر پیدا کرد.

برخورد و حمایت مدیران جدید با شما و جشنواره چطور بوده است؟

واقعیت این است که تفاوت خیلی زیادی وجود دارد. دانشجوی تئاتر بسیار مظلوم است زیرا درک وی سخت است. دانشجوی تئاتر دانشجوی فعالی است و در سیستم بوروکراسی ما دانشجو و کلا جامعه‌ی تئاتر درک نمی‌شود.

آقای خسروی به‌واسطه‌ی اینکه از جنس تئاتر و هنر هستند خیلی با ما همکاری کردند. قبلاً باید از معاون قبلی وقت می‌گرفتیم تا ایشان را ببینیم اما الآن خیلی راحت  ایشان را می‌بینیم و برخورد بسیار خوبی با ما دارند. ایشان از جنس تئاتر هستند و دغدغه‌های مارا تا حداقل تا حدی می‌دانند.

در فراخوان اول چند اثر برای جشنواره ارسال شد و این تعداد در فراخوان دوم به چه عددی رسید؟

در فراخوان اول 75 اثر برای ما ارسال شد که به دلایلی که ذکر شد فراخوان کنسل شد در فراخوان دوم واصلی 288 اثر در بخش‌های عروسکی، صحنه و مونولوگ به جشنواره ارسال شد.

بعد از بازخوانی اول 25 متن عروسکی، 48 متن مونولوگ و در بخش صحنه 162 اثر تائید شدند در مرحله‌ی نهایی جشنواره که 26 بهمن آغاز می‌شود 8 اثر صحنه، 6 اثر مونولوگ و 7 اثر عروسکی اجرا خواهد شد. بواسطه حجم بالای آثار ارسالی و امکانات موجود دانشگاه مجبور به فیلم گرفتن از آثار برای بازبینی شدیم که این کار در سایر جشنواره‌ها هم مرسوم است.

در بخش نمایشنامه‌نویسی 53 اثر ارسال‌شده است و داوران این بخش آقایان یاراحمدی و رفیق رستمی و خانم علوی طلب هستند و 6 اثر برگزیده‌ی نمایشنامه‌نویسی، در طول جشنواره نمایش‌نامه خوانی می‌شوند.

هیات بازبینی در بخش صحنه و مونولوگ آقایان بهنام خان نیکی، جابر رمضانی و محمد مساوات بودند.

بخش رپرتوآر کلاسی بخش پیچیده و ویژه‌ی این جشنواره است و اختصاصی دانشجویان دانشگاه سوره است و به نظرم جذاب‌ترین بخش جشنواره است. هدف این بخش مشارکت دانشجویان ترم‌های پایین و رسیدن به کیفیت بالای اتودها و کارهای کلاسی است. انتخاب اولیه توسط همه‌ی اساتید دانشگاه سوره در بخش‌های مختلف کارهای کلاسی شود و بعد گروه بازبینی رپرتوآر از بین این آثار تعدادی از آثار را انتخاب کند.

در این دوره دو اتفاق مهم و ویژه برای اولین بار می‌افتد. اتفاق اول تقدیر از دو تن از اساتید دانشگاه سوره که حق بزرگی گردن نمایش عروسکی ایران و نمایش و تعزیه ایران دارند.

برای تقدیر از آقای فتحعلی بیگی که در جهان نمایش ایرانی یک سند زنده هستند قرار است یکی از پلاتوهای دانشگاه که تجهیز شده است و به پلاتو اجرا تبدیل‌شده است به اسم ایشان نام‌گذاری شود و از ایشان تقدیر شود.

کارگاه عروسکی را به نام آقای یوسف صدیق که حق بزرگی گردن نمایش عروسکی و عروسک‌سازی و عروسک‌گردانی دارند. اتفاق دوم نیز اجرای 12 کار رپرتوآر هم‌زمان با افتتاحیه جشنواره در یک روز از ساعت 12 ظهر تا 7 یا 8 شب است.

راجع به هیات بازبینی صحبت کردید، هیات‌داوران چطور؟ آیا از همان ترکیب استفاده‌شده است؟

هنوز راجع به هیات‌داوران نمی‌توانیم قاطعانه صحبت کنیم و سعی می‌کنیم پس از انتخاب قطعی اسامی را اعلام کنیم… معیار ما برای انتخاب هیات داوری مشروعیت یا وجاهت آکادمیک است زیرا این‌گونه افراد در دانشگاه‌ها رفت‌وآمد دارند با دانشجو ارتباط بیشتری دارند و شرایط دانشجو را بیشتر درک می‌کنند.

سطح آثار ارسالی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در گذشته همیشه جشنواره سوره مخصوص دانشجویان دانشگاه‌های تئاتر تهران بوده است ولی امسال برای اولین بار جشنواره تئاتر سوره به‌صورت سراسر یعنی بین دانشجویان سراسر ایران برگزار خواهد شد. در بخش صحنه 3 اثر در بخش عروسکی هم 3 اثر و در قسمت مونولوگ 1 اثر از دانشگاه‌های شهرستان داریم. دلیل آن‌هم ایجاد ارتباط بین دانشجویان بین دانشگاه‌ها و ارتباط بین‌رشته‌ای و دانشجویان رشته‌های غیر تئاتر است. در مورد سؤال شما کمیت زیاده بوده ولی مساله اینجاست که کمیت بالا التزامی برای زیاد بودن کارهای خوب ندارد. به‌طور مثال در بخش مونولوگ به عقیده‌ی من اتفاق خوبی در حال رخ دادن است و کارهای نو و خوبی می‌بینیم ولی میزان خلاقیت در بخش صحنه مناسب نیست. خودم احساس می‌کردم باکارهای بهتری روبرو شوم ولی امیدوارم تا روز جشنواره کیفیت کارها برای اجرا بهتر شود. احساس می‌کنم دانشجویان تئاتر به سمت کار حرفه‌ای می‌روند و به‌نوعی ادای کار حرفه‌ای را درمی‌آورند البته خیلی از آثار خوب‌اند و سرشار از خلاقیت هستند.

افراد غیر دانشجو یا غیر دانشجوی هنر امکان حضور در این جشنواره را دارا بودند یا خیر؟

خیر حداقل به‌عنوان کارگردان خیر. مهم‌ترین و تنها فیلتر ما دانشجو بودن کارگردان است و برای رشته‌های غیر تئاتر هم  محدودیتی وجود ندارد.

در معرفی جشنواره تئاتر سوره از عنوان آموزشی رقابتی یادشده است. بعد آموزشی چطور در جشنواره این دوره لحاظ شده است؟

یکی از مهم‌ترین اتفاق‌ها که در این دوره‌افتاده است بحث ورک شاپ هاست. در این دوره 8 ورک شاپ در سه بخش اجرا خواهد شد. بخش اول ورک شاپ های بین‌رشته‌ای است که به نظر من بسیار جذاب است و معیار ما این بوده که کاستی‌های آموزشی را پرکنیم و به سمت دانش‌افزایی حرکت کنیم. ورک شاپ جامعه‌شناسی ادبیات تئاتر توسط دکتر شاپور 27 بهمن برگزار خواهد شد.

ورک شاپ  زبان شناسی تئاتر که بین رشته است و حس می‌کنیم این موارد خلا آموزشی در دانشگاه‌های ماست.

ورک شاپ نقش بازیگر در تئاتر توسط استاد بهبودی ورک شاپ کارگردانی آقای کیومرث مرادی ورک شاپ عروسکی و ورک شاپ نمایشنامه‌نویسی نیز در این دوره برگزار خواهند شد.

سعی کردیم از اساتیدی استفاده کنیم که از حضور آن‌ها در دانشگاه سوره محرومیم و این کارگاه‌های آموزشی  را با سلایق مختلف و با مدل‌های مختلف در دانشگاه برگزار کنیم. این مهم‌ترین وجه آموزشی جشنواره است.

جایگاه جشنواره سوره بین سایر جشنواره‌های تئاتر کشور کجا قرار دارد؟

به عقیده من اتفاقات هنری و آکادمیک بیشتری در جشنواره‌های تئاتر دانشگاهی می‌افتد و اینجا مسیر درستی آزمون‌وخطا می‌شود و تأثیر آموزش رو می‌بینیم. من به‌عنوان مخاطب، تئاتر دانشجویی را به تئاتر حرفه‌ای با بازیگران سوپراستار ترجیح می‌دهم. مسیری که هر استاد و مجموعه می‌روند مختلف است ولی در نهایت مسیر آموزشی درست را طی می‌کنند. ولی بیرون از این محیط آکادمیک، درگیر تکرار هستیم و فقط به اسم‌ها توجه می‌کنیم.

 بخش بین‌الملل در جشنواره شما لحاظ شده است؟

نه متأسفانه. ما سعی کردیم به‌اندازه امکاناتمان جلو برویم و امیدواریم در دوره‌های آینده دوستان نیم‌نگاهی به این موضوع داشته باشند البته برای این کار باید به امکانات داخل و خارج دانشگاه توجه کرد. جشنواره‌ی ما به‌صورت دانشجویی اداره می‌شود حتی تمامی بچه‌های دبیرخانه در بازسازی و رنگ‌آمیزی دو سالن دانشگاه شرکت داشتند و دلیل آن‌هم بودجه‌ی کمی است که همیشه به این اتفاقات تعلق می‌گیرد.

 برای برگزاری این جشنواره غیر از دانشگاه حمایت یا اسپانسرینگ از نهادهای دولتی یا خصوصی داشتید؟

 ما به دنبال پشتیبان بودیم ولی پشتیبان هم به دنبال منافع و نتیجه است و به همین دلیل به  توافق نرسیدیم و نهادهای دولتی نیز همکاری با ما نداشتند. تنها جایی که گفتگو کردیم و یک سری حمایت به سبک تهاتر شد حوزه هنری و آقای کوروش زارعی بودند. همین‌طور یکی از موسسه‌های مستقل هم همکاری کوچکی در زمینهٔ ی فضای اجرا با ما داشتند که این اجرای نمایش خارج از دانشگاه نیز برای اولین بار اتفاق می‌افتد. در مجموع اجراهای این دوره در سالن‌های استاد رازی و سالن استاد فتحعلی بیگی دانشگاه سوره، سالن استاد مشایخی، سالن سوره مهر حوزه هنری و خانه هنرمندان سالن استاد انتظامی برگزار خواهد شد. از زحمات آقایان فارس باقری و مافی مشاور جشنواره تشکر می‌کنم و امیدوارم جشنواره‌ای خوب و آبرومند و درشان دانشگاه و دانشجو برگزار شود و خروجی علمی داشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا